CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

123Next
Return to list New
View: 2291|Reply: 43

Redah Hujan, Kaki Melecet- Tunai Nazar Jalan Kaki 290KM Balik Kampung

  [Copy link]
Post time 29-11-2021 11:32 AM | Show all posts |Read mode
Gua Musang: Seorang lelaki menunaikan nazarnya untuk berjalan kaki sejauh 290 kilometer merentas negeri Selangor dan Pahang sebelum tiba di tanah kelahirannya di Kampung Bertam Baru, di sini.


Mohd. Syahrizal Harun, 40, atau lebih dikenali sebagai Mat yang bekerja sebagai juruteknik di sebuah syarikat swasta di ibu kota berjaya menunaikan nazar tersebut selepas berjalan kaki selama empat hari.


Menurut Mat, sebelum ini, dia hidup dalam tekanan gara-gara sudah dua tahun tidak dapat balik ke kampung halamannya akibat kekangan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang berpanjangan.


Foto: Utusan Online




Katanya, sebelum kebenaran rentas negeri diumumkan kerajaan, dia bernazar untuk pulang ke kampung dengan cara berjalan kaki sebagai tanda syukur dan gembira masih diberi kesempatan pulang bertemu keluarga tercinta.


“Pada malam Khamis lalu, saya berjalan kaki bermula dari Tol Gombak pada pukul 11 malam, dengan berbekalkan pelitup muka dan air mineral. Alhamdulillah, saya selamat sampai di Hentian Gua Musang pada pukul 5 pagi ini.


“Sepanjang perjalanan pada hari kedua dan ketiga saya kerap kali berhenti kerana cuaca hujan, selain perlu merawat kaki yang melecet kerana berjalan jauh,” katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di Hentian Gua Musang, di sini.  


Ketibaan Mat disambut Pengerusi Eksekutif Konsortium E-Mutiara Berhad (E-Mutiara), Che Ibrahim Che Ismail bersama Ahli Dewan Undangan Nenggiri, Ab. Aziz Yusoff dan Yang Dipertua Majlis Belia Jajahan Gua Musang, Mohd. Azmawi Fikri Abdul Ghani.


Mat berkata, dia tidak sabar untuk bercuti dan berehat di kampung setelah dua tahun tidak bertemu dengan keluarga dan selama ini hanya melepaskan rindu menerusi panggilan video.


“Saya baru berkesempatan untuk menunaikan nazar kerana sebelum ini masih lagi bekerja dan mengumpul wang untuk pulang ke kampung.


“Saya bersyukur kerana selain dorongan keluarga dan rakan-rakan, saya turut mendapat bantuan pemilik Konsortium E-Mutiara dan dermawan lain bagi menampung belanja bagi menunaikan nazar saya ini,” katanya. -CARI


Sumber: Utusan Online
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 29-11-2021 11:43 AM | Show all posts
Ooooooook.
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2021 11:47 AM | Show all posts
Saya tidak tau beraps jauh dari tol gombak ke hentian gua musang. Tatapi saya tau macamana perjalanan dari tol gombak ke Raub .. jikalau saya berjalan kaki sepetti itu pada wsktu malam mungkin sudah jumpa hantu di highway tu!

Begitu cepat dia boleh sampai ke perhentian gus musang.
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2021 11:51 AM | Show all posts
Bukan bernazar bejalan kaki buat lagi lambat ke untuk jumpa keluarga?
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2021 11:55 AM | Show all posts
tumpang kereta juga dikira berjalan kaki.

berjalan kaki masuk kereta dan turun kembali.
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2021 12:59 PM | Show all posts
benda dh mudah
dgn public transport bagai

buatnya masuk hr ke 2 dh pkp balik
stranded tah mn2 plk
lg naya

yg lg kelakar adun pun nk mencapub
xde kje eh

Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2021 01:01 PM From the mobile phone | Show all posts
Bodo..dr bernazar melecet kaki baik la ko bernazar posa sunat 3 hari berturut2 ke, sedekah ke...
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2021 01:03 PM From the mobile phone | Show all posts
Menyusahkan diri kenapa.bernazar yg bukan2
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 29-11-2021 01:07 PM From the mobile phone | Show all posts
Boleh ke bernazar dengan menzalimi diri sendiri??
Nazar puasa, sedekah, tolong orang lain.. lagi berfaedah.
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2021 01:36 PM From the mobile phone | Show all posts
supernaturalee replied at 29-11-2021 12:59 PM
benda dh mudah
dgn public transport bagai


ADUN pun sama bodoh
bende mcm ni pun nak celebrate bagai
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2021 01:37 PM From the mobile phone | Show all posts
krustykrab replied at 29-11-2021 01:01 PM
Bodo..dr bernazar melecet kaki baik la ko bernazar posa sunat 3 hari berturut2 ke, sedekah ke...:lol ...

khueeen
bodoh sgt jah menyusahkan diri sendiri bagai
pastu acah2 bersyukur
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2021 01:49 PM From the mobile phone | Show all posts
Time pkp ko jalan kaki bole la nak simpati..
Ni da lama boleh rentas..
Ke antivaksin?
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2021 01:53 PM From the mobile phone | Show all posts
kenapa la nazar mcmni
tp kalau nazar yg bawa mudarat mmg xwajib tunaikan, kan?
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2021 02:08 PM | Show all posts
masa bernazar tu dia tengah depressed so kira akal tak waras.

mufti sila bagi pendapat wajib ka tak dia tunaikan nazarudin itu.

Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2021 02:13 PM From the mobile phone | Show all posts
Nazar yang tidak perlu ditunaikan
===========================

1. Nazar النذر bermaksud janji untuk melakukan sesuatu. Dalam agama, nazar membawa erti mewajibkan sesuatu yang sunat ke atas diri sendiri untuk mendekatkan diri kepada Allah.

Nazar ialah ibadah dan perbuatan mewajibkan sesuatu yang harus seperti makan, minum, tidur, memotong rambut dan sebagainya bukan nazar dan ia bukan ibadah.

Ibadah ialah sesuatu yang Allah perintahkan di dalam Al-Quran dan Al-Sunnah baik hukumnya wajib atau sunat.

2. Menunaikan nazar ialah wajib berdasarkan firman Allah Ta'ala antaranya;

وَلْيُوفُوا نُذُورَهُمْ
“... Dan hendaklah mereka menyempurnakan nazar-nazar mereka....” (Al Hajj : 29)

3. Walaubagaimana pun, nazar hanya menjadi wajib apabila cukup 3 rukun iaitu; sighah (ucapan nazar), orang yang mengucapkan nazar (الناذر) dan perkara yang dinazarkan (المنذور).

Dalam hal ini, nazar untuk berjalan kaki bukanlah sesuatu yang perlu ditunaikan kerana ianya bukanlah sesuatu ibadah yang dituntut.

Bahkan jika ianya membawa mudharat, membuang masa dan tenaga serta suatu tindakan sia-sia yang tiada faedah kepada agama maka ianya juga boleh menjadi suatu maksiat.

Dan hadith menyebut;

لا نذر في معصية الله

“Tidak ada nazar dalam kemaksiatan kepada Allah.” (HR. Muslim)

4. Amalan nazar membotakkan kepala, berjalan kaki ke tempat yang bukan ibadah dan pelbagai lagi nazar pelik-pelik dan sia-sia ini wajar ditinggalkan dan tidak perlu dibuat bahkan ditegah oleh para agamawan dan pihak berkuasa.

Allah berfirman;
وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ

".. (ciri orang yang beriman itu) dan orang-orang yang menjauhkan diri dari (perbuatan dan perkataan) yang tiada berguna.." (Al-Mukminun:3)

Semoga Allah memberi kita petunjuk!
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2021 02:16 PM From the mobile phone | Show all posts
FOTHER-MUCKER replied at 29-11-2021 11:47 AM
Saya tidak tau beraps jauh dari tol gombak ke hentian gua musang. Tatapi saya tau macamana perjalana ...

Dalam artikel dia kata jarak antara tol gombak ke kampung lelaki ni kat gua musang dalam 300km. Kalau 4 hari katakan dalam sehari tolak masa berhenti makan dan rehat, tidur dsb dia berjalan dalam 15 jam. So dalam 4 hari dia guna 60 jam untuk cover 300km tu. Kelajuan dia berjalan di sekitar 5km/j. Brisk walking gitu.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 29-11-2021 02:55 PM | Show all posts
arasham replied at 29-11-2021 02:13 PM
Nazar yang tidak perlu ditunaikan
===========================

Alamak, so kira nazar dia sia2 je la ye?
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2021 04:04 PM From the mobile phone | Show all posts
Kesian...mungkin xde duit..nak minta sumbangan malu..terpaksalah jalan kaki..acah2 bernazar gitu
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2021 04:06 PM From the mobile phone | Show all posts
cmf_premierleag replied at 29-11-2021 01:37 PM
khueeen
bodoh sgt jah menyusahkan diri sendiri bagai
pastu acah2 bersyukur

Mujur dia tak bernazar nak kerjakan bini dia 3 hari berturut2 tanpa henti
Akai tak dak mcm ni la, bernazar yg bukan2 lps tu acah2 mintak simpati org
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2021 04:07 PM From the mobile phone | Show all posts
tobobon replied at 29-11-2021 04:04 PM
Kesian...mungkin xde duit..nak minta sumbangan malu..terpaksalah jalan kaki..acah2 bernazar gitu

Rasanya agama hindu kan yg bernazar mcm ni..yg ala2 seksa diri sendiri
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

4-12-2022 10:13 PM GMT+8 , Processed in 0.105613 second(s), 42 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list