Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
CARI Infonet Portal Semasa Lihat artikel

Meriah Bunyi Mercun Tepat 12 Malam Tadi, Pemuda Kongsi Itu Tanda Masuk Hari Ke-9 Tahun Baru Cina

20-2-2021 01:41 AM Komen: 48


Perasan tak, tepat pukul 12 tengah malam tadi, tiba-tiba kita semua terdengar bunyi bising bunga api yang naik ke udara?

Ingatkan hari raya ke apa. Sebab selalu mercun dan bunga api pada pukul 12 tengah malam ni biasanya malam raya, malam ambang merdeka dan malam Tahun Baharu je.

Rupanya-rupanya malam ini adalah malam kesembilan bagi sambutan Tahun Baharu Cina. Mari baca perkongsian oleh warganet Joe Lee di bawah ini.



Respon netizen

Rupa-rupanya ramai lagi netizen lain yang belum tidur, turut terkejut dengan kemeriahan pesta bunga api pada malam ini.





Apa beza malam ini dengan perayaan Cap Goh Mei pula? Ini kata Joe Lee.




Sumber: Twitter Joe Lee/SK

Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
1
Lawak
0
Bosan
0
1
0
Komen: 48
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote Suchi 22-2-2021 12:04 PM
kucingitam replied at 22-2-2021 11:51 AM
time ni je drg cuti sis..lepas tu mereput kerja sampai jumpa cny tahun depan.. bagi chance la kat  ...

Hurmm kena bersabar lagi la ni, seller yg meniaga kt shopee/lazada pun ramai yg masih bercuti.

Lain-lain Komen

Quote dudaberhias 20-2-2021 01:47 AM
sini pun sama.., omg tak sangka iols taktau pasal hari ke 9 ni dan takde la pelik kalau berdentum2 malam ni pun sebab iols jenis boleh tido kalau bising... rasanya kalau mesin kelapa sebelah telinga pun iols boleh tido... koh koh koh....

cumanya sebelum pkp ni iols duduk di mana sampai taktau pasal perayaan hari ke 9 cny ni? adakah dalam hutan atau dalam gua? saper yang bawak iols keluar ni? ke sebelum ni iols berada di narnia dan hanya boleh berhubung melalui forum ni je sebab line tm ada kat sana...
Quote chandrahusin 20-2-2021 01:51 AM
Aku ni terjaga dr tidur
Sbb bunyi mercun la ni
Mmg betul pya meriah
Quote notM 20-2-2021 02:02 AM
Chap goh meh
Quote b_n_c 20-2-2021 02:07 AM
oooo.ptut laaaa meriah bunyi tadi
Quote Perawankota 20-2-2021 03:02 AM
Seronok jer dgr bunga api ni.. Bkn selalu
Quote drivethru 20-2-2021 03:17 AM
Berduit betul geng sepet2 ni. Bukan kaleng2 bunga api dorang. Best duduk rumah tinggi ni. Dapat tgk firework free area jln kuching.
Quote sukacactus 20-2-2021 05:27 AM
Oh ada eh!
Aku pkl 11 dah selamat
Ke blah2 sini xde sapa ada duit lebih nak beli mercun bunga api bagai
Quote cmf_premierleag 20-2-2021 08:15 AM
dudaberhias replied at 20-2-2021 01:47 AM
sini pun sama.., omg tak sangka iols taktau pasal hari ke 9 ni dan takde la pelik kalau berdentum2 m ...

ko mmg takde kawan2 chinese ke sebelum ni?
Quote angelofish 20-2-2021 08:21 AM
perayaan untuk hokkien ke? meriah.seolah olah hokkien pecahan suku kaun terbesar bangsa cina kat malaysia.
Quote Decaffeinated 20-2-2021 08:28 AM
Dulu aku duduk sebelah kg cina tumpang tengok bunga api...

Now duduk area melayu cuma dengar dari kejauhan terlupa langsung pasal ni. Dentum2 aku ingat hari nak hujan.
Quote nanies 20-2-2021 09:29 AM
benda alah ni kena btau kat ezzaty abdullah tu siap2. bukan apa, takut dia mengamuk pulak kat IG, penat keje hantar delivery tadi.
Quote dua_chzy 20-2-2021 09:38 AM
Tempat akak, most Chinkies keturunan Hakka so takda meletop2 jam 12 tengah malam.
Quote Artemesiaa 20-2-2021 09:56 AM
Tu geng hokkian sambut tahun baru theols. Theols sambut tahun baru lambat sikit dari kaum lain selalunya 10 hari selepas yang lain sambut.  Kalau siangnya boleh nampak dia orang gigih beli tebu malam main mercun dan bunga api.  Tahu pasal ni pun sebab ada kawan2 bangsa hokkian ceritakan.
Quote any42 20-2-2021 10:06 AM
Oooo ade dgr semlm. Ingatkn saje2 main mercun, bunga api semlm kot la lps geram sekolah nk bukak
Quote Suchi 20-2-2021 10:09 AM
Minggu depan chap goh meh plak, yg tak menahan cina2 ni masih bercuti ke ye?

Lama nau cuti sampai 2 minggu ke ye? Ada urusan keje tak setel lagi nih.
Quote meisapoya 20-2-2021 10:15 AM
I terjaga tidur sebab ni la. Dekat 50 minit jugak bunyi dia. Kaya ya dorang di musim covid ni. Tahun lepas x de la gini sekali..
Quote esbok 20-2-2021 10:30 AM
dudaberhias replied at 20-2-2021 01:47 AM
sini pun sama.., omg tak sangka iols taktau pasal hari ke 9 ni dan takde la pelik kalau berdentum2 m ...

Kalau nak tau tak selesai lagi. Tunggu hari ke-15
Quote Beribear 20-2-2021 11:42 AM
Artemesiaa replied at 20-2-2021 09:56 AM
Tu geng hokkian sambut tahun baru theols. Theols sambut tahun baru lambat sikit dari kaum lain selal ...

Kolig meolss pon ckp yg sama sbb dia hokkian. Siap ambil cuti lg semalam.. Lepastu next week cap goh meh pon cuti gak
Quote violetungu 20-2-2021 01:51 PM
Patut la berdentum sakan semalam sampai xboleh tido..aku apalagi buka lagu raya imagine raya posa

Lihat semua komen(48)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
To Top