Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
37250
View
116
Reply

AR Badul: 'Ya, anak lelaki saya adalah komando VAT69'

[Copy link]

Author: jejai       Show all posts   Read mode

Author
Post time 26-3-2013 05:54 PM | Show all posts |Read mode

AR Badul: 'Lahad Datu buat saya rasa nak berperang'


Filem Darah Satria dan Prebet Lapok cukup hebat suatu ketika dahulu. Paling terkesan filem Darah Satria yang mana memperlihatkan perjuangan tentera menentang komunis di hutan. Realitinya hari ini, ia dianggap lebih kurang sama dengan situasi yang berlaku di Lahad Datu, Sabah.
Penerbit, pengarah, penulis skrip dan pelawak terkenal, AR Badul punyai seribu satu kenangan mengenai hidup ala tentera. Berkampung dalam tempoh lama bagi menyiapkan filem tersebut, sudah pasti Badul atau nama sebenarnya Armaya Aman Ramlie terasa terkesan apabila ada yang mempertikaikan perjuangan anggota keselamatan kita di Sabah. Wartawan Sinar Harian, HASLI NA KAMALUDIN dan NOR FAIZAL GHAZALI bersama jurufoto ZULFADHLI ZAKI mendapatkan reaksi Badul mengenai insiden ini
Khabarnya, ada antara ahli keluarga anda juga seorang tentera?
Ya, anak lelaki saya adalah komando VAT69. Dia juga dihantar ke Lahad Datu dan juga banyak misi di luar negara. Kerana itu, saya sangat faham perasaan keluarga tentera.
Bagaimana tercetusnya idea untuk menghasilkan filem Darah Satria?
Idea ini bermula daripada produser ketika itu yang mahukan genre berbeza daripada cinta. Tetapi dalam masa sama, tidak meninggalkan terus elemen cinta dalam filem. Menerusi perbincangan, kami ambil keputusan untuk mengetengahkan kisah tentera. Mesejnya mudah, iaitu tugas sebagai tentera adalah lain daripada yang lain yang sedia berkorban diri untuk negara. Masih wujud unsur cinta tetapi dengan cara positif di mana tunang anggota tentera ini rela dan mendoakan orang tersayang pergi berjuang di medan perang. Selain berlakon, saya bertindak sebagai penolong pengarah, di samping Datuk Aziz Satar sebagai pengarah.
Bagaimana dengan pra-perfileman, memandangkan ia berkaitan tentera?
Kita sangat bertuah dan berterima kasih kepada Kementerian Pertahanan yang memberi sepenuh sokongan terhadap filem ini. Penggambaran dilakukan dalam kem dan di hutan Gombak. Pegawai tentera ketika itu memberi tunjuk ajar serta latihan kepada kami sebelum memulakan penggambaran. Kami juga dibenarkan menggunakan senjata, lokasi, pakaian sebenar seorang tentera. Kami juga direkrut pegawai khas sepanjang penggambaran.
Berapa kos filem dan berapa lama penggambaran di dalam hutan?
Untuk filem Darah Satria, kos filem mencecah RM100,000. Ia jumlah yang besar pada ketika itu dan merangkumi semuanya termasuk promosi. Kami berkampung selama dua minggu di hutan. Kami melalui kehidupan seperti tentera seperti mengalami sendiri pengalaman tidur dalam khemah, makanan dan semua perkara yang dilakukan tentera. Bukan senang kerana selain daripada pelakon tambahan yang ramai, kami juga menggunakan senjata sebenar. Berat dan kami perlu berhati-hati. Semua ini demi untuk memastikan filem ini sukses.



Apakah kesukaran dalam menyiapkan filem tersebut?
Kami diberi peluang untuk menggunakan helikopter dalam beberapa babak. Kebanyakan aksi dilakonkan pelakon sendiri. Aksi paling sukar adalah situasi di dalam helikopter. Pelakon perlu turun dari helikopter menggunakan tali. Bukan sahaja tinggi, malah angin yang kuat juga menambah kesukaran. Kami hanya diberi latihan terjun tiga hari. Tetapi segala-galanya berjalan lancar. Selain itu, memegang senjata sebenar juga adalah masalah besar buat kami. Kami risau takut perkara yang tidak diingini berlaku.
Adakah pada ketika itu mahu menaikkan semangat patriotik rakyat Malaysia?
Pada asalnya, kita hanya ingin tukar tajuk sahaja. Tapi, apabila ditayangkan, mendapat sambutan kerana genre berbeza, ia secara langsung memberi impak positif kepada penonton dan lebih patriotik daripada biasa.


Selain Darah Satria, anda turut terlibat dalam filem ala tentera iaitu Prebet Lapok.
Ya, filem Prebet Lapok, saya diberi peranan utama. Masih mengisahkan hidup ala tentera. Ia juga disampaikan secara ringan iaitu bagaimana kehidupan tentera di kem. Ada juga tentera keluar malam, masalah disiplin dan sebagainya. Filem ini berjaya menarik ramai anak muda ketika itu untuk menyertai tentera. Untuk jadi tentera, hanya perlu ada semangat, disiplin dan rela berkorban nyawa untuk agama, bangsa dan negara.
Melihat situasi sebenar tentera berperang di Lahad Datu, apakah anda boleh digambarkan?
Pertama, ia mengingatkan kenangan saya berlakon di hutan dulu. Walaupun hanya berlakon, tetapi bukan mudah. Beg dan senjata yang berat. Kami perlu fokus. Melihat apa yang berlaku di depan mata kita ini membuatkan saya terasa ingin berjuang bersama mereka. Saya dapat rasakan betapa sukarnya mereka menjaga keamanan negara kita dan bagaimana mereka perlu berdepan dengan musuh sebenar. Semangat mereka ada dengan saya. Tapi, apa yang boleh, saya hanya doakan yang terbaik. Mereka adalah tentera terlatih. Saya bangga dengan mereka.
Apakah kewajaran untuk pengarah filem menghasilkan filem patriotik pada masa sekarang?
Kita sebenarnya tidak banyak sejarah perang, soal buat filem itu terserah kepada produser. Pada masa sekarang perlu buat filem yang melambangkan kedaulatan negara dan keperkasaan tentera kita. Jangan buat filem pak turut dan pak sangkut saja yang akan merosakkan institusi Malaysia.
Apakah anda akan menghasilkan filem patriotik?
Kalau ada permintaan saya akan pertimbangkan untuk mengarah.
Apa komen anda mengenai persepsi yang mempertikaikan perjuangan anggota keselamatan di Lahad Datu?
Negara kita jarang berperang. Kerana itu, mereka seperti tidak ada perasaan kasih sayang. Sudah macam hilang akal dengan melemparkan pelbagai tohmah dan kata-kata negatif. Sedangkan kalau ada berlaku kemalangan jalan raya pun kita rasa simpati. Inikan pula tentera yang ingin mempertahankan kedaulatan negara. Seharusnya mendengar tentera perlu bertugas ke Lahad Datu itu pun kita sudah sugul dan sedih. Apabila kena tembak, mengapa tergamak mengatakan ini sandiwara. Mereka tidak fikir orang lain. Cuba kalau saudara mereka ditembak. Pasti sedih. Inilah yang berlaku apabila wujud pihak-pihak yang tidak pernah fikir perasaan orang. Seolah-olah dalam otak mereka ada cip yang ikut sahaja cakap beberapa pihak yang mengaitkan isu ini dengan politik.
Apakah situasi tentera hari ini melawan Sulu lebih teruk daripada zaman melawan komunis dulu?
Bagi saya, Sulu ni komunis moden. Ada duit, kedudukan dan penyokong. Jika mereka berjaya, mereka akan dapat habuan dan bahagian tertentu. Komunis tidak kerana mereka ada fokus. Saya lihat Sulu tiada fokus. Kenapa mereka mahu Sabah? Mereka muncul tiba-tiba dalam keadaan dan saat sekarang (musim Pilihan Raya).
Bagaimanakah pandangan anda dengan moral rakyat Malaysia terhadap anggota keselamatan?
Pasukan keselamatan perlulah dihormati. Mereka ini harga yang tidak ternilai kepada negara. Sekiranya negara menghadapi perang, merekalah benteng utama, bukan bomba atau jururawat. Tanpa mereka habislah kita. Saya sangat bersimpati kepada keluarga anggota keselamatan yang terkorban. Masyarakat perlu menghargai jasa dan tanggungjawab mereka bukan menghina.
Apakah harapan anda terhadap insiden Lahad Datu ini?
Saya tahu ini adalah detik sukar untuk semua warga Malaysia dan pasukan keselamatan kita. Perkara ini sudah pasti memakan masa agak lama untuk berakhir. Tetapi, saya berharap tidak akan ada lagi kata-kata negatif terhadap pasukan keselamatan. saya berdoa perkara ini akan dapat ditamatkan dengan penuh diplomasi.
Perlukah kisah Lahad Datu difilemkan sebagai pengajaran kepada generasi akan datang?
Saya rasa ia tidak perlu menjadi filem. Lebih baik dijadikan dokumentari. Pada saya, siapa juga yang nak buat filem, ia tidak lari daripada nak dapat untung. Kalau dokumentari ia akan lebih diberi perhatian. Minta maaf cakap, filem hanya untuk untung.
Apakah pandangan mengenai seniman atau artis yang memilih politik?
Pada saya, mereka ini tidak jujurlah. Mereka kena tahu apa tujuan masuk politik? Tidak perlu hipokrit. Kalau artis itu mahu bersihkan diri dan dekatkan diri dengan agama, mereka tidak semestinya kena masuk politik. Sepatutnya mereka perlu belajar dulu. Bila mereka masuk platform politik, secara tidak langsung kita akan mengata orang juga, baik masuk pondok. Kita mahu berdakwah, kenalah sedar standard diri kita. Contohi Ustaz Akhil Hayy, belajar dulu betul-betul lepas itu bolehlah nak berceramah dan berdakwah.
Ada sesetengah pihak dilihat terlalu ekstrem dengan politik, bagaimana anda melihat situasi ini?
Pada saya kita tidak perlu terlalu ekstrem dalam hal politik. Mana yang elok kita turut, tak perlu ekstrem mana-mana parti politik. Siapa pun yang memerintah negara, saya tetap macam ini juga. Kita perlu terbuka, jangan terlalu terikut dengan apa yang orang cakap. Jadi kita ikut mana yang elok, mana yang kita rasa betul. Satu hal lagi, mengapa jika ada pihak yang menghina negara diberi muka? Kenapa kita terlalu berlembut? Minta maaf, paling tidak saman. Kalau orang minum air ketum kita lempang pula. Ini orang yang sah-sah hina negara. - SINAR HARIAN.COM





Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 26-3-2013 05:57 PM | Show all posts

baru iolz tahu anak heols komando rupanya
mesti bangga sebab x semua orang layak khenn
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2013 05:58 PM | Show all posts
sejak2 lahad datu ni ..ramai cepat terasa hati ye......
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2013 06:05 PM | Show all posts
badul ni org meluat sbb lawak dia kasar kan? tp among comedian dia ni kira well respected jugak....afdlin, sheila rusly, senario semua respek dia. ada view yg tersendiri lah

Ada sesetengah pihak dilihat terlalu ekstrem dengan politik, bagaimana anda melihat situasi ini?
Pada saya kita tidak perlu terlalu ekstrem dalam hal politik. Mana yang elok kita turut, tak perlu ekstrem mana-mana parti politik. Siapa pun yang memerintah negara, saya tetap macam ini juga. Kita perlu terbuka, jangan terlalu terikut dengan apa yang orang cakap. Jadi kita ikut mana yang elok, mana yang kita rasa betul.


aku suka cara dia jawab...neutral dan x emosi sgt lagi lyk dpt datukship drpd ac mizal atau arwah yahya sulong
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2013 06:15 PM | Show all posts
sokmogitu posted on 26-3-2013 06:05 PM
badul ni org meluat sbb lawak dia kasar kan? tp among comedian dia ni kira well respected jugak....a ...

dato yahya sulong dah meninggal ke...yg rumah dia pprt tu kan..yg wife dia pun sakit kanser paru2 tu dia la kan...ke aku salah org...bila dia meninggal...tertinggal jet pejuang aku nie

Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2013 06:17 PM | Show all posts
mesti pasni nak wat citer true story lahad datu

first hand source katanyer
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2013 06:27 PM | Show all posts
poyohabis posted on 26-3-2013 06:15 PM
dato yahya sulong dah meninggal ke...yg rumah dia pprt tu kan..yg wife dia pun sakit kanser paru2  ...

bulan lepas dia meninggal, yup, dia stay kt flet dbkl...
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2013 06:31 PM | Show all posts
dahliateck posted on 26-3-2013 06:17 PM
mesti pasni nak wat citer true story lahad datu

first hand source katanyer

kena start dari projek ic che det.....
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2013 06:33 PM | Show all posts
ya beda bedu........
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2013 06:33 PM | Show all posts
tak silap ada sorang lagi anak AR badul masuk askar.....
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2013 06:38 PM | Show all posts
cmf_BeachBoys posted on 26-3-2013 06:31 PM
kena start dari projek ic che det.....


iols vote mat harun setapa aziz as che det
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2013 06:39 PM | Show all posts
sokmogitu posted on 26-3-2013 06:05 PM
badul ni org meluat sbb lawak dia kasar kan? tp among comedian dia ni kira well respected jugak....a ...

dulu kes cabul anak sedara tu ar badul ker sape yek?
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2013 06:45 PM | Show all posts
dauswq posted on 26-3-2013 06:39 PM
dulu kes cabul anak sedara tu ar badul ker sape yek?

oh emm gee, bukan pakcik ni ke yg kene suspek???tapi x tau the exact story behind it..
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2013 06:46 PM | Show all posts
jasmeen posted on 26-3-2013 06:45 PM
oh emm gee, bukan pakcik ni ke yg kene suspek???tapi x tau the exact story behind it..

lupa dah kisah lama..

calling @Syd

Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2013 06:47 PM | Show all posts
syok jadi askar...tapi takde rezeki...
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2013 06:49 PM | Show all posts
tp jwpn dia ok. lahad datu sesuai la buat dokumentari...rmai yg terlibat leh interview, klu wat filem sah2 amik pelakon je pastu byk tokok tambah nak bg perisa
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2013 06:52 PM | Show all posts
Perlukah kisah Lahad Datu difilemkan sebagai pengajaran kepada generasi akan datang?
Saya rasa ia tidak perlu menjadi filem. Lebih baik dijadikan dokumentari. Pada saya, siapa juga yang nak buat filem, ia tidak lari daripada nak dapat untung. Kalau dokumentari ia akan lebih diberi perhatian. Minta maaf cakap, filem hanya untuk untung.


yusof haslam please take note.

lupakan hajat kau untuk buat filem pasal LD ni.
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2013 06:58 PM | Show all posts
HangPC2 posted on 26-3-2013 06:33 PM
tak silap ada sorang lagi anak AR badul masuk askar.....


kate anaknya ggk.,..member aku bgktaw la,,tapi tang komando tu betol dh,,tak taw polis ke askar

Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2013 07:00 PM | Show all posts
askar rasanya sebab pernah tengok gambar AR Badul dengan anaknya dalam majlis tamat latihan rekrut
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2013 07:03 PM | Show all posts

  mase filem ni diterbitkan kerajaan nak tarik golongan muda sertai tentera.sebanya time tu tak da sapa nak masok askar sebab nya askar dulu ramai mati kene serang ngan komunis..so budak2 muda kurang,,bile filem ni ditayangkan,baru la ramai org join askar,,dan dlu ade gak kerahan tenaga cm plkn,name naik real punye masok askar..tak salah aku time tu wataniah..cm dlu2 BN303 askar wataniah pantau wat jalan lebuhraya timur barat sama wat empangan temenggor..filem pasal tentera aku igt yg aku penag tgk darah satria,prebet lapok,sama wira angkasa..wira angkasa cite pasal tudm..
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.109085s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list