JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
Search
4647
View
489
Reply

[Pelbagai] Bila Muzik Berbicara

[Copy link]

Author: KILL_NANCY    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 15-11-2018 07:50 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Muzik itu sesuatu yang luas, pada yang menghargainya ia tidak pernah longkah dimamah zaman. Muzik bukan sekadar sebuah platform untuk mencurahkan bakat dan kesenian, ia juga matematik (rhythm = fractions) dan sains (melody / pitch = sound waves). Muzik juga menginteprestasi rasa, isu-isu superfisial, ketuhanan, hak kebebasan bersuara, mengkodifikasi emosi tanpa perlu berbicara, penataran leksikografi menyusun kamus-kamus kehidupan, mengajar untuk celik budaya dan memberikan impak yang kuat ketika berjuang memegang senjata.

Apakah kelayakan anda untuk berbicara tentang muzik? Ijazah Kejuteraan Audio? Berkemampuan 'menggoreng' gitar laksana Eddie Van Halen di Montreal?



Mampu membaca notasi muzik pada 'stave' dan skala diatonik seperti Hazel Scott?



Berkebolehan melenjan 'turntable' seperti Sid Wilson?



Tidak sama sekali ....

Pada pendapat saya semua orang ada hak untuk berbicara tentang muzik. Ianya menderu ke telinga lalu turun ke hati. Pemahaman muzik itu berbagai. Tiada hadnya. Tidak perlu menjaga tatabahasa. Tidak perlu menyemak kosa kata. Apa yang perlu anda buat adalah diam biar ia berbicara ....

Apakah genre muzik yang anda dengar?

Rock? Klasik? Blues? Hip hop? Rhythm and Blues? Punk Rock? Soul? Ballad? Nu Metal? Thrash Metal? Heavy Metal? Disco? Gospel? Instrumental? Electro? Orchestra? Grunge? Ska? Lain-lain?

Kesemuanya berpaut pada asas yang satu, iaitu MUZIK.

Muzik, bagi saya, menolak batas apa yang boleh dicapai. Ia adalah kemuncak pencapaian kemanusiaan. Ia menggabungkan segala-galanya, seni, sains, kemanusiaan dan sebagainya. Ini adalah cara emosi untuk dinyatakan dalam bentuk yang paling abstrak. Cerita yang terlalu kompleks boleh diterangkan tanpa membabitkan satu perkataan sekalipun pada durasi yang singkat.

Jadi beritahu saya, mengapa muzik penting kepada anda? Kenapa muzik amat bermakna kepada anda? Pernahkah anda mendapat kisah yang menakjubkan tentang bagaimana muzik dicipta / mengubah sesuatu yang penting? Adakah muzik memainkan peranan dalam menggamit memori anda terdahulu? Escapism?

Kongsikan di sini.



Music helps to express feelings and thoughts. It will take you back to another time when that rhythm was played. It's like a time machine. Music is a visual art. It's like seeing a part of you acknowledged and exemplified by someone you have never known. Miraculous!!!

Thread ini ditaja oleh @ip_lepat.
1494960358_678_0.gif

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-11-2018 07:54 PM From the mobile phone | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 15-11-2018 09:27 PM | Show all posts
tu dia bak ang
bila otai muzik @KILL_NANCY  berbicara

bagi org lain kongsi plk
nak baca je
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-11-2018 09:36 PM From the mobile phone | Show all posts
ip_lepat replied at 15-11-2018 09:27 PM
tu dia bak ang
bila otai muzik @KILL_NANCY  berbicara


mana ada otai bang.

jangan lari bang.

abang boleh ceritakan tentang muzik, apa sahaja tentang muzik.masa abang bercinta ada tak muzik yang berkaitan dengan tu?

masa abang study dulu abang dengar muzik tak?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-11-2018 09:36 PM From the mobile phone | Show all posts
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-11-2018 09:37 PM From the mobile phone | Show all posts
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-11-2018 09:38 PM From the mobile phone | Show all posts
@MuddyAngel tai sepatah dua kata tai.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-11-2018 09:38 PM From the mobile phone | Show all posts
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-11-2018 09:39 PM From the mobile phone | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 15-11-2018 09:40 PM | Show all posts
KILL_NANCY replied at 15-11-2018 09:36 PM
mana ada otai bang.

jangan lari bang.

mod, OOT sat

ni pertanyaan dari penaja - selain muzik, lirik lagu termasukkan sekali tak?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-11-2018 09:40 PM From the mobile phone | Show all posts
orang lama @hibernation
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-11-2018 09:41 PM From the mobile phone | Show all posts
ip_lepat replied at 15-11-2018 09:40 PM
mod, OOT sat

ni pertanyaan dari penaja - selain muzik, lirik lagu termasukkan sekali tak?

lirik lagu atau lagu bang?kalau lagu muzik terbabit tak bang?

Reply

Use magic Report

Post time 15-11-2018 09:45 PM | Show all posts
KILL_NANCY replied at 15-11-2018 09:41 PM
lirik lagu atau lagu bang?kalau lagu muzik terbabit tak bang?

lirik lagu - cthnya lirik yg kita minat / ada kenangan
blh tak dimasukkn sekali dalam tered ni
atau kita cuma blh sembang pasal muzik je?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-11-2018 09:46 PM From the mobile phone | Show all posts
mana yang pakai baggy dengan fullcap NY, SOX, baju tribal jalan henjut2 kat pertama kompleks tahun 2000 tu marilahhhh~

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-11-2018 09:47 PM From the mobile phone | Show all posts
ip_lepat replied at 15-11-2018 09:45 PM
lirik lagu - cthnya lirik yg kita minat / ada kenangan
blh tak dimasukkn sekali dalam tered ni
a ...

muzik ni skopnya luas bang.saya tak nak hadkan pada muzik sahaja.ada lirik ada lagu.ada lagu sudah tentu ada muzik.sebab tu saya letak sebagai MUZIK.freedom ....
Reply

Use magic Report

Post time 15-11-2018 09:49 PM | Show all posts
KILL_NANCY replied at 15-11-2018 09:47 PM
muzik ni skopnya luas bang.saya tak nak hadkan pada muzik sahaja.ada lirik ada lagu.ada lagu sudah ...

orite mod, faham

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-11-2018 09:50 PM From the mobile phone | Show all posts
mana budak2 sparzo?gold turtle?kaki joget lambak.mana?

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-11-2018 09:54 PM From the mobile phone | Show all posts
budak2 oi oi siga saga depan KLCC, 14 eyelets boots doc mart, leather kuda mana?

budak2 KODAI SOPAN, Terminal One mana?

Reply

Use magic Report

Post time 15-11-2018 10:04 PM From the mobile phone | Show all posts
Nak bicara pasal muzik rasa mcm x layak sbb mmg buta muzik

Tapiii.....alunan lagu adalah salah satu terapi jiwa, di saat rasa sedih pilu, layan lagu amat menenangkan, walaupun org lama mcm akak ni sepatutnya dengar ceramah, mengaji quran...

Masa sekolah menengah dulu, kumpulan Gersang, Headwind, Ekamatra, Exists amat digilai, bila kat kolej layan pulak kumpulan rock spt Search, Wings, Febians, Iklim, Slam, Spring...sekadar layan je, tetap  xde ilmu pun psl muzik berbanding TT yg serba serbi tahu digandingkan pulak dgn otai lepat...melopong baca

Sampai sekarang pun tetap minat dengar lagu2 slow rock zaman dulu...Rimba Cinta-Medicine, salah satu contoh, yg mana sedap dgn telinga dan menghiburkan akak tetap layan

Sekarang je lagu baru byk, tapi x bertahan lama, cepat jemu mendengarnya...berbanding dulu, dgn lirik puitis walau bergenre rock, melekat di jiwa...

Itulah serba sedikit bicara tentang yg berkaitan dgn muzik, lagu dari orang lama yg walaupun lama tp ilmu cetek, sekian terima kasih

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 15-11-2018 10:12 PM From the mobile phone | Show all posts
Lagu Omputih pun layan jugak, best...Tomny Page-Shoulder To Cry On, tapi sayang...penyanyi lagu2 best camtu pun bunuh diri

November Rain-Gun n Roses, tu lagu yg akak dapat dari ex bf, hampeh betul...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 15-11-2018 10:14 PM From the mobile phone | Show all posts
X dpt dinafikan, muzik memainkan peranan yg penting dlm hidup manusia, bygkan jika tiada muzik, tiada alunan lagu....ehhh x dpt nk bayangkan

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-11-2018 10:18 PM From the mobile phone | Show all posts
hibernation replied at 15-11-2018 10:04 PM
Nak bicara pasal muzik rasa mcm x layak sbb mmg buta muzik

Tapiii.....alunan lagu adalah salah sa ...

dia macam ni kak kumari.

bila kita semakin berumur, kita dah fasih tentang asas kita.jika kita beragama islam kita akan pulang ke gagang kita.ada yang tak dengar langsung muzik sebab fokus nak dekatkan diri dengan tuhan.

tapi tujuan atau motif thread ni dibuka untuk mencetus idea bagaimana muzik terlibat dalam kehidupan seharian.

bagaimana muzik memainkan peranan dalam kehidupan kita, samada +ve dan -ve.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-11-2018 10:18 PM From the mobile phone | Show all posts
hibernation replied at 15-11-2018 10:12 PM
Lagu Omputih pun layan jugak, best...Tomny Page-Shoulder To Cry On, tapi sayang...penyanyi lagu2 bes ...

tudia .... dia dah buka kitab.

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-11-2018 10:22 PM From the mobile phone | Show all posts
kelayakan itu terpakai jika awak nak jual muzik tu.itu sahaja.
Reply

Use magic Report

Post time 15-11-2018 10:22 PM From the mobile phone | Show all posts
KILL_NANCY replied at 15-11-2018 10:18 PM
dia macam ni kak kumari.

bila kita semakin berumur, kita dah fasih tentang asas kita.jika kita  ...

Masalahnya, akak tetap minat mendengar muzik, pada akak...muzik menenangkan, memang memberi positive vibes

Otw pi keje balik keje layan muzik, tapi bila cakap2 dgn kawan opis, diorg layan ceramah agama, radio Ikim...terasa fuhh keduniaan betul aku ni, tua2 masih melayan lagu...tapi biarlah, x menyusahkan  org pun, hehe

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.060523s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list