CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 1925|Reply: 6

[Tempatan] Coronavirus! Sentap Dengan PRC Tapi Sila Rasional

[Copy link]
Post time 1-2-2020 09:11 PM | Show all posts |Read mode
Edited by Lagubestbest at 1-2-2020 09:22 PM

Dalam berdepan isu coronavirus, kita mesti nak warga PRC bekerjasama untuk keselamatan awam sedunia tapi apa yang kita dapat ialah.. sikap PRC yang selfish, perangai macam nak sebar virus, menteri diorang pun bercakap tak pakai otak sangat, data yang diorang share pun bukan betul. Korang nak sentap silakan tapi sentap kejap je lah okay, sebab warga PRC memang macam tu. Diorang setiap individu hinggalah kepala kerajaan PRC, akibat dari sejarah 'perang/ penghinaan bertahun-tahun' di masa lalu, sistem pendidikan dan program kerajaan, diorang semua memang dah dicuci-otak untuk 'menjaga maruah' dan menepis/ memesongkan/ memenangkan PRC dengan cara yang memang tak boleh bawak bincang.

Dari segi lojik, jika ada orang mengata pasal malaysia, tak semua orang sentap sebab kita ada pelbagai bangsa, pelbagai agama, pelbagai warna. Tapi bila kita sebut satu hal je yang membabitkan mana-mana individu PRC, diorang semua warna pucat mata sepet jadi semua warga PRC akan turut sentap. Dan selalunya tak kiralah isu apa sekalipun eg: makan kotor, kebersihan awam out, kematian jalanraya, penyeludupan manusia, dan terkini.. koronavirus.. diorang memang akan cuba sedaya upaya untuk tutup isu..

1) Kalau warganegara - MARAH melalui cara polis akan panggil datang balai, paksa individu PRC untuk tukar statement demi jaga maruah negara atau dituduh secara undang-undang cuba menggganggu gugat keharmonian negara.

2) Kalau orang asing - HALAU melalui cara penafian/ pesong fakta, balas balik konon kita lagi teruk (eg: masa denggi tak gelabah pun? seasonal flu USA 80 ribu setahun orang mati tak bising pun?), pembunuhan karakter, dan yang paling femes.. YOU RACIST.

Apa-apa hal buruk yang dibangkitkan pasal PRC, memang diorang tak boleh terima, pakai lah lojik akal dan lojik data sekalipun. Nasihat I, bila berdepan dengan orang-orang macam PRC ni dan kita pun tak boleh nak lempang dan anggap setel, kitalah yang kena..
- jadi matang
- bereaksi secara matang
- tolong diorang tapi jangan harapkan terima kasih (kerajaan diorang takkan warwarkan pertolongan orang asing)
- jangan sentap bila dituduh RACIST oleh PRC (buat macam dah lali)

Sebab kalau kita pun sama naik tak nak pakai otak tak tolong (eg: hantar topeng/ sarung tangan), kalau menang debat sekalipun bukan berguna pun kalau in the end kita pun dijangkiti dan mati akibat coronavirus.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 1-2-2020 09:15 PM From the mobile phone | Show all posts
Jgn mai dekat aku dekat family aku dgn mak pak aku  .
. Kalo nak dekat pi cari yg mcm muka hangpa jugak
Reply

Use magic Report

Post time 1-2-2020 09:17 PM From the mobile phone | Show all posts
aku tengok video dorang melancong, orang vietnam pun geleng kepala
Reply

Use magic Report

Post time 1-2-2020 09:23 PM From the mobile phone | Show all posts
yg boleh datang melancong ni agak2 golongan mana b40 ke M40 ke. perangai pelik2.
Reply

Use magic Report

Post time 2-2-2020 12:00 AM From the mobile phone | Show all posts
Macam mengata cina diaspora je
Reply

Use magic Report

Post time 2-2-2020 07:04 PM | Show all posts
KIM.K replied at 2-2-2020 12:00 AM
Macam mengata cina diaspora je

Betul.. Ayat macam menyindir cina DAP..
Reply

Use magic Report

Post time 2-2-2020 07:18 PM From the mobile phone | Show all posts
Sebenarnya kita pun tengah menunggu mana ramai-ramai selebriti PRC yang bukan main sentap semasa insiden MH370. Di manakah suara-suara dan sumbangan mereka apabila berdepan dengan isu pandemik ini?

Kita tengah perhatikan seorang selebriti ini
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

27-11-2022 08:04 PM GMT+8 , Processed in 0.110524 second(s), 35 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list