Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
12Next
Return to list New
1761
View
36
Reply

Warganet Persoal Bacaan IPU Rendah, Tetapi Jerebu Nampak Makin Teruk

[Copy link]

Author: akubujang       Show all posts   Read mode

Author
Post time 23-9-2019 10:04 AM | Show all posts |Read mode
Situasi jerebu memang membimbangkan banyak pihak, sampai sekolah terpaksa ditutup dan jumlah orang sakit mata meningkat mendadak.


Tetapi, wujud pula isu apabila bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) yang dikeluarkan kerajaan rendah, tetapi rakyat masih dapat melihat jerebu yang buruk di luar. Seolah-olah bacaan IPU itu tidak menggambarkan keadaan sebenar yang berlaku. Misalnya, di Singapura beberapa kawasan berada dalam zon merah, tetapi bacaan IPU di Johor pula sudah berada dalam tahap tidak berapa membimbangkan. Sedangkan, ia hanyalah sekangkang kera.


Bukan jauh sangat, tetapi kenapa berbeza? Foto: Twitter



Situasi ini menimbulkan cakap-cakap warganet yang mempersoalkan ketepatan bacaan IPU dikeluarkan kerajaan. Betul ke?




Betul ke IPU ni? Foto: Twitter





Ada juga yang menyertakan alternatif bacaan lain yang menunjukkan bacaan kualiti udara memang lebih buruk berbanding yang dikeluarkan kerajaan.



Kenapa berbeza? Foto: Twitter



Ada juga warganet yang memberikan penjelasan bahawa IPU ini dibaca 24 jam sekali, maksudnya bacaan dikeluarkan pagi ini sebenarnya dibaca semalam, menyebabkan perubahan itu lambat diumumkan.


Warganet Persoal Bacaan IPU Rendah, Tetapi Jerebu Nampak Makin Teruk





Tetapi, ada juga yang berkata indeks penglihatan ini bergantung kepada banyak faktor, bukannya jerebu semata-mata. Ia juga boleh disebabkan faktor kelembapan udara.






Apa situasi jerebu di tempat anda? Masih buruk atau sudah boleh nampak langit biru? - CARI
Reply

Use magic Report

Post time 23-9-2019 10:12 AM From the mobile phone | Show all posts
its so obvious jerebu masih sama... hazey je pagi ni.. and ni sakit hidung and kepala tau... boringla jerebu ni
Reply

Use magic Report

Post time 23-9-2019 10:20 AM From the mobile phone | Show all posts
Petang semalam teruk giler kat puchong & putrajaya ni..mcm dok dalam kebuk asap..sesak nafas
Reply

Use magic Report

Post time 23-9-2019 10:29 AM | Show all posts
jerebu masih teruk...mana punya reading ntah gomen tgk..
Reply

Use magic Report

Post time 23-9-2019 10:34 AM | Show all posts
kencing lagi kah?  
Reply

Use magic Report

Post time 23-9-2019 10:43 AM From the mobile phone | Show all posts
menteri dia x nak berkutik...dgrnya ioi pon terlibat
Reply

Use magic Report

Post time 23-9-2019 10:48 AM | Show all posts
Antara JB dgn Singapore ada filter agaknya.
Reply

Use magic Report

Post time 23-9-2019 10:53 AM From the mobile phone | Show all posts
kenapa tk siar real time data
Reply

Use magic Report

Post time 23-9-2019 10:58 AM | Show all posts
Ramai semalam kata teruk. Tapi Paz tak keluar and rumah plak keliling ada pokok-pokok (hutan simpan). Pagi ni sampai KL, terus rasa sesak napas.
Reply

Use magic Report

Post time 23-9-2019 11:01 AM From the mobile phone | Show all posts
Rase nya bertahun dulu org pertikai. N jawapan kerajaan pada ketika tu depa mmg mengiakan baca yg tidak tepat sbb tapisan tidak termasuk particle yg paling halus . Lebih kurang gitu la. So bacaan yg ade skrg korg dlm jela dgn 2 utk dpt bacaan sebenar.
Reply

Use magic Report

Post time 23-9-2019 11:18 AM | Show all posts
putrajaya teruk giler smlm. picc pn tak npk. cek IPU 157 cm tu
Reply

Use magic Report

Post time 23-9-2019 11:28 AM | Show all posts
Edited by pu3_rania at 23-9-2019 11:31 AM

Setuju sgt bacaan IPU macam tak accurate
Contoh mcm di Petaling Jaya sekarang ni iaitu bacaan IPU menunjukkan setakat pukul 11.00 am ialah 172 tapi keadaan sebenarnya ialah lebih teruk dgn jarak penglihatan 100 meter adalah sgt terhad & bangunan nampak berbalam-balam & ada yg langsung tak menampakkan bebayang
Begitu juga dgn keadaan petang semalam di Petaling Jaya setakat pukul 6.00pm iaitu bacaan IPU menunjukkan 147 tapi keadaan sebenarnya ialah lebih teruk seolah-olah sudah pukul 8.00pm

Reply

Use magic Report

Post time 23-9-2019 12:18 PM | Show all posts
mmg smlm teruk sgt2.. terkejut jarak penglihatan berapa puluh meter pon dah nampak asap je.. bila tengok bangunan belakang tu dah tak nampak bangunan lain. bau pon makin kuat.. mata pedih
Reply

Use magic Report

Post time 23-9-2019 12:48 PM | Show all posts
Agak la, rasa dah teruk tapi xpaham nape IPU reading rendah..
Redo je laa..
Reply

Use magic Report

Post time 23-9-2019 01:27 PM | Show all posts
Kalau deme istihar cuti kang lumpuh habis ekonomi negara n urusan2 harian. Pundeklah indon
Reply

Use magic Report

Post time 23-9-2019 01:31 PM | Show all posts
sbb tue iols pelik deme nie pakai teknologi zaman pramlee lagi ker.. jerebu mcm teruk tp bacaan mcm erkkk.. aku rimas jerebu nie ..sesak nafas
Reply

Use magic Report

Post time 23-9-2019 01:33 PM | Show all posts
masih teruk jerebu ni..mata pedih terasa bukan saja2.
sesak nafas pun iye..
Reply

Use magic Report

Post time 23-9-2019 01:39 PM | Show all posts
Edited by cmf_shalom at 23-9-2019 01:40 PM

ak rasa 2,3 tahun Jabatan Alam Sekitar mengaku alat yang kita ada tidak begitu konprehensif utk mmberi bacaan yg tepat.
tidak mampu membaca partikel yg lebih halus
Reply

Use magic Report

Post time 23-9-2019 01:40 PM | Show all posts
Mak neh sampai berombak2 dah dadaa. Huuuuuhhh haaahhh, haaah huuuh fuuhhh haaah dah macam orang nak terberanak dah tersemput2
Reply

Use magic Report

Post time 23-9-2019 01:45 PM | Show all posts
Bukan dulu gomen dah clarify ke yang kita guna alat pencerap yg sampling dia tak sama dgn yg Singapore punya? Maksudnya Singapore punya sampling detection lagi tinggi dan detail.
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
2.432616s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list