CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Semasa Lihat artikel

Penduduk Kampung Temukan Kuali Raksasa Zaman Purba

2-9-2021 10:33 AM| Diterbitkan: CARI-MRO| Dilihat: 2811| Komen: 20

Description: Yogyakarta: Objek seperti kuali raksasa ditemukan di Kretek, dekat sini dan diangkat setelah ditemukan pada kedalaman tiga meter.
Yogyakarta: Objek seperti kuali raksasa ditemukan di Kretek, dekat sini dan diangkat setelah ditemukan pada kedalaman tiga meter.

CNN Indonesia melaporkan, Supardi, penyewa tanah di kawasan itu menjelaskan objek berkenaan ditemukan petang semalam ketika salah seorang pekerja projek melakukan penggalian.


Kawasan itu dirancang untuk projek perladangan.


Foto: CNN Indonesia

“Orang tua pernah beritahu kawasan ini merupakan tempat pam air oleh Belanda. Ini (objek) bukan untuk memasak tetapi sebahagian daripada mesin pam air,” katanya.

Menurut Supardi, wilayah Jambidan termasuk Kretek pernah dikenali sebagai ladang tebu.


Jelasnya, pemerintah Belanda membina pam air di kawasan itu untuk mengairi kawasan ladang.

Terdahulu penduduk memberitahu penemuan objek tersebut sebagai kuali raksasa zaman purba.

Ramai yang beranggapan ‘kuali’ itu digunakan oleh makhluk gergasi. -CARI

Sumber: Kosmo

Bagus

Marah

Terkejut

Sedih
1

Lawak

Bosan

Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote rospinki 2-9-2021 10:35 AM
zaman skrg pun ada kuali besar gitu
utk kenduri jamuan besar

Quote rospinki 2-9-2021 10:35 AM
kuali tu barangkali untuk merebus orang @stinger buat sop
Quote dua_chzy 2-9-2021 10:38 AM
Kuali Sang Kelembai.
Quote Simunggu 2-9-2021 10:40 AM
UFO terbabas & terbelah dua tu
Quote JohnyEnglish 2-9-2021 10:45 AM
Kuali tu dipercayai digunakan utk buat dodol pada zaman dulu
kesimpulan-dodol asal indon
Quote makneng 2-9-2021 11:02 AM
JohnyEnglish replied at 2-9-2021 10:45 AM
Kuali tu dipercayai digunakan utk buat dodol pada zaman dulu
kesimpulan-dodol asal indon

#doneclaim




Quote highcastle 2-9-2021 11:06 AM
Cuma nak tahu berapa usia kuali ni yek.......
Quote Abg_Zek 2-9-2021 11:16 AM
Baru setahun setengah, diorang tanam sendiri lepas tu gali balik....
Quote Thunderclouds 2-9-2021 11:32 AM
Mcm kawah org kenduri jaa
Quote husna_amal 2-9-2021 02:32 PM
Baru nak bangga jumpa artifak zaman kuno.
Quote Artemesiaa 2-9-2021 02:39 PM
Belah timur tengah masih ada je peniaganya yang guna kuali sebenar tu untuk masak jualan mereka.  Kalau tonton bideo mat salleh kaki jalan kaki makan tu boleh je nampak kuali yang serupa.
Quote mclaren 2-9-2021 02:46 PM
Pengikut Ayah Pin bawak lari kuali ke Indon kot masa kena serbu dulu
Quote nakkomenjugak 2-9-2021 04:36 PM
deme pun merewang naa
Quote Friska 2-9-2021 04:42 PM
JohnyEnglish replied at 2-9-2021 10:45 AM
Kuali tu dipercayai digunakan utk buat dodol pada zaman dulu
kesimpulan-dodol asal indon
Dodol berasal dari Jawa Barat, Republik Indonesia. Sejarah produksi dodol berkaitan erat dengan salah satu bahan utamanya, gula aren atau gula aren, gula tradisional yang terbuat dari getah Arenga pinnata tanaman, dan juga tepung beras
Dodol - Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas
Quote Belibis 2-9-2021 07:16 PM
highcastle: Cuma nak tahu berapa usia kuali ni yek.......

Kalau zaman belanda kat indon,tak la sampai ratus tahun kot.
Quote gideoncross 2-9-2021 07:45 PM
Simunggu replied at 2-9-2021 10:40 AM
UFO terbabas & terbelah dua tu

Idea uol ni idea yg bernas hahahaha.
Quote edayildiz 2-9-2021 07:48 PM
ni kalau kt klate namanya kawah..digunakan acara membuat bubur asyura
Quote Skuau 2-9-2021 07:50 PM
Edited by Skuau at 2-9-2021 07:51 PM

kalau kuali  dia dh bosar tu....bayangkan betapa BOSARNYA  RAKSASA(T-REX) itu....
Quote che-cikL 2-9-2021 07:57 PM
Rokok kretek dulu2 selalu disebut tu apa ya? Sebab asal drp tempat ni ke uols?

Lihat semua komen(20)

Kategori Berkaitan




Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

23-5-2022 10:34 PM GMT+8 , Processed in 0.079965 second(s), 30 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top