Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Medal khas "Senior Forumer" untuk yang daftar CARI dari tahun 2001 hingga 2010 sahaja. Untuk tebus, sila klik disini
CARI Infonet Portal Semasa Lihat artikel

Suami Meninggal, Janda 10 Anak Hilang Punca Pendapatan

16-7-2021 02:50 PM Komen: 114
TANAH MERAH - Bagaikan jatuh ditimpa tangga, begitulah nasib seorang ibu tunggal apabila terpaksa mengambil alih tanggungjawab menyara 10 anaknya selepas kematian suami pada Jun lalu.

Noor Hidayah Junoh, 39 tahun yang dahulunya bekerja sebagai pembuat kuih bersama arwah suaminya, Mohd Rosli Adam, 53 tahun kini bukan sahaja hilang sumber pendapatan malah dia juga tidak dapat berniaga akibat Sekatan Pergerakan Penuh (PKP) ketika ini.

Dia terpaksa menyara 10 anaknya dengan bantuan orang kampung dan keluarga terdekat memandangkan dia masih lagi dalam proses edah kematian suami.


Kredit foto: Sinar Harian


"Buat masa ini saya masih tidak boleh keluar rumah dan rancangan saya selepas ini adalah untuk meneruskan perniagaan kuih ini secara sejuk beku. Ini sahaja kemahiran yang saya ada.

"Sebelum ini saya jual kuih tradisonal, roti goreng, roti kukus, donut dan sebagainya. Suamilah yang akan bantu saya dan dia akan hantar ke kedai untuk dijual. Tapi sekarang ini saya kena buat semuanya sendiri termasuklah menjaga 10 anak-anak kami," katanya kepada Sinar Harian.

Begitupun Noor Hidayah mengakui bersyukur dia kerana tidak perlu membayar sewa rumah selepas tinggal dikediaman yang disiapkan arwah suaminya tahun lalu sejak mula dibina 15 tahun lalu.


Kredit foto: Sinar Harian


Noor Hidayah dikurniakan 10 cahaya mata iaitu Abdul Qadim, 16, Mohd Ehsan Al Mustafa, 15, Puteri Dhuha, 14, Mohd Solihin, 13, Puteri Waqini, 11, Puteri Qurratu Ayunni, 10, Puteri Ainul Mardhiah, 9, Puteri Siti Khadijah, 8, Mohd Sharif Hidayatullah, 6 dan Puteri Nur Hafizah berusia dua tahun.

Mencerita lebih lanjut, dia juga bersyukur kerana anak sulungnya, Abdul Qadim dapat membantunya menguruskan kehidupan seharian terutamanya untuk mengendalikan haiwan ternakan peninggalan arwah suaminya.

"Arwah memang suka memelihara haiwan ternakan seperti kambing, ayam, itik serati, burung dan macam-macam lagi. Bila arwah tiada, Qadim lah yang uruskan semuanya.

"Mujurlah dia sudah tamat belajar, dapatlah dia bantu saya sedikit sebanyak. Lepas ini saya mahu kumpul duit untuk buat lesen kereta. Nanti jadi apa-apa susah pula kalau tiada lesen," katanya.

Noor Hidayah memberitahu, kesusahan hidupnya turut mendapat perhatian Jabatan Kebajikan Masyakat (JKM) dan penghulu kampung serta mengharapkan segala urusan dapat dipermudahkan bagi meringankan bebanan bulanan dan sebagainya.

Sementara itu, Abdul Qadim ketika ditemui berkata, walaupun baharu sahaja tamat belajar di salah sebuah sekolah tahfiz di sini, namun dia tetap mahu meneruskan pengajian ke peringkat lebih tinggi bagi memenuhi harapan dan impian arwah bapanya.


Kredit foto: Sinar Harian


Dia yang kini menguruskan adik-adik dan semua haiwan ternakan peninggalan arwah bapanya tetap tabah menghadapi cabaran baharu itu demi kelangsungan kehidupan mereka.

"Saya bantu apa yang boleh. Jaga binatang ternakan ayah dan bantu ibu urus adik-adik. Sekarang ini saya guna telefon ibu untuk ajar adik belajar, telefon pun tidak membantu sangat sebab kami pakai telefon biasa saja.

"Kadang-kadang tidak boleh buka langsung kerja-kerja sekolah cikgu bagi. Ini cabaran besar buat saya tettapi saya perlu hadapinya dengan tenang," katanya.

Sebarang bantuan boleh disalurkan melalui akaun Bank Islam milik Noor Hidayah iaitu 03027020191527. -CARI

Sumber: Sinar Harian

Apa Reaksi Anda...

Bagus
1
Marah
1
Terkejut
1
Sedih
1
Lawak
2
Bosan
1
0
0
Komen: 114
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote Babai 19-7-2021 12:36 AM
faraway1 replied at 19-7-2021 12:31 AM
No no don't worry but me ambil juga ayat you tu buat sedar diri..

Tak da sapa ramal pandemic ni ...

Ya setuju dengan u. Entah apa lagi cabaran yang akan menimpa di masa depan. Kita kena sentiasa bersedia untuk cabaran yang besar2 yang bakal melanda.

Lain-lain Komen

Quote mamajawie 16-7-2021 02:54 PM
Masya Allah, rapat2 ye anak2 ibu tunggal ni..salam takziah
Quote Babai 16-7-2021 02:56 PM
Ramainya anak! Masa buat anak tu tak fikir ke apa nasib dia orang kalau hilang pendapatan?
Quote sekngucing 16-7-2021 02:57 PM
kesiannya.. sebaya iols...
Quote n3ar 16-7-2021 03:03 PM
at least arwah tinggalkan rumah... ternakan sikit utk keluarga...ok la tu, walaupun anak ramai..

boleh ramai2 uruskan ternakan dan perniagaan...

daripada spesis beranak ramai kerja pun tak ada...
Quote makadek 16-7-2021 03:05 PM
Muda lg anak bersusun rapat2 mcm anak tangga
Bole tu dia teruskan hidup

Lg pn anak2 dh besar
Di pn ada reg customer dah..

Cuma sistem sapot tk ada lah
Kena kental

Quote pearl.silver 16-7-2021 03:06 PM
Awal sgt tamat belajar tahfiz nya..
Semoga adik ni diberi peluang sambung lg pelajaran.
Quote edayildiz 16-7-2021 03:20 PM
ramainya sampai 10 org.
i tgk kakak i ank dua org pun pening kejap meraung yg kakak..pastu adik..i plak jnis kureng sikit ngn bdk sbb i pun perangai  bdk2 lg
i hrp ank akak ni jd org yg berjaya kerja bagus2 blh tlg mak..
kalau laki dia ada lg..mau 15 org ank ni..
doc takde ke suggest jgn mengandung ke apa eh lps dh ank ke 6..takpe la rezeki dia kan..sapa la kita nk mempertikaikn..gituh.
Quote kelapaparut 16-7-2021 03:22 PM
beranak 10.. negeri kelantan..ok got it !
Quote glump 16-7-2021 03:24 PM
Cepat betul anak sulung tu kena jadi orang dewasa. Makmurkan lah rezeki mereka.
Quote edayildiz 16-7-2021 03:25 PM
kelapaparut replied at 16-7-2021 03:22 PM
beranak 10.. negeri kelantan..ok got it !

kelantan jer ke beranak ramai?
Quote green~tea 16-7-2021 03:27 PM
pilihan sendiri  kan, siapa lah kita nak pertikaikan pilihannya...  all the best to sheols and family...
Quote hyie 16-7-2021 03:32 PM
janda2 yang macam ni la yang patutnya orang berduit patut amik jadi bini yach. Niat nak membantu kan.
Quote Zeatyisaac 16-7-2021 03:33 PM
Innalillahiwainna ilahirojiun. Al-Fatihah.

Arwah ayahnya memang dah cukup bagus. Arwah tinggalkan rumah dan ternakan untuk keluarga. Maksudnya arwah dah bersedia, cuma ajal maut tiada siapa yang tahu.

Semoga ternakan mereka menjadi perniagaan yang memberangsangkan bagi menyara kehidupan mereka. Kehidupan memang keras bila mana kita tak punya apa, namun ia boleh diperbaiki dengan usaha, insya'allah.

Quote monreyes 16-7-2021 03:42 PM
semoga dipermudahkan kehidupan mrk anak beranak
Quote nakkomenjugak 16-7-2021 03:46 PM
arwah suami ada tinggalkan aset tu okay la dari tak tinggal apa langsung. ada niaga kecik2 okay laa. dari menunggu orang suap je. harap duit boleh kumpul cepat untuk buat lesen kete
Quote bakingsoda 16-7-2021 03:48 PM
anak ramai pon bapak dia bertanggungjawab juga masa hidup, tinggalkan rumah tak perlu bayar sewa, haiwan ternakan ada. isteri buat kuih suami gi jual. bukan mcm sohai kalau mati pandai2 bini lembam langsaikan hutang dia
Quote uori 16-7-2021 03:50 PM
tak memasal si anak sulung kena hadap pulak, sian budak tu tau.
Quote manzilla 16-7-2021 03:50 PM
Mengapa tiada sesiapa di sini mohonnya jangan beranak atau dikembiri?

Oh rupanya suaminya sudah meninggal. Kalau tidak...
Quote kelapaparut 16-7-2021 04:00 PM
edayildiz replied at 16-7-2021 03:25 PM
kelantan jer ke beranak ramai?

ade lg tmpt yg beranak byk..Tondo, Manila

Lihat semua komen(114)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
To Top