JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
Search
1234Next
Return to list New
1021
View
77
Reply

[Pelbagai] Saya Suka Sains

[Copy link]

Author: KILL_NANCY    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 13-11-2018 04:31 AM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Apakah fakta saintifik yang anda tahu? Fakta yang menarik .... yang pelik?

...kongsikan pengetahuan anda...
LEGEND_20181113_035300.gif

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 13-11-2018 04:33 AM From the mobile phone | Show all posts
Bintang Neutron terbuat dari bahan neutron yang tidak produktif dan pada dasarnya ia adalah atom gergasi tunggal mengandungi berbilion-bilion nukleon.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 13-11-2018 04:34 AM From the mobile phone | Show all posts
Terdapat lebih banyak sinaps dalam otak manusia jumlahnya lebih banyak daripada bintang-bintang dalam Galaksi Bima Sakti.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 13-11-2018 04:34 AM From the mobile phone | Show all posts
Semua Kloroplas berasal daripada Cyanobacteria yang hidup bebas.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 13-11-2018 04:34 AM From the mobile phone | Show all posts
Lipatan usus kecil mukosa dan corak tabung bronkial kedua-duanya diklasifikasikan sebagai corak/pola fraktal.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 13-11-2018 04:35 AM From the mobile phone | Show all posts
Terdapat lebih banyak sel-sel bakteria dalam usus besar berbanding sel-sel manusia di seluruh badan.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 13-11-2018 04:35 AM From the mobile phone | Show all posts
Tardigrade atau beruang air boleh bertahan dengan ruang vakum di angkasa lepas.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 13-11-2018 04:35 AM From the mobile phone | Show all posts
D. Radiodurans atau Bakteria Conan boleh bertahan 100 kali dos sinaran gama yang mampu membunuh manusia.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 13-11-2018 04:36 AM From the mobile phone | Show all posts
Susu badak air warna merah jambu.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 13-11-2018 04:36 AM From the mobile phone | Show all posts
Charles Darwin memulakan kejayaan projek terraform yang dipanggil sebagai Pulau Ascension pada tahun 1850.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 13-11-2018 04:36 AM From the mobile phone | Show all posts
Beruang kutub mempunyai kulit hitam, mereka hanya kelihatan putih kerana bulunya.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 13-11-2018 04:37 AM From the mobile phone | Show all posts
Komodo betina boleh mempunyai anak tanpa persenyawaan dengan komodo jantan.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 13-11-2018 04:37 AM From the mobile phone | Show all posts
Hemoglobin adalah molekul yang membawa oksigen dalam badan manusia, sungguh hampir sama keadaannya dengan klorofil di mana ia adalah molekul yang digunakan tumbuhan untuk proses fotosintesis. Perbezaan utama di antara molekul-molekul ini adalah teras hemoglobin terdapat atom besi manakala dalam klorofil terdapat atom Magnesium. Mereka juga berkongsi beberapa molekul prekursor.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 13-11-2018 04:47 AM From the mobile phone | Show all posts
Berkenaan dengan pusat bumi, masa bergerak lebih perlahan jika sebuah pesawat terbang ke arah timur dan lebih cepat ke arah barat.

HafeleCKeating experiment
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 13-11-2018 04:57 AM From the mobile phone | Show all posts
Masa yang diperlukan bagi mata anda untuk menyesuaikan diri dengan keadaan gelap adalah sama dengan masa yang diperlukan oleh tetapan matahari.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 13-11-2018 05:23 AM From the mobile phone | Show all posts
Bulan berwarna biru...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 13-11-2018 05:26 AM From the mobile phone | Show all posts
Perfume. Menurut kepercayaan China dan Yunani kuno, memberikannya adalah sangat tidak disarankan kerana akan menyebabkan putusnya hubungan asmara atau pertemanan. Ada juga yang mengatakan, secara implisit ingin menyampaikan bahwa aroma tubuh pasangan atau teman anda kurang harum. Sebagai kias agar hubungan tetap elok, si penerima hadiah harus memberikan koin kepada si pemberi hadiah, sebagai tanda bahwa perfume tersebut dibeli oleh si penerima, bukan hadiah.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 13-11-2018 05:27 AM From the mobile phone | Show all posts
Pelik tapi kena bukti saintifik dulu ni

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 13-11-2018 09:47 AM From the mobile phone | Show all posts
cikgu sains saya kata kalau melawas setiap hari rambut kuku segala tu cepat panjang

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 13-11-2018 09:55 AM | Show all posts
Edited by seribulan at 13-11-2018 08:57 AM
MeghanK replied at 13-11-2018 08:47 AM
cikgu sains saya kata kalau melawas setiap hari rambut kuku segala tu cepat panjang

oh, nak tambah...cikgu sains kata kalau tengok pepohon hijau dan makan karot boleh memelihara kesihatan mata...


ps. kenapa pelik iq karot...

pss. saya memang jaga pelawasan setiap hari...bahaya kalau tidak dijaga, ayah saya yang ajar...
isteri rakan kena sakit buah pinggang stage 5...dedua rosak...mungkin kena jaga pelawasan ni...



Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 13-11-2018 12:09 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by MeghanK at 13-11-2018 12:16 PM
seribulan replied at 13-11-2018 09:55 AM
oh, nak tambah...cikgu sains kata kalau tengok pepohon hijau dan makan karot boleh memelihara kesi ...


yang pasal tengok pokok hijau tu rasa macam betul..

dulu kecik2 ada jiran sebelah rumah, keluar rumah awal pagi tengok pokok2 hijau..kebetulan masa tu depan rumah kitorang ada hutan sikit..lama2 akak tu cakap dia tak payah pakai spek dah..dia rabun sikit je la tapi nya..

bab pelawasan pulak, kevin zahri cakap kalau nak turunkan berat badan, sekurang2 nya kena melawas at least sehari sekali..kalau dua kali lagi baik..tapi saya kenal ada seseorang tu dia melawas sehari 4 kali

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 13-11-2018 12:59 PM | Show all posts
Petua hilangkan batuk- makan nenas dan minum air tebu pure without ice kena cari bukti saintifik

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 13-11-2018 01:29 PM | Show all posts
pisang bukan untuk melawas tapi boleh buat najis solidified.
kalau cirit birit boleh makan pisang.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 13-11-2018 02:43 PM From the mobile phone | Show all posts
Lidah ialah organ yang paling berotot di dalam badan.
Lidah dapat melakukan sebarang bentuk pergerakan. Lidah menolak makanan dan meletakkannya di antara gigi-gigi kita.
Reply

Use magic Report

Post time 13-11-2018 02:47 PM From the mobile phone | Show all posts
Fungsi usus besar secara asasnya adalah untuk menyerap air bagi mengekalkan ketumpatan najis serta merembeskan mucus yang melicinkan dan membantu perjalanan bahan akhir makanan (najis) yang tidak diserap ketika proses percernaan.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2018 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.058090s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list