Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
12Next
Return to list New
604
View
22
Reply

Rupa-rupanya, Tempoyak Mempunyai Khasiatnya Tersendiri!

[Copy link]

Author: FatinNazu       Show all posts   Read mode

Author
Post time 13-8-2019 10:57 AM | Show all posts |Read mode

Foto: Pakdin.my




Tempoyak, makanan yang diperbuat daripada isi buah durian yang diperam bersama dengan garam merupakan makanan tradisi orang Melayu sejak berkurun-kurun lamanya terutama di Negeri Sembilan dan Pahang.


Ia boleh disimpan untuk jangka masa panjang dan tidak akan busuk mahupun rosak. Ia mempunyai rasa masam dan bau yang sangat kuat.


Merujuk kepada perkongsian di pakdin.my, kajian menunjukkan bahawa tempoyak kaya dengan kuman baik probiotik jenis asid laktik bacilli (LAB) iaitu spesis 'Lactobacillus plantarum'. Bakteria ini mempunyai ketahanan daripada penghadaman oleh asid perut (pH 2.0) dan garam hempedu dalam usus (0.3%).


Selain itu, ia juga mampu mengurangkan proliferasi sel-sel kanser adenocarcinoma.


Ini adalah fakta yang sangat menarik dan sepatutnya mengujakan kita untuk selalu diambil bersama dalam pemakanan seharian kita.





Foto: Encikshino.com





Namun, kita juga perlu bersederhana dalam pemakanan ini kerana tempoyak mempunyai kandungan garam yang tinggi dan durian pula mempunyai kandungan gula yang agak tinggi.


Tetapi, faedah probiotik yang terdapat di dalam tempoyak adalah satu perkara yang patut kita utamakan, InsyaaAllah. Semoga info ini bermanfaat. - CARI

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 13-8-2019 11:18 AM From the mobile phone | Show all posts
Sedap gila sambal tempoyak.. Yammehhhh
Reply

Use magic Report

Post time 13-8-2019 11:21 AM | Show all posts
sambal tempoyak.. tempoyak rampai/daun.. patin tempoyak.. sambal tumis tempoyak..
sementara durian murah ni, cepat-cepat tambah stok tempoyak
Reply

Use magic Report

Post time 13-8-2019 11:35 AM From the mobile phone | Show all posts
Memqng lah kalau buat sendiri atau penjual jujur
Ada yang hanat..letak pisamg bagai dalam tempoyak tu nak bagi banyak
Suwey btol
Reply

Use magic Report

Post time 13-8-2019 11:49 AM | Show all posts
sejak musim tempoyak ni.. patin tempoyak dah jadi menu 3 kali seminggu ..
Reply

Use magic Report

Post time 13-8-2019 11:54 AM | Show all posts
tak pandai makan tempoyak wey. tapi ikan patin masak tempoyak tu sedap! haaha
Reply

Use magic Report

Post time 13-8-2019 11:55 AM | Show all posts
ada org buat tempoyak guna durian tak helok.. tapi iols guna durian yg helok2.. baru sedap makan
Reply

Use magic Report

Post time 13-8-2019 03:44 PM | Show all posts
i like tempoyak
Reply

Use magic Report

Post time 13-8-2019 04:07 PM From the mobile phone | Show all posts
Selain durian n garam...bahan apa lagi yg perlu kalau nak buat tempoyak sendiri ye
Reply

Use magic Report

Post time 13-8-2019 05:31 PM From the mobile phone | Show all posts
Dapnye tempoyak.... Kalau time malas... Just msk nasi then mkn pns2 ngan ikan goreng garing, timun cicah sambal tempoyak pedas terangkat....fuhhh sodap nau2
Reply

Use magic Report

Post time 13-8-2019 05:34 PM From the mobile phone | Show all posts
Petua mak ioals tempoyak kalau yg fresh baru buat tu xnk bg masam ltk dlm freezer. Bile nk makan br kluarkan. Tp ada org suka mkn tempoyak yg msm2 sket
Reply

Use magic Report

Post time 13-8-2019 05:46 PM From the mobile phone | Show all posts
Iolss mmg hantu durian.. So apa2 pasal durian mmg fav iolss.. Daun kayu masak tempoyak pling sedap.. Kadang2 masak lemak cili padi ayam iolss letak gak tempoyak. Iolss tak suka ikan patin jd hanya hirup kuah tempoyak tu jelah
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 01:40 PM | Show all posts
shernazz replied at 13-8-2019 11:35 AM
Memqng lah kalau buat sendiri atau penjual jujur
Ada yang hanat..letak pisamg bagai dalam tempoyak  ...

letak pisang tak manis ke


Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 01:47 PM From the mobile phone | Show all posts
fushimi replied at 15-8-2019 01:40 PM
letak pisang tak manis ke

Entah
Sebab bila nampak pisang je ..terus buang
Kita.boleh detect samada ori atau tak..
Biasa org yang jual dalam balang balang tu..mmg nampak nipunye...
Reply

Use magic Report

Post time 17-8-2019 11:54 PM | Show all posts
sedapnya sambal tempoyak...makan dengan nasik panas, ikan goreng...yummyyy
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2019 10:36 PM From the mobile phone | Show all posts
My fave is tempoyak goreng. Sedapnyaaaa. Makan dengan nasi yang hangat, tak perlu lauk lain, boleh bertambah2 nasi
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 23-8-2019 02:10 PM | Show all posts
Foxey replied at 19-8-2019 10:36 PM
My fave is tempoyak goreng. Sedapnyaaaa. Makan dengan nasi yang hangat, tak perlu lauk lain, boleh b ...

Tempoyak goreng? Saya tak pernah cuba pula. Tempoyak tu goreng dengan minyak ke?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 23-8-2019 02:47 PM | Show all posts
shernazz replied at 15-8-2019 01:47 PM
Entah
Sebab bila nampak pisang je ..terus buang
Kita.boleh detect samada ori atau tak..

Kalau saya beli dengan sepupu mak saya. Ori homemade dan saya percaya dengan proses pembuatannya
Saya tak berani nak beli di luar sebab rasa dia lain. Huhu
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 23-8-2019 02:50 PM | Show all posts
fushimi replied at 15-8-2019 01:40 PM
letak pisang tak manis ke

Macam cekodok pisang pula
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2019 03:01 PM From the mobile phone | Show all posts
FatinNazu replied at 23-8-2019 02:10 PM
Tempoyak goreng? Saya tak pernah cuba pula. Tempoyak tu goreng dengan minyak ke?

Rasa nya trmpoyak ditumis tu kot
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.099735s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list