CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
123Next
Return to list New
View: 2054|Reply: 40

Lebuh Raya Paling Tinggi Di Malaysia, Bukit Kukus Dibuka Kepada Orang Ramai!

  [Copy link]
Post time 15-1-2022 09:10 AM | Show all posts |Read mode
Lebuh-raya berkembar Bukit Kukus di Paya Terubong di George Town, Pulau Pinang yang setinggi 61.5 meter mula dibuka kepada orang ramai. Ia merupakan ikon terbaru di Pulau Pinang apabila melakar rekod sebagai lebuh-raya paling tertinggi di Malaysia!

kredit foto: PenangFoodie



Dijangkakan lebuhraya itu dapat mengurangkan kesesakan jalan raya di negeri Pulau Mutiara sebanyak 30 peratus, menurut Ketua Menteri Chow Kon Yeow, selepas 6 tahun mengharungi pelbagai cabaran akhirnya lebuhraya dibuka.

Dikatakan kos pembinaan dan pengambilan tanah ditanggung oleh MBPP sebanyak RM378 Juta dan projek dilakukan untuk menampung perkembangan pesat negeri tersebut berikutan jumlah trafik di kawasan berkenaan.

kredit foto: Penangfoodie



Projek berkenaan terbahagi kepada tiga bahagian dengan dua daripadanya dibiayai oleh pihak pemaju swasta berikutan jajaran jalan berkenaan yang dijangka siap pada 2025, menyentuh isu keselamatan, Setiausaha Bandaraya MBPP lr A, Rajendran berkata projek itu direka mengikut piawaian Malaysia Standard (MS) dengan mengambil kira kawalan had laju, radius selekoh, laluan penjalan kaki, saluran perparitan.

Projek ini juga mendapat khidmat rundingan daripada syarikat yang berpengalaman termasuk melantik pakar geologi untuk mengkaji cerun.

kredit foto: MalayMail



Projek ini telah menelan kos sebanyak RM545.6 Juta sepanjang 5.5 km yang menghubungkan tiga laluan utama iaitu Paya terubong (Jalan Thean Teik), Bukit Jambul dan Balik Pulau - Jalan Tun Sardon.

Ia juga pernah menjadi kontroversi apabila sebahagian struktur pembinaan runtuh dan mengorbankan 9 mangsa dalam kejadian Oktober 2018. -CARI
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 09:32 AM From the mobile phone | Show all posts
Manakala lebuhraya SUKE, SUKE-SUKE hati laki tiri mak dia jah nak runtuh pelbagai
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 09:47 AM | Show all posts
Nak kena cakap WOW ke
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 10:02 AM | Show all posts

yelah kot


WOW!


Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 10:04 AM From the mobile phone | Show all posts
Minggu lepas lalu dah tapi belum bukak. Kena ikut lencongan ke balik pulau. Pemandangan mmg sangat cantik!
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 10:08 AM From the mobile phone | Show all posts
Masak apa? Masak my style oh WOW

Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 11:34 AM | Show all posts
macam kat taiwan...
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 11:55 AM From the mobile phone | Show all posts
Wow.. roughly harga rm100juta per km

#doneWOW
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 12:34 PM From the mobile phone | Show all posts
Wow penang takde hutan gondol sbb balak smpi boleh buat QR scan code
Kebangga sangatt
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 12:56 PM From the mobile phone | Show all posts
Sape dah lalu sini story la sikit.
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 01:02 PM From the mobile phone | Show all posts
Itu belum lagi terowong bawah laut paling dalam di dunia, memang tak nampak langsung penampakan nya
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 01:15 PM From the mobile phone | Show all posts
Nanti yg hijau2 tu pun bakalan pupus penuh hutan batu bata.
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 02:38 PM From the mobile phone | Show all posts
Tengok baik2 nanti yang hijau tu bakalan musnah.
Harap tak la
So bawak kete baik2 naa terutama warga penang
Tinggi tuuuu
Jangan bawak kereta macam ahso mabukkkk
[em:4:]
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 02:57 PM | Show all posts
Penang island ni terletak dia atas gunung yang curam. Sikit sangat flat land.

Reply

Use magic Report

Post time 16-1-2022 10:09 AM From the mobile phone | Show all posts
tshun Lepas dah lalu time nk g Cari doyan. Baru buka ke pulak
Reply

Use magic Report

Post time 17-1-2022 12:34 AM | Show all posts
yang kat rawang tu tak cukup tinggi ke
Reply

Use magic Report

Post time 17-1-2022 12:40 AM | Show all posts
lebuh raya paling tertinggi ?  lebuh raya tertinggi ....wah dramatik betul....

tapi ntah kenape bila tengok foto di atas tu, iras iras memeori macam citer Kantonis pukul 6 pm pulak kat tv3 circa 1988 - 199)+++ tu acam kowloon or HK je nampak.
Reply

Use magic Report

Post time 17-1-2022 12:43 AM From the mobile phone | Show all posts
Taknak lalu, takut. Jambatan pulau Pinang pertama kedua pun aku takut nak guna
Reply

Use magic Report

Post time 17-1-2022 07:31 AM | Show all posts
Iols ngeri lah lalu jln2 belah2 blk pulau ni
Reply

Use magic Report

Post time 17-1-2022 08:21 AM | Show all posts
another attraction for Penang
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 



Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

3-7-2022 04:52 AM GMT+8 , Processed in 0.088821 second(s), 21 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list