CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Semasa Lihat artikel

Jumpa Harta Karun Ketika Gali Kubur

20-9-2021 02:53 PM| Diterbitkan: CARI-MAL| Dilihat: 1571| Komen: 8

Description: Tiga penggali kubur yang melakukan kerja di Kota Bima dekat Nusa Tenggara Barat menemukan harta karun yang dikatakan peninggalan kerajaan kuno, kelmarin.
Tiga penggali kubur yang melakukan kerja di Kota Bima dekat Nusa Tenggara Barat menemukan harta karun yang dikatakan peninggalan kerajaan kuno, kelmarin.

OkeNews melaporkan, Ibrahim, Ramli dan Robi Mas’ud menemukan harta karun berupa cincin emas, cincin perak, gelang dan anting-anting emas pada kedalaman dua meter.




Semua harta karun itu ditemukan secara tidak sengaja di kawasan tanah perkuburan Cuhi Pangga Pupa.

Selain harta karun tersebut, mereka turut menemukan tengkorak di samping barang kemas itu.

Ketua Kebudayaan, Jabatan Pendidikan dan Kebudayaan Kota Bima, Munawar berkata, penemuan itu cukup mengagumkan dan akan menjalankan siasatan lanjut mengenainya.

Menurut beliau, penemuan itu bukan yang pertama kali berlaku dan sebelumnya ada beberapa penduduk yang menjumpai mata tombak dan barang-barang lain.

“Malangnya, semua penemuan itu ada yang disimpan sendiri, malah dijual kepada pihak lain,” katanya.


Dalam penemuan baharu itu, Ibrahim menyimpan dua cincin manakala Ramli pula memperoleh cincin dan an-ting-anting dan selebihnya diberikan kepada Robi.

Munawar berkata, pihaknya mahu ketiga-tiga mereka menjual penemuan harta karun itu kepada kerajaan.

Kawasan tanah perkuburan itu disebut sebagai Cuhi Pangga Pupa.

Menurut masyarakat, Cuhi adalah penguasa kawasan utara, maksudnya sebagai kawasan kerajaan lama.


Sumber: Utusan

Bagus

Marah

Terkejut

Sedih

Lawak

Bosan

Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote harkktuih 20-9-2021 03:48 PM
Selain harta karun tersebut, mereka turut menemukan tengkorak di samping barang kemas itu.


bukanlah harta karun..ni harta orang mati yg ditanam masa dikebumikan..
Quote JohnyEnglish 20-9-2021 03:52 PM
Kalau jumpa manskrip kuno sekali dlm tu baru aku prcaya tu asal dr zaman dulu
Quote edayildiz 20-9-2021 03:56 PM
Cuhi Pangga Pupa

where is it?
Quote Belibis 20-9-2021 04:05 PM
harkktuih: bukanlah harta karun..ni harta orang mati yg ditanam masa dikebumikan..

Harta qarun kat mesir jer kan??
Quote Artemesiaa 20-9-2021 04:12 PM
Kalau dah jumpa dengan tengkorak maknanya memang ditanam sama semasa dikuburkan bukannya harta karun.
Quote nakkomenjugak 20-9-2021 06:14 PM
Macam Firaun la kot
Tanam sekali dengan emas time kebumi
Quote noor2 20-9-2021 06:16 PM
harkktuih replied at 20-9-2021 03:48 PM
bukanlah harta karun..ni harta orang mati yg ditanam masa dikebumikan..

Mana tahu kut yg mati tu nama Mat Karun....hehe
Quote Tinot7 20-9-2021 06:22 PM
takziah...

Selain harta karun tersebut, mereka turut menemukan tengkorak di samping barang kemas itu.

Lihat semua komen(8)

Kategori Berkaitan




Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

17-5-2022 03:40 AM GMT+8 , Processed in 0.074500 second(s), 30 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top