Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
CARI Infonet Portal Semasa Lihat artikel

Facebook Disekat Tentera Myanmar

4-2-2021 02:58 PM Komen: 9
Facebook pada Khamis menyatakan perkhidmatannya disekat di Myanmar beberapa hari selepas pihak tentera melancarkan rampasan kuasa ke atas kerajaan awam yang dipilih oleh rakyat.


Gambar hiasan

"Kami menyedari bahawa akses ke Facebook kini terganggu untuk sebahagian individu," kata seorang jurucakap laman sosial itu kepada AFP.

"Kami menggesa pihak berkuasa untuk memulihkan perhubungan itu bagi membolehkan penduduk di Myanmar berkomunikasi dengan keluarga dan rakan mereka serta mendapatkan akses tentang maklumat penting," ujarnya.

Media sosial itu amat popular di negara tersebut dan ia merupakan salah satu alat untuk berkomunikasi. Ia juga kerap kali digunakan oleh kementerian-kementerian kerajaan untuk mengeluarkan kenyataan.

Sebuah pertubuhan bukan kerajaan yang memantau perkhidmatan internet yang terputus di seluruh dunia iaitu NetBlocks berkata, penyedia perkhidmatan di Myanmar menyekat atau menghalang akses ke Facebook, Instagram dan WhatsApp.

Instagram dan WhatsApp juga dimiliki oleh Facebook.

"Produk Facebook yang disediakan oleh pelbagai penyedia perkhidmatan internet kini disekat di Myanmar ketika pihak pengendali (perkhidmatan itu) mematuhi arahan sekatan," kata pertubuhan itu.

Pada Isnin lalu, tentera Myanmar menahan pemimpin Liga Kebangsaan Untuk Demokrasi (NLD), Aung San Suu Kyi dan beberapa pemimpin politik kanan serta bertindak melakukan rampasan kuasa berikutan dakwaan berlaku penipuan dalam pilihan raya umum negara itu yang diadakan pada lewat tahun lalu.
 
NLD memperoleh kemenangan yang besar dalam pilihan raya itu. 


Sumber: Sinar Harian


Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
0
Bosan
0
0
0
Komen: 9
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote Ain_h 7-2-2021 01:12 AM
Facebook xde, twitter kan ada {:hypnotize

Lain-lain Komen

Quote songhara1226 4-2-2021 03:00 PM
Hrp2 Tentera Myanmar x sekat forum cari ni, sianlahh kat acik2 forumer myanmar nak mengutuk Sohai x lepas
Quote orgsepang 4-2-2021 03:01 PM
Rasanya kalau negara ni diambil alih oleh tentera tak adalah seteruk Myanmar. Tentera sini budiman gitu dan agung pun baik amat.
Quote minguk 4-2-2021 03:56 PM
songhara1226 replied at 4-2-2021 03:00 PM
Hrp2 Tentera Myanmar x sekat forum cari ni, sianlahh kat acik2 forumer myanmar nak mengutuk Sohai x  ...

hahahahahha sadisnya.
Quote dizekni 4-2-2021 04:16 PM
Elok hantar geng DAP ke myanmar baru derang tau
betapa bagusnya Malaysia
Quote Artemesiaa 4-2-2021 05:08 PM
Pasti mereka dah boleh jangka bila sojar ambil alih tak perlu nak terkejut
Quote Kurex 4-2-2021 05:27 PM
Harap tentera myanmar hilangkan parashit rohingya
Quote notM 4-2-2021 05:29 PM
orgsepang replied at 4-2-2021 03:01 PM
Rasanya kalau negara ni diambil alih oleh tentera tak adalah seteruk Myanmar. Tentera sini budiman g ...

Perasan nya uols....seronok ke Abahcow memerintah tanpa PRU.
Quote orgsepang 4-2-2021 07:01 PM
notM replied at 4-2-2021 05:29 PM
Perasan nya uols....seronok ke Abahcow memerintah tanpa PRU.

Kalau tentera ambil alih mestilah pm orang lain, kalau pm yang sama bukan rampasan/ambil alih kuasa namanya. Semoga pm akan datang lebih elok adanya.
Quote Ain_h 7-2-2021 01:12 AM
Facebook xde, twitter kan ada {:hypnotize

Lihat semua komen(9)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
To Top