CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Hiburan Tempatan Lihat artikel

Lana Nodin Pertikai, Petugas Pengurusan Jenazah Covid-19 Jawab

27-7-2021 05:14 PM| Diterbitkan: CARI-MRO| Dilihat: 16494| Komen: 138

Description: “Tidak ada keperluan memakai peralatan perlindungan diri (PPE) sekiranya tidak akan menyentuh jenazah pesakit Covid-19”.
“Tidak ada keperluan memakai peralatan perlindungan diri (PPE) sekiranya tidak akan menyentuh jenazah pesakit Covid-19”.

Itu penjelasan yang dikongsikan oleh seorang petugas pengurusan jenazah Covid-19 dikenali sebagai Mat Yoe di laman Facebooknya berhubung tular video seorang lelaki memasuki kontena jenazah Covid-19 tanpa memakai PPE.


Mat Yoe berkata, sepatutnya lelaki tersebut perlu memakai apron seperti petugas lain yang dirakam di dalam video berkenaan kerana individu itu keluar masuk dari kontena mengandungi mayat pesakit Covid-19.


Kredit foto: IG

“Di dalam video itu yang memakai baju biru ramai-ramai, itu juga bukan PPE penuh. Baju biru adalah baju hospital, mereka cuma pakai apron, pelitup muka dan penutup kepala. Separa sahaja.


“PPE penuh ini bermaksud pakaian lengkap dari kepala sampai ke kasut. Serba-serbi dua lapis,penutup kepala, penutup muka dan hidung, pelindung muka, ‘jumpsuit’, sarung tangan dua lapis, pelindung kaki dan apron. Itu baru PPE penuh,” katanya.



Katanya, risiko jangkitan adalah rendah kerana jenazah pesakit Covid-19 telah dibalut dengan plastik sebelum dimasukkan ke dalam beg mayat.

“Akan tetapi mendedahkan diri kepada risiko jangkitan adalah salah di sisi undang-undang. Sebab itu semua anggota diwajibkan mematuhi prosedur operasi standard (SOP),” jelasnya.



Dalam pada itu, Mat Yoe turut meluahkan kekesalan terhadap dakwaan yang mengatakan wabak Covid-19 adalah rekaan semata-mata.

“Baca komen, ada yang kata Covid-19 tipu-tipu. Rekaan kata mereka. Hari ini 17,000 kes. Aku malas nak doa buruk-buruk, cuma nanti kalau keluarga kena Covid-19, kau rasalah,” katanya.

Semalam, video tersebut tular di laman sosial dan menjadi bualan ramai selepas pelakon Lana Nodin mempersoalkan video tersebut selain dengan lantang mengktirik Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia, Tan Sri Dr. Noor Hisham Abdullah. -CARI

Sumber: Kosmo
2

Bagus
1

Marah
1

Terkejut
1

Sedih
2

Lawak
1

Bosan

Friends Rank (8 people)

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote KucingBisu 27-7-2021 05:42 PM
Deni boleh duduk satu rumah dengan ritrud
Quote manehnya 27-7-2021 05:47 PM
Pompuan muka alter ni, n
Cita2 nak jd wakil rakyat ke, semua dikondemnya
Quote nakkomenjugak 27-7-2021 06:06 PM
pergi la negara laki ko nanti.
try kondem deme guna eng haukk ko tu
Quote dian8488 27-7-2021 06:21 PM
tak membawa kebaikkan baik diam....
Quote LadyCarefree 27-7-2021 06:38 PM
Lakinya duduk sini jd biawak ke?
Quote HappyGumbira 27-7-2021 06:42 PM
xboleh ke duduk diam2 sebarkan aura positif. ni jd artis nak buat perangai hanat je memanjang
Quote pikah89 27-7-2021 06:46 PM
Hmm x mmbantunlgsg komen
Quote gigiarnabbesar 27-7-2021 06:47 PM
pandai kondem je pompuan bimbo ni die gaduh ngan mike kan
Quote Guccibamboo 27-7-2021 07:09 PM
I separa stuju je ngan die....xdela stuju sgt & xdela kecam sgt...mmg hak die nak suarakan pendapat die...biar jelah. Geram sbb org atasan ni patutnye lebih tegas...jgn tekan marhein je...tp ngan kekawan ok je
Quote Guccibamboo 27-7-2021 07:09 PM
I separa stuju je ngan die....xdela stuju sgt & xdela kecam sgt...mmg hak die nak suarakan pendapat die...biar jelah. Geram sbb org atasan ni patutnye lebih tegas...jgn tekan marhein je...tp ngan kekawan ok je
Quote dalliha6781 27-7-2021 07:14 PM
asyik kondemm aje.. uruslah jenazah tu..
Quote imransulaiman 27-7-2021 07:37 PM
Boleh tak aku nak cadang Lana atau Rita ganti DG untuk handle kes covid di Malaysia ni? Nak tengok juga tahap kebijaksanaan dorang.
Quote suka2 27-7-2021 07:40 PM
Bnyk masa acik lana komen setiap isu free sgt2 kah? So lakinya gi lah register jadi volunteer utk pengurusan jenazah pula.
Quote dudaberhias 27-7-2021 07:42 PM
Pompuan tetek dekat bahu ni boleh diam tak? Pergi je la jaga laki bewok ko tu. Ni sibuk sangat dengan KKM dan petugas2. Ko pilih klinik buat hidung pun gagal. Sampai harini hidung ko tu huduh tak jadi. dah macam jenglot.
Quote mrsamz 27-7-2021 07:47 PM
Anak2 dia tak ikut muka bapak kan..muka melayu je..
Quote Cik_jantung 27-7-2021 07:56 PM
Haah kan.. laki dia keja apa.. dapat pencen pesara atlet olimpik ker..
Quote kelam22 27-7-2021 08:03 PM
imransulaiman replied at 27-7-2021 07:37 PM
Boleh tak aku nak cadang Lana atau Rita ganti DG untuk handle kes covid di Malaysia ni? Nak tengok j ...

Haha punah malaysia ritrud ganti DG. Habis dia pulangkan balik semua vaksin dan stop program vaksinasi negara. Haruuuu
Quote mawarika 27-7-2021 08:03 PM
Pekat betul bodoh dia ni... kan mayat tu dah berbungkus kemudian sanitize lg sebelum disolatkan kalau islam la..
Quote mawardia 27-7-2021 08:06 PM
Hidung anak2 dia menceritakan kebenaran
Untuk tak OT, I ols tak sokong acik lana.

Lihat semua komen(138)




Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

2-12-2021 04:50 PM GMT+8 , Processed in 0.078100 second(s), 30 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top