CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Semasa Lihat artikel

KJ Kecewa AS Bazir Jutaan Vaksin Dalam Setengah Tahun

2-9-2021 10:41 PM| Diterbitkan: CARI-MAL| Dilihat: 3331| Komen: 25

Description: Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin meluahkan rasa kecewa terhadap Amerika Syarikat (AS) berhubung pembaziran vaksin.
Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin meluahkan rasa kecewa terhadap Amerika Syarikat (AS) berhubung pembaziran vaksin.

Khairy menerusi Instagram berkongsi tangkap layar berita mengenai jutaan pembaziran dos vaksin dibuat oleh AS dalam tempoh setengah tahun.



Kredit foto: FB

Jelas Khairy sangat terkilan dengan pembaziran itu apatah lagi kurang dari 10 peratus populasi di negara-negara miskin masih ada yang belum menerima dos vaksin.

“Sangat menyedihkan. Kita melawan ketaksamaan dan penghantaran vaksin global sebelah pihak hanya untuk negara kaya mendapat program vaksinasi terpantas di dunia.

"Bayangkan negara-negara miskin yang mana 10 peratus populasi mereka belum divaksin, hanya melihat negara kaya membazir vaksin untuk menyelamatkan nyawa.”


Kredit foto: IG Story/Murai


Pembaziran seperti ini sepatutnya boleh dielakkan jika pengurusan dan pengendalian program vaksinasi dilaksanakan dengan baik.


Sumber: Murai

Bagus
1

Marah

Terkejut

Sedih

Lawak

Bosan

Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote JessePinkman 2-9-2021 10:46 PM
Teruih terang ja laa, nak vaksin dah rosak tu didermakan ke Malaysia.
Quote 7doors 2-9-2021 10:50 PM
Aku x faham..apa manfaat KJ bagi komen pembaziran US ni tetiba? Nak melobi derma vaksin ka apa ni?
Quote stingerlympics 2-9-2021 10:52 PM
JessePinkman replied at 2-9-2021 10:46 PM
Teruih terang ja laa, nak vaksin dah rosak tu didermakan ke Malaysia.

mentaliti negara merempat asyik menanti derma....

kahkahkahkahkah
Quote kakikuDibibirmu 2-9-2021 10:54 PM
Nanti Joehari Biden dengan Kamala Binti Harris tolong derma vaksin
Quote babynina30 2-9-2021 10:56 PM
Mengapa sebok komen hal negara lain?
Quote tumpanglalu74 2-9-2021 10:59 PM
Tu pase KJ.  Patot ko menadah tangan je kat Pfizer tu.  Mintak je yang dah nak expire.  Tak payah pake duit berbeliyun..  Itupon Achi Alamak tak pandang pon kita.
Quote edayildiz 2-9-2021 11:00 PM
Edited by edayildiz at 4-9-2021 03:03 AM

be ready for some donations

Quote mama_neko 3-9-2021 12:23 AM
depa hoard vaksin maybe sbb nak cepatkan program vaksin, tapi apakan daya geng antivaks bersepah kat sana, katanya nak derma ke africa sana..  aku mcm faham la KJ frust sbb susah payah nak beli vaksin utk malaysia kot, tapi depa ni senang2 beli stok byk2 pastu expire cmtu ja..  membazir sungguh...
Quote naina 3-9-2021 12:31 AM
Kenapa us tak percepatkan vaksin ni? Rakyat dorang ramai berganda dari Malaysia..macam pelik tak dapat habiskan.
Quote Orix 3-9-2021 12:55 AM
Membazir 70juta ringgit pula gi mana iya ?
Quote nakkomenjugak 3-9-2021 04:03 AM
kat sana berlambak antivaxx
Quote stingerlympics 3-9-2021 04:48 AM
kakikuDibibirmu replied at 2-9-2021 10:54 PM
Nanti Joehari Biden dengan Kamala Binti Harris tolong derma vaksin

pangai hanat macam ini la...

nak menagih tak dapat peluang la itewwww....

kalau ada yg derma, peruntukan yg telah sedia ada boleh sedut...kheunz


kahkahkahkah

Quote kitmal9545 3-9-2021 06:39 AM
yang pasti lengkapkan kita dahulu sebelum cakap hal orang
Quote Scintilla 3-9-2021 06:47 AM
7doors replied at 2-9-2021 10:50 PM
Aku x faham..apa manfaat KJ bagi komen pembaziran US ni tetiba? Nak melobi derma vaksin ka apa ni?

karang US komen KJ dah bertukar post menteri, tukar piem kes kobid pun x setel2 jg lagi, sentap plk dia
Quote Scintilla 3-9-2021 06:51 AM
stingerlympics replied at 3-9-2021 04:48 AM
pangai hanat macam ini la...

nak menagih tak dapat peluang la itewwww....

US tu bukan membazir tp lebih bimbangkan kesan buruk guna veksin yg tercemar ka dah expired ka supaya x jd bala lain kat rakyat usa, yg KJ ni sibuk2 nak suruh pakai juga veksin expired ni dah kenapa? mcm sesuatu pulak tgok cara kj nih?
Quote Scintilla 3-9-2021 06:57 AM
tumpanglalu74 replied at 2-9-2021 10:59 PM
Tu pase KJ.  Patot ko menadah tangan je kat Pfizer tu.  Mintak je yang dah nak expire.  Tak payah pa ...

dah ada pun peruntukan billion2 kannn, x silap wak yidin sebelum lps jwtn pun sempat wasiat jgn bimbang ada 80 jota beksin on the go dia dh booking....sibuk plk ckp hal org lain.....tp lembab jg agih vaksin, sistem sejahtera plk ntah hapa2.... Hari tu pun ada sorang MP mana ntah ckp kalau ada lebihan vaksin kita blh sedekah negara lain.....kj ni mabuk ketum ke hapa?
Quote mainmistery 3-9-2021 07:05 AM
Edited by mainmistery at 3-9-2021 07:09 AM
naina replied at 3-9-2021 12:31 AM
Kenapa us tak percepatkan vaksin ni? Rakyat dorang ramai berganda dari Malaysia..macam pelik tak dap ...


Pogram vaksin kt US mmg dah cepat dah..dia punya byk vaksin sampai tahap boleh ambik dekat farmasi supermarket..universiti boleh dpt vaksin yg cukup utk semua staff and student...tapi skrg ni rate vaksin dia stagnant..xbergerak..sebb yg nak vaksin dah semua vaksin
.yg antivak ja lagi xvaksin2..tu yg lambat lagi depa nk dpt herd immunity..
Kt sama bukan boleh paksa..nanti paksa depa habaq langgar first amendment tu la .tahun lepas masa masih dok US.berapa kali tgk org bergaduh sbb xdibagi masuk kedai sebb xnak pakai mask even dah di mandate kan
Quote midori_katana 3-9-2021 08:05 AM
Masa awal2 keluar beksin haritu, WHO ada suarakan kebimbangan ttg negara kaya gelojoh yg pentingkan diri rebut dan beli vaksin banyak2 sampaikan negara lain terpaksa menunggu lama untuk dapatkan bekalan.
Quote stingerlympics 3-9-2021 09:12 AM
Scintilla replied at 3-9-2021 06:51 AM
US tu bukan membazir tp lebih bimbangkan kesan buruk guna veksin yg tercemar ka dah expired ka sup ...

budak lantai 3 ni otak kepala lutut..mana nak pikir semua ini?..janji boleh buat statement yg gempak....

bebal bertingket tingket...makan duit haram banyak sangat kot?

Lihat semua komen(25)

Kategori Berkaitan




Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

22-5-2022 09:00 AM GMT+8 , Processed in 0.075564 second(s), 30 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top