CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 1431|Reply: 10

Varian Delta Covid-19 Sebabkan Gangren Dan Pekak

[Copy link]
Post time 9-6-2021 05:55 PM | Show all posts |Read mode
Sekumpulan doktor di India mendakwa varian Delta Covid-19 yang baharu menyebabkan pesakit mengalami sakit gangren dan kehilangan daya pendengaran, lapor portal MailOnline kelmarin.


Gangren adalah satu keadaan di mana tisu badan mati dan mula mereput ketika masih berada di dalam badan, yang disebabkan oleh kekurangan oksigen ekoran bekalan darah yang tersekat.




Kredit foto: Hindustan Times




Menurut laporan Bloomberg, sama seperti simptom-simptom biasa Covid-19, beberapa petugas kesihatan di India berkata terdapat peningkatan dalam kalangan pesakit yang menjadi pekak atau mengalami gangren disebabkan pengumpulan darah beku.


Koronavirus diketahui mampu mengakibatkan darah beku dalam kalangan ramai pesakit, yang kemudiannya akan menyebabkannya tersekat di saluran darah kecil, sekali gus memutuskan bekalan darah.


Keadaan ini akan menyebabkan berlakunya gangren jika tidak dirawat dengan betul.


“Saya melihat tiga ke empat kes bagi sepanjang tahun lepas dan kini terdapat seorang pesakit (dengan simptom gangren) dalam masa seminggu.


“Kami mengesyaki ia mungkin disebabkan oleh varian virus terbaharu,” ujar pakar kardiologi dari Mumbai, Dr. Ganesh Manudhane.


Campak, beguk dan beberapa jenis herpes juga antaran kesan kerosakan kekal yang disebabkan oleh serangan koronavirus pada bahagian koklea telinga.


Bagaimanapun, masih tidak dapat dipastikan bagaimana keadaan itu boleh berlaku, namun bengkak yang disebabkan oleh tindak balas imun boleh merosakkan bahagian dalam telinga yang sensitif atau bulu-bulu halus yang diperlukan untuk pendengaran.




Sumber: Kosmo

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 9-6-2021 06:02 PM | Show all posts
ke sebab minum kencing lembu
Reply

Use magic Report

Post time 9-6-2021 06:46 PM From the mobile phone | Show all posts
ya Allah.macam2 bala sebab covid ni
Reply

Use magic Report

Post time 9-6-2021 06:48 PM From the mobile phone | Show all posts
monreyes replied at 9-6-2021 06:02 PM
ke sebab minum kencing lembu

Pokok pon rs cggtu gak....virus kobid + kuman dlm air kencing lembu.....mutant....huhuhuhu
Reply

Use magic Report

Post time 9-6-2021 11:34 PM From the mobile phone | Show all posts
Ya Allah seram nye. Jgn la merebak ke Malaysia ni.. Kesian rakyat Malaysia
Reply

Use magic Report

Post time 9-6-2021 11:40 PM From the mobile phone | Show all posts
Xboleh mkn ubat cacing ke utk varian ni?tanya jee
Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2021 01:34 AM | Show all posts
aechae replied at 9-6-2021 11:40 PM
Xboleh mkn ubat cacing ke utk varian ni?tanya jee




Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2021 07:29 AM From the mobile phone | Show all posts
insulin replied at 10-6-2021 01:34 AM

Sorry bukan tred dia buka rupanya
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 10-6-2021 07:55 AM | Show all posts
Campak, beguk dan beberapa jenis herpes juga antaran kesan kerosakan kekal yang disebabkan oleh serangan koronavirus pada bahagian koklea telinga.


apa yg dia nak cakap sebenarya.. mcm pelik je.. siapa yang ada penyakit tu akan mengalami kerosakan kekal disebabkan virus covid ni memburukkan keadaan ker
Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2021 07:57 AM | Show all posts
ninja9 replied at 10-6-2021 07:55 AM
apa yg dia nak cakap sebenarya.. mcm pelik je.. siapa yang ada penyakit tu akan mengalami kerosa ...

sebab virus tak di bunuh ler kerana di beri ubat SEMUA jenih tak berkesan sokmo lalu virus yg tetap ada dalam badan tuuu menyebabkan kesan sampingan berpanjangan lah , SEUMUR hidup menanggungnyaa..... sebab tu perlu guna ubat cacing je utk cepat2 bunuh virus covid tu dan bukannya membiarkannya berpesta dalam badan manusia
Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2021 08:02 AM | Show all posts
blastoff replied at 10-6-2021 07:57 AM
sebab virus tak di bunuh ler kerana di beri ubat SEMUA jenih tak berkesan sokmo lalu virus yg teta ...

ok.. kena stock ivermectin ni banyak2...
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

4-12-2022 04:28 PM GMT+8 , Processed in 0.094757 second(s), 34 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list