Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
CARI Infonet Portal Semasa Lihat artikel

Vaksin COVID-19 diperoleh Malaysia tiada unsur haram - Ketua Penolong Mufti

23-2-2021 05:57 AM Komen: 6




KUALA LUMPUR: Dakwaan golongan antivaksin mengaitkan suntikan vaksin COVID-19 dengan pelbagai teori konspirasi termasuk agenda Yahudi adalah tidak benar dan terpesong.

Ketua Penolong Mufti (Penyelidikan) Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan, Dr Syed Shahridzan Syed Mohamed, menyifatkan dakwaan terbabit sebagai tindakan tidak matang golongan berkenaan.

"Andai kata ini adalah agenda Yahudi, seperti yang kita tahu Israel adalah negara yang paling banyak memberi vaksin kepada rakyatnya, hampir 75 peratus.

"Malah, sehingga kini tiada laporan kita dengar kononnya rakyat Israel mati selepas mengambil vaksin terbabit," katanya dalam program temu bual secara langsung, malam ini.

Syed Shahridzan berkata, golongan antivaksin dilihat mencuba pelbagai cara untuk menyokong sentimen mereka termasuk mendakwa vaksin yang diperoleh adalah tidak halal.

Beliau berkata, vaksin yang diperoleh Malaysia sudah disahkan tidak mengandungi sebarang unsur haram atau meragukan.

"Golongan antivaksin ini sebenarnya salah faham. Majlis Fatwa Kebangsaan mengesahkan tiada unsur haram dan meragukan.

"Saya sendiri duduk dalam pejabat mufti dan tahu bagaimana proses serta perjalanan Majlis Fatwa Kebangsaan meneliti vaksin terbabit.

"Kita bukan buat keputusan secara suka-suka, ada pengkaji, kita panggil Kementerian Kesihatan (KKM), panggil mereka yang pakar, sampaikan kita siasat KKM ibarat kita menyiasat penjenayah," katanya.


Sumber - BeritaHarian

Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
0
Bosan
0
0
0
Komen: 6
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote TuntungReturn 24-2-2021 05:00 PM
kita haruslah kembali ke islam yg sebenar

Lain-lain Komen

Quote wnwa05 23-2-2021 06:07 AM
orang tak persoal dah bab halal tu syed.. orang dok pertikai tahap keberkesanan dan apa kesan akan datang lepas vaksin tetap kena sop norma baru bagai? then for what. adeh
Quote cap_ayam 23-2-2021 06:22 AM
ye dia bercakap dari konteks dia sebagai penolong mufti. kalau dia cakap pasal keberkesanan vaksin, nanti dia caras DG KKM
Quote mbhcsf 23-2-2021 06:48 AM
cap_ayam replied at 23-2-2021 06:22 AM
ye dia bercakap dari konteks dia sebagai penolong mufti. kalau dia cakap pasal keberkesanan vaksin,  ...

sebenarnya dah banyak article di makalah akademik dan portal yg ditulsi oleh ahli akademik pun yg memerihalkan tentang vaccine, jenis vaccine and keberkesanan dan ditlis oleh pakar.

cuma, nak baca ke tak je - itu sikap.

so, biasalah segelintir kelompok macam ni - dah ada pun siaran radio semua tapi adakah mereka jenis BERANI bertanya?  no.

dalam media sosial boleh lah tulis macam macam.


Quote rookiecake 23-2-2021 07:31 AM
wnwa05 replied at 23-2-2021 06:07 AM
orang tak persoal dah bab halal tu syed.. orang dok pertikai tahap keberkesanan dan apa kesan akan d ...

Banyak saintist sudah pun publish their data. Boleh Google.

Boleh la klik links di bawah ye. Tak lama 1 min aja

https://www.instagram.com/p/CITjKGYgWM8/

https://www.instagram.com/p/CLX9LuUgnre
Quote bijigetah 24-2-2021 04:54 PM
Lepas ni umat islam bemalas malasan untuk kemasjid,ibadah malam dan sunat apatah lg ilmu agama tolak tepi bulat2 percayalah cakap aku.
Quote TuntungReturn 24-2-2021 05:00 PM
kita haruslah kembali ke islam yg sebenar

Lihat semua komen(6)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
To Top