Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
12Next
Return to list New
1922
View
34
Reply


"Mandikan Jenazah Pun Kena Rakam?" - Ramai Wartawan Jadian Sekitar Pengebumian Abam

[Copy link]

Author: green_lantern       Show all posts   Read mode

Author
Post time 14-2-2020 09:55 AM | Show all posts |Read mode





"aling teruk masa nak kebumikan, semua berebut ke depan keluarkan phone. Bila setel dan nak mulakan talkin terus ramai blah sambil cek apa yang dapat dirakam...korang ni ada masalah mental ke?


Itu luahan pemuda di Twitter ini mengenai tabiat kebanyakkan orang Malaysia yang suka merakam apa sahaja insiden tanpa mengambil kira sensitiviti pihak tertentu.



Merujuk kepada majlis pengebumian pelawak Abam Bocey di Gombak beberapa hari lalu, jelas ribuan orang yang menghadiri untuk solat jenazah dan mendoakan arwah.



Bagaimanapun, apa yang ingin diperkatakan adalah ramai juga yang turut 'kecoh' apabila merakamkan segala kejadian sepanjang proses tersebut seolah-olah merekalah wartawan sebenar.



Semuanya hanyalah kerana keinginan untuk muncul sebagai orang pertama di sosial media dan sebagainya. Gejala tidak sihat ini menular bukan sahaja di masjid, malahan di liang kubur sekalipun golongan ini turut membuat 'liputan langsung'. Mengapakah sampai begitu sekali?







Foto: Twitter



Kejadian ini boleh dilihat menerusi rakaman video beberapa pihak yang menunjukkan orang ramai berpusu-pusu mengeluarkan telefon bimbit masing-masing.



Lebih parah apabila puak ini menghalang kerja mengangkat jenazah masuk ke dalam ambulan hingga menyusahkan petugas untuk membuat kerja. Sehinggalah petugas memarahi mereka, barulah telefon itu disimpan kembali.












Menceritakan kembali situasi tersebut, bukan sahaja di dalam masjid, malahan di mana-mana sahaja 'wartawan' ini merakamkan situasi sehingga mengalahkan wartawan sebenar membuat kerja!



Tidak hanya itu, ketika jenazah Abam hendak dimandikan pun, ada yang merakam secara curi-curi ketika jenazah dibawa masuk. Kemudian, petugas mengacah untuk membaling batu, barulah puak ini berhenti merakamkan video. Ianya berterusan hinggalah jenazah dibawa ke perkuburan.









Rata-rata warganet berasa marah dengan kejadian ini sehinggakan ada yang mahu merampas telefon puak-puak yang tidak berfikir panjang ini.









Foto: Google



Agak sukar untuk mengatasi perkara sebegini jika semuanya mahukan perhatian dari media sosial. Golongan ini merasakan adalah penting untuk membuat liputan langsung supaya kenalan maya mereka mengetahui hal ini dan dipuji betapa hebatnya mereka.



Aduh! pening juga sebenarnya kerana ia sudah menjadi kebiasaan bagi pemilik telefon pintar yang mahu berkongsi apa sahaja. Bagaimanapun, merakamkan hingga menghalang petugas awam untuk bertindak sebenarnya adalah satu kesalahan. Jadi, hati-hati ya. - CARI


Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2020 10:23 AM From the mobile phone | Show all posts
semua benda nak rakam...
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2020 10:26 AM From the mobile phone | Show all posts
jgn kata retis, marhaen meninggal pun ada puak yg merakam. sampai masa nak tanam tu, dia boleh pergi utk rakam dari tepi liang lahad & ganggu kerja penggali kubur nak ambik tanam utk kambus
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2020 10:32 AM | Show all posts
pakai la GoPro..attached kt dada..nak rakam sgt kan..nak tunjuk dia buat kerja
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2020 10:33 AM From the mobile phone | Show all posts
Tanam skali dgn org yg rakam tu..bleh kita tgk live lps tanam dalam kubur mcm mna
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2020 10:50 AM | Show all posts
ye semua nak dirakam
pastu sibuk tgk kamera jalan tg2h org sibuk bawak jenazah
elok dikebumikan 1 liang aje wartawan aneh ni
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2020 11:10 AM | Show all posts
Tak mustahil perkara begini berlaku..
Masing-masing nak tunjuk siapa dulu viral cerita tanpa fikir sensitivity orang lain ..
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2020 11:11 AM From the mobile phone | Show all posts
Motif mandi pun nak rakam, nk tgk apa oiii
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2020 11:24 AM | Show all posts
peringatan utk kita bersama..usahlah record.kesian
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2020 11:24 AM From the mobile phone | Show all posts
ala nti upload dlm fb dlm whatsap grup
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2020 11:27 AM From the mobile phone | Show all posts
Org yg merakam ni such a Loser!
Sick human!
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2020 11:38 AM From the mobile phone | Show all posts
FOMO syndrome..thats why nowadays banyak zombies..die before the real death
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2020 11:51 AM | Show all posts
tapi yang komplen ni amik gambar dari mana?
rakaman sendiri kah?
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2020 12:00 PM | Show all posts
silap2 nanti yang tukang korek kubur tu pulak kena marah sebab menghalang stok2 bebal ni amik video.
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2020 12:12 PM | Show all posts
janji viral dan dikenali..
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2020 12:51 PM | Show all posts
Orang yang kurang adap sopan dan gilakan perhatian je yang suka buat benda2 macam tu
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2020 01:00 PM From the mobile phone | Show all posts
Patut bl Dron je.. Senang..
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2020 01:09 PM | Show all posts
matbad replied at 14-2-2020 10:33 AM
Tanam skali dgn org yg rakam tu..bleh kita tgk live lps tanam dalam kubur mcm mna

yg ni iols setuju
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2020 01:57 PM From the mobile phone | Show all posts
sblm arwsh makcik aku disembahyangkan, aku sempat snap gmbr dia utk aku simpan. Berdosa ke cmtu?
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2020 03:02 PM | Show all posts
tp yg jauh mcm meols ni nak tau jgk sebenarnyaa. tgu wartawan lmbt sgt  huhu. tp jgn la smpai mandi pn nk rakam. tu dh melampau laa
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.120666s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list