Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
Search
1262
View
20
Reply

MBM Cadang Harga Rokok Dinaikkan RM50 Sekotak, Setuju?

[Copy link]

Author: CARI-HBZ       Show all posts   Read mode

Author
Post time 23-10-2017 03:40 PM | Show all posts |Read mode


bahaya rokok depan ank kecil.jpg


Kerajaan dicadangkan menaikkan harga rokok sehingga RM50 sekotak dalam Bajet 2018 yang bakal dibentangkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bagi membantu usaha membendung gejala dadah membabitkan remaja dan belia.




Setiausaha Agung Majlis Belia Malaysia (MBM), Ahmad Saparudin Yusuf mencadangkan kenaikan harga tersebut bagi menjadikan rokok sebagai satu barangan mahal dan tidak mampu dibeli sehingga menyebabkan remaja dan belia sukar mendapatkannya.




Beliau berkata, berdasarkan pe-ngalaman dan perbincangan dengan pelbagai pihak termasuk pertubuhan bukan kerajaan (NGO) berkaitan dadah, anak luar nikah dan virus HIV mendapati, rokok menjadi asas kepada masalah-masalah dan gejala sosial itu menjadi punca beberapa masalah kesihatan.




Jadi, jika harga rokok dinaikkan kepada RM50, sebagai langkah awal, masyarakat tentu akan berfikir berapa kali untuk membeli kerana mahal, katanya selepas program Sembang Bajet Utusan Online di sini baru-baru ini.




Kredit C Utusan

Single Polls , Show Result after voted, Total 90 Users voted
 
Reply

Use magic Report

Post time 23-10-2017 04:06 PM | Show all posts
eh ramai plak yg vote x setuju.. tu mssti gang rokok 3kotak sehari la tuh..

biaq ja naik, harga minyak masak pun naik dah
Reply

Use magic Report

Post time 23-10-2017 04:09 PM From the mobile phone | Show all posts
Naik mcamana pon sumber alternatif still ada...
Reply

Use magic Report

Post time 23-10-2017 04:12 PM | Show all posts
Ini tidak adil....
Reply

Use magic Report

Post time 23-10-2017 05:45 PM | Show all posts
RM 59.99 ok
Reply

Use magic Report

Post time 23-10-2017 05:53 PM From the mobile phone | Show all posts
Sokong..
Reply

Use magic Report

Post time 23-10-2017 05:57 PM | Show all posts
hilang la punca pendapatan gov nnti klau naikkan rokok smpai 50 hengget
Reply

Use magic Report

Post time 23-10-2017 09:38 PM | Show all posts
Setuju sgt...
Reply

Use magic Report

Post time 23-10-2017 09:52 PM From the mobile phone | Show all posts
Baik xjual terus xpayah nak pikir 2,3 kali.
Reply

Use magic Report

Post time 24-10-2017 02:08 AM From the mobile phone | Show all posts
Apa kaitan rokok ngn dadah? Anyway, kalau betul niat nak bendung kegiatan rokok di kalangan belia, haramkan jelah jualan rokok... kejadahnya dgan naikkan harga rm50 boleh bantu masalah ni? Iols rse kalau naik rm50, berduyun2 la org seludup rokok n jual secara haram..
Reply

Use magic Report

Post time 24-10-2017 10:09 PM From the mobile phone | Show all posts
Rokok seludup lgi mengundang pelbagai jenayah pak muntri oiii
Reply

Use magic Report

Post time 24-10-2017 11:32 PM From the mobile phone | Show all posts
naik harga sampai rm100 pun bersepah rokok murah kat kedai bangla aceh bagai tu.. ko pikit rakyat heran ke..
pastu apa kena mengena dadah dengan rokok.. bukan semua perokok amik dadah dan bukan semua hisap dadah merokok..
sedih betul pemikiran dorang ni..
Reply

Use magic Report

Post time 30-10-2017 05:16 PM From the mobile phone | Show all posts
Dengan harga sekarang pun macam-macam jadi apatah lagi naik RM50 sekotak?

Sape yang untung?  

Alasan sape suruh merokok, dah tahu bahaya...tak boleh pakai.  

Jangan asik salahkan orang yang hisap rokok ...fikir yang dapat faedah bila harga rokok naik.
Reply

Use magic Report

Post time 3-11-2017 07:44 PM From the mobile phone | Show all posts
Aku sokong. Aku paling menyampah org isap rokok dkt kedai makan tak hirau org.
Reply

Use magic Report

Post time 7-11-2017 01:41 AM From the mobile phone | Show all posts
Naik tinggi mana pun org tetap beli.
Reply

Use magic Report

Post time 8-11-2017 12:55 AM From the mobile phone | Show all posts
Ye betul. Naik tinggi mana pun org beli jgk.
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2017 02:54 PM | Show all posts
manehnya replied at 23-10-2017 04:06 PM
eh ramai plak yg vote x setuju.. tu mssti gang rokok 3kotak sehari la tuh..

biaq ja naik, harga m ...

bukan apa
kalau naik sampai rm50, yg merokok tetap mrokok
yang dipotong bajet dapur dan sekolah anak anak
elok boleh makan ikan tenggiri makan ikan kembung jer nanti
hehehe
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2017 04:08 PM | Show all posts
kristy77 replied at 9-11-2017 02:54 PM
bukan apa
kalau naik sampai rm50, yg merokok tetap mrokok
yang dipotong bajet dapur dan sekolah  ...

itu lah yg sedihnya

yang dipotong bajet dapur dan sekolah anak anak
knp x da inisiatip nk berenti.. baiklah berjimat di zaman minyak mahal nih
Reply

Use magic Report

Post time 10-11-2017 01:09 AM | Show all posts
saya sokong je harga rokok dinaikkan. Walaupun tetap ada ramai yg membeli tp saya percaya mesti ada gak yg stop merokok.. tak banyak, sikit pun jadi la
Reply

Use magic Report

Post time 10-11-2017 01:14 AM | Show all posts
swimswim replied at 3-11-2017 08:44 AM
Aku sokong. Aku paling menyampah org isap rokok dkt kedai makan tak hirau org.

Pernah masa nak beli burger, penjual burger tu merokok.
Masa saya order tu tak perasan tangan dia ada rokok.
Bila dah order, abang tu buang rokok dia kat longkang & terus buat burger saya

T_T

tercemar burger yang saya makan tu
Reply

Use magic Report

Post time 11-11-2017 11:55 PM From the mobile phone | Show all posts
Tak blh hisap rokok, org hisap vape. Ada nicotin jgk. Ada yg takde nikotin. Rokok seludup pun byk. Padahal naikkan harga sbb nak untung je kan? Sembang
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.058506s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list