CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Hiburan Tempatan Lihat artikel

Bob Lokman Bergantung Nyawa Pada Jantung Kombinasi Bateri

7-10-2021 01:49 PM| Diterbitkan: CARI-MRO| Dilihat: 2616| Komen: 12

Description: Bergantung nyawa pada jantung kombinasi bateri, pelakon, pelawak dan penulis lirik terkenal, Bob Lokman, 57, berserah kepada keajaiban kepada kuasa Tuhan.
Bergantung nyawa pada jantung kombinasi bateri, pelakon, pelawak dan penulis lirik terkenal, Bob Lokman, 57, berserah kepada keajaiban kepada kuasa Tuhan.

Bukan mudah, apatah lagi, Bob tidak mampu bergerak seperti insan lain, malah terpaksa membawa alat bantuan jantung, Implantable Automatic Cardioverter Defibrilator (IADC) ke mana sahaja, bagaikan rakan karib.

Kini, penulis lirik lagu berhantu, Isabella dan Taman Rashidah Utama kini sedang menerima rawatan di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB), Alor Setar, Kedah, sejak 1 Oktober lalu.

Bob berkata, dia dimasukkan ke hospital berikutan jantung pada bahagian atas tidak berfungsi dengan baik.


Foto: Berita Harian


"Sepatutnya, saya ke HSB lebih awal, tetapi saya terpaksa tiga kali menangguhkan mendapatkan rawatan lanjut berikutan sekatan pandemik COVID-19. Disebabkan sudah terlambat, doktor mendapati jantung tidak berada dalam baik.

"Saya diberitahu, gerakan jantung tidak stabil. Akibat kegagalan berfungsi dengan baik, doktor sudah menutup bahagian itu. Jadi, jantung yang berkerja hanya bahagian bawah dengan kombinasi bateri.

"Jantung bahagian atas kurang berfungsi kerana iramanya sudah tidak sama dengan bahagian bawah. Disebabkan itu, ia sudah tidak boleh digunakan," katanya kepada BH Online.

Susulan itu, pelakon filem Santau dan Jin Notti itu berkata, dia dimasukkan ke Unit Penjagaan Koronari (CCU) akibat kaki dan pehanya mula membengkak pada 3 Oktober lalu.

"Ketika doktor melakukan proses membetulkan jantung, ada sesuatu dimasukkan menerusi bahagian peha. Kemudiannya, kaki dan peha mula membengkak selepas enam jam.

"Ia menjadi kes panik kerana saya terlalu sakit. Jadi, doktor terpaksa menempatkan saya dalam wad CCU. Jadi, sehingga hari ini, saya masih ditahan di sini.

"Saya pun tidak bergerak, masih atas katil. Bagaimanapun, pemeriksaan hari ini (semalam), doktor mengatakan bengkak pada bahagian kaki dan peha sudah mula surut.

"Cuma kena pantau sedikit lagi sebelum dipindahkan ke wad biasa. Doktor risau, arteri pada bahagian jantung ada jangkitan kuman atau sebagainya, jadi saya kena duduk di CCU, buat sementara waktu," katanya.

Bob atau nama sebenarnya, Mohd Hakim Lokman turut memohon orang ramai mendoakan kesihatan agar cepat sembuh dan dibenarkan pulang ke rumahnya di Kota Bharu, Kelantan dengan segera.

Bagaimanapun, tambah Bob, isterinya kini berada di Alor Setar dan menetap di inap desa berdekatan.

"Isteri ada di 'homestay' kerana menemani saya memandu ke Alor Setar. Dia menunggu saya keluar hospital untuk kami pulang bersama.

"Insya-Allah, semoga saya cepat sembuh dan boleh keluar hospital segera," katanya.

Bob berkata, dia perlu menjalani pemeriksaan berkala susulan masalah jantung di HSA.

"Saya akur keadaan kesihatan tidak sepenuhnya pulih, ada masa sihat dan sakit," katanya.

Terdahulu, Bob mengalami masalah jantung selamat menjalani pembedahan membetulkan degupan jantung iaitu Cardiac Resynchronization Therapy & Defibrillator (CRTD) di HSA, awal Disember tahun lalu. -CARI

Sumber: Berita Harian

Bagus

Marah

Terkejut

Sedih

Lawak

Bosan

Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote helicornia 7-10-2021 02:48 PM
moga cepat sembuh
dia ni legend gak sama dgn saari amri
Quote ais_kosong 7-10-2021 03:23 PM
semoga diberi kesembuhan..
Quote Lagubestbest 7-10-2021 04:54 PM
eish baru 57 dah sakit teruk mcm ni. harap allah beri I masa lebih panjang sihat walafiat.
Quote eely_shana 7-10-2021 05:26 PM
Get well soon...
Quote nakkomenjugak 7-10-2021 10:11 PM
Moga diberi kesembuhan...
Quote LadyCarefree 7-10-2021 11:12 PM
Kesiannya. Semoga ada keajaiban.
Quote Nnasda53 8-10-2021 10:18 AM
Moga di berikan kesembuhan dan tiapnya urusan di permudahkan oleh Allah swt.
Quote Freezfrozen 8-10-2021 10:21 AM
Semoga diberi kesembuhan utk beliau...
Quote Buritan 8-10-2021 10:25 AM
Lagubestbest replied at 7-10-2021 04:54 PM
eish baru 57 dah sakit teruk mcm ni. harap allah beri I masa lebih panjang sihat walafiat.

Aku pun tak nak sakit teruk mcm ni.. kalo Allah amik biarlaa sesenang ajo dan tak sakit pung.. sbb tuu aku sodokoh kat kucing.. moga moga Allah bg umur panjang rezeki lebih kesihatan yg baik pd aku sekeluarga
Quote beta_carotene 8-10-2021 10:28 AM
semoga cepat sembuh ye bob

xsanggup dh baca berita heols sakit, sbb sakit sokmo
Quote ReginaGeorge 8-10-2021 12:10 PM
Nasib masing2.. Nasib kita pun tak tau lagi.
Quote dua_chzy 8-10-2021 01:56 PM
Fighting spirit kuat. Mad respect.

Lihat semua komen(12)




Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

3-7-2022 04:57 AM GMT+8 , Processed in 0.067938 second(s), 30 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top