Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
CARI Infonet Portal Fokus Lihat artikel

Yusuf Azmi hampir hilang sabar bila Ahlong tiba-tiba "melantun" cakap "bodoh"

18-4-2021 02:35 PM Komen: 51



Nama Yusuf Azmi terus menjadi bualan dan idola anak muda hari ini dek kerana tindakan berani dan lantang dalam membela hak pengguna yang ditindas terutamanya mangsa Ahlong "lintah darat".
 
Terdahulu, Yusuf yang juga aktivis kemasyarakatan menyertai Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) bersama ketua aktivis badan itu, Datuk Nadzim Johan dalam memperjuangkan hak pengguna di Malaysia.

Ketika bersama Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), pelbagai kes yang telah diselesaikan. Antaranya kes sambung bayar kereta, isu kes Caltex, kes penipuan pembelian telefon bimbit di Plaza Kota Raya dan banyak lagi.



Namun, jodoh Yusof bersama PPIM tidak panjang apabila dia mengambil keputusan untuk mengundurkan diri dari PPIM pada 2018.

Langkah Yusuf Azmi tidak terhenti di situ apabila dia menubuhkan pula sebuah persatuan baru diberi nama Persatuan Pengguna Semboyan Malaysia (Semboyan Malaysia).

Sementara itu menerusi perkongsian terbaru di Youtube Yusuf Azmi SemboyanTV, Yusuf dan sahabat karib yang diibaratkan orang kanannya iaitu Abang Ali telah pergi berjumpa seorang Ahlong bagi menyelesaikan aduan seorang mangsa yang dipaksa bayar hutang sehingga 400%.

Ahlong tersebut bertindak kejam meminta wang saki baki hutang sehingga RM400 ribu walhal pengadu telah membayar hampir RM1 Juta 65 ribu dan lebih memeritkan lagi pengadu hanya meminjam darinya RM 300 ribu sahaja.

Justeru, dalam video yang dikongsikan Yusuf Azmi di Youtube beliau Yusuf Azmi Semboyan TV, Yusuf dan Abang Ali telah pergi berjumpa Ahlong terbabit di sebuah kedai makan Cina bertujuan untuk menyelesaikan aduan mangsa tersebut.

" Ini dia (mangsa) sudah bayar awak 1 juta 65 ribu.. dia pinjam 300 ribu sahaja".

" Kita orang undang-undang, kita bukan nak bergaduh.Saya bukan nak serang awak sekarang.

" Okay macam ni, dia pinjam awak 300 ribu, sekarang dia hutang dengan awak jadi baki tinggal berapa lagi? Sekarang saya nak tahu berapa lagi awak nak mintak dari dia" kata Yusuf Azmi.

Kemudian lelaki Ahlong tersebut dengan selamba menjawab, " RM410 ribu "

Mendengar jawapan itu, Yusuf Azmi dilihat masih cuba bertenang dan sekali lagi cuba berbincang.

" Kalau dia sudah bayar awak 1 juta 65 ribu, campur dengan 410 ribu, ia bersamaan dengan 1 juta 475 ribu. Kalau ikutkan dalam masa 2 tahun, 400 peratus awak ambil.

Ketika itu Ahlong terbabit agak tergamam, dan memberikan penerangan kepada Yusuf Azmi namun audio tidak berapa kedengaran.

" Eh brader saya dah banyak jumpa Ahlong, semua saya sudah jumpa dari Ahlong kecil sampai Ahlong besar, tapi sekarang biasa Ahlong paling banyak pun ambil 40 peratus atau 30 peratus saja.

" Tapi awak dah ambil 400%, macam mana awak kira "

" Jadi sekarang macam ni lah, dia (mangsa) pun tengan susah, berniaga pun bukan kecil, dia berniaga besar (kerugian) 

Ketika itu kedengaran Ahlong terbabit menjawab kata-kata Yusuf Azmi, " Dia berniaga kecil ke besar ke, dia berhutang dengan saya!"

Kemudian ketika perbincangan berlangsung, berlaku sedikit ketegangan apabila Ahlong terbabit mula bangun dan mahu beredar. Ketika itu Yusuf Azmi kelihatan sedikit hilang sabar sampai menepuk meja.

" Awak mahu bincang ke tak mahu bincang " kata Yusuf Azmi

" Tak mahu, saya bincang dengan dia (mangsa) sudah cukup " jawab Ahlong itu sambil berdiri mahu beredar.

" Eh sekarang you duduklah tak payah bangun lah. Saya pun boleh bangun kalau awak mahu saya bangun, kita buka cerita " bangun ", kita tak payah " cerita " dekat meja ni (sambil tepuk meja)" kata Yusuf Azmi.

Dalam video minit ke 7:55, Yusuf Azmi dilihat hampir hilang sabar apabila Ahlong terbabit dengan biadab melontarkan perkataan bodoh.

Lihat video dibawah untuk cerita selanjutnya :


Melihat kepada peningkatan kes mangsa kekejaman Ahlong, timbul persoalan sampai bilakah Ahlong akan bermaharajalela dan dengan kejam mengutip "bunga hutang" sehingga tidak terjangkau dek akal. 

Apakah solusi tentang permasalahan ini?
 


Apa Reaksi Anda...

Bagus
1
Marah
2
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
0
Bosan
0
0
0
Komen: 51
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote Babai 28-4-2021 03:31 AM
Lawak la tajuk thread ni. Sembang aje lebih.

Lain-lain Komen

Quote Skuau 18-4-2021 02:42 PM
yg pinjam tu Melayu ke?
Quote ~boolean 18-4-2021 02:49 PM
Kejadah apa ini isu semasa??
Quote mawar_mustika 18-4-2021 02:56 PM
gilo ah pinjam sket je...byr sampai juta tu pun xpuas hati lg
Quote tagas 18-4-2021 02:57 PM
lantak ko la situ

tadak sakit carik penyakit

hujung2 menyusahkan org
Quote dizekni 18-4-2021 03:19 PM
mujur ada Melayu yang berani bersemuka dengan cina ahlong

gila babi betul ambik untung 400%

kena hapuskan spesis keparat begini jangan bagi muka
Quote pu3_rania 18-4-2021 03:37 PM
PEMBELA macam ni yang amat di perlukan!!!!
Syabas Yusuf Azmi!!!
Quote ChildrenOfBodom 18-4-2021 03:38 PM
Loan RM300k , bayaq RM1,063,000. That calculation is more wrong than incest.
Quote jiwarasa 18-4-2021 03:59 PM
Skuau: yg pinjam tu Melayu ke?

Kalau dengar mangsa borak dengan ahlong tu dalam bahasa cina.so cina la kot
Quote lonso 18-4-2021 04:11 PM
yusuf azmi ni mmg rupa melayu sejati. agak2 pendekar dulu2 mesti rupa dan gaya mcm yusuf azmi ni. kalau pakai baju pendekar msti dh mcm pahlawan
Quote LadyCarefree 18-4-2021 04:15 PM
Jangan pinjam ah long. Biznes merudum, tutup kedai, cut the losses. Kalau perlu declare bangkrap. Start dari bawah balik. Apapon kesian. Mujur iols benci berhutang dn syukur xperlu berhutang apa pon.
Quote slavehunter 18-4-2021 04:26 PM
Dah tukang jaga Along jaga scammer penjenayah terdiri dari ahli politiks ,polis, penguatkuasa jadi macam mana tu? Dah banyak kerosakkan dalam bumi Malaysia ni.
Quote sarah82 18-4-2021 04:28 PM
Skuau replied at 18-4-2021 02:42 PM
yg pinjam tu Melayu ke?

Aku layan juga ppim.. Byk juga cina minta tlg ppim kes hutang Ah long.
Quote axl_bach 18-4-2021 04:29 PM
Tgk body Yusuf Azmi skang ni dah sasa elok dah.....
Quote MissVixen 18-4-2021 04:30 PM
Bagusnya yusuf azmi ni. Takut hilang kena simen je.
Susah macam mana pun, janganlah ambik loan ahlong ni. Banyak dah kes macam mana bunga dia. Takkan pernah habis bayar hutang dia.
Quote dua_chzy 18-4-2021 04:33 PM
Kenapa la kau orang pi pinjam along celaka bangsat durjana sampah dunia mahkluk tiada harga tiada nilai mati pun takkan dirindui ni.
Quote KIM.K 18-4-2021 05:32 PM
Kendu beliau ni sekarang. Aku prefer org macamni kebal above the law
Quote HuoJingJue 18-4-2021 05:47 PM
padahal sebenarnya ahlong tu tak reti kira-kira..dia main bantai jek..janji dapat duit
Quote famri7 18-4-2021 05:47 PM
Who areyousssss? Busuknya
Quote noor2 18-4-2021 06:13 PM
Rakyat pinjam ahlong bila kerajaan x nk bantu...bank pun x kan bg pinjaman pada orang yg x bekerja...patut kerajaan tubuhkan 1 badan pinjaman untuk masyarakat yg terdesak perlu duit ni...

Lihat semua komen(51)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
To Top