Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
CARI Infonet Portal Semasa Lihat artikel

Bangkai Kapal Tahun 1800 an Timbul Selepas Banjir Lipis

15-1-2021 11:29 AM Komen: 97
Banjir besar yang melanda Lipis terus meninggalkan pelbagai persoalan apabila bangkai sebuah kapal ditemukan terdampar di tepi Sungai Lipis berhampiran Kampung Pagar lama di Penjom di sini.

Bangkai kapal yang dikatakan dibina sekitar tahun 1800 an itu hanya ditemukan seminggu selepas banjir surut kerana ditutupi sampah tebal.


Kredit foto: Facebook

Bagaimanapun kapal yang dilihat pelbagai pihak sebagai artifak berharga itu telah dikerat dan dileraikan oleh sekumpulan lelaki.

Penghulu Penjom, Azhar Ismail berkata, penemuan kapal itu di kawasan tebing sungai kampung lama yang telah ditinggalkan kerana sering berlaku banjir itu amat mengejutkan penduduk setempat dan menimbulkan pelbagai persoalan.


Kredit foto: Facebook

Beliau memberitahu terdapat satu tembaga yang tertulis Vivian & Son dan kapal berkenaan dipaku dengan paku tembaga. -CARI

Sumber: Kosmo Online

Apa Reaksi Anda...

Bagus
3
Marah
0
Terkejut
1
Sedih
0
Lawak
1
Bosan
0
0
0
Komen: 97
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote Tasikchini 18-1-2021 09:18 PM
Mentaliti kebanyakan rakyat malaysia

Lain-lain Komen

Quote cmf_premierleag 15-1-2021 11:32 AM
wow menarik nij
tp apsal lelaki2 tu leraikan kapal tu? sbb nk angkut pindah ke tempat lain ke?
Quote naina 15-1-2021 11:33 AM
Nak godek harta karun ke
Quote c===8 15-1-2021 11:35 AM
mesti ada bomoh sesat suruh lerai2kan, konon nak buat menurun nombor ekor
Quote mejaputih 15-1-2021 11:36 AM
kena preserve cpt2...
Quote netto_ 15-1-2021 11:36 AM
Aik bleh plak ade kapal. Mane dtg ni. Kt mane tersorok sblm ni
Quote anony-mous 15-1-2021 11:44 AM
alahai sapa babi darat sgt yg leraikan??? ei bodoh2 org malaysia ni. kdg2 rasa benci lahir dkt sini sbb org2 mcm ni. benda sejarah, boleh jd tarikan org luar, boleh boost ekonomi setempat tp kenapa la ada org bingai bengap mcm ni????
Quote sekngucing 15-1-2021 11:51 AM
anony-mous replied at 15-1-2021 11:44 AM
alahai sapa babi darat sgt yg leraikan??? ei bodoh2 org malaysia ni. kdg2 rasa benci lahir dkt sini  ...

Sebab bleh jd pelaris,,pendindi d dsbgnya
Quote darkness 15-1-2021 11:52 AM
Menarik pula...kenapalah dirosakkan?
Quote Boomibulat 15-1-2021 11:55 AM
anony-mous replied at 15-1-2021 11:44 AM
alahai sapa babi darat sgt yg leraikan??? ei bodoh2 org malaysia ni. kdg2 rasa benci lahir dkt sini  ...

Nmpak elok lg papan tu..mungkin diorang nak buat rumah kut..
Quote rospinki 15-1-2021 11:56 AM
apasal dileraikan..takpelah saki baki tu bole preserve balik masuk zoo..eh muzium.
Quote any42 15-1-2021 12:06 PM
Menarik ni. Tp knapa p leraikn
Quote haruslah 15-1-2021 12:08 PM
Org malaysia mmg cepat jer
Barang sejarah semua lebur...jual....roboh...
Quote genUmi 15-1-2021 12:08 PM
mungkin nak buat  rumah yang dah rosak teruk ken abanjir kot.

kayu kan mahal
Quote KIM.K 15-1-2021 12:10 PM
Leraikan supaya org tak curi takpa lg. Jangan dia yg curi
Quote ultra78 15-1-2021 12:13 PM
Bagaimanapun kapal yang dilihat pelbagai pihak sebagai artifak berharga itu telah dikerat dan dileraikan oleh sekumpulan lelaki.


level orang malaysia
Quote mamajawie 15-1-2021 12:31 PM
yg daghai dok lerai2 kan bahan sejarah ni memang daghai baghal..spesis bodoh ngaji xhabis cm sogay..cecepat la gomen preserve bahagian yg masih ada lagi tu..
Quote mbhcsf 15-1-2021 12:52 PM
Leraikan pulak artifact mega macam ni boleh ye ?well...ini ummah mentality dunia ke-4
nampak benda je , rosakkan...

u see depa nampak benda . depa fikir nak ambik untang je

ummah dunia pertama buat macam ni :
http://wikimapia.org/36800847/Big-Kris-found-here

An 18th century Asian sword has been found on a Welsh riverbed

The bed of the River Towy, just downstream from the towns B&Q store, is probably the last place you would think to uncover a historic artefact, but one coracleman had a surprise catch. Andrew Davies, a coracleman for more than 30 years, dredged up what is believed to be an 18th century Kris sword of Asian origin while casting his net. An investigation is underway to see if it has been at the bottom of the Towy for two centuries.

Mr Davies, who is chairman of the Carmarthen Coracle and Netsman Association, said: I was out one night in my coracle and the net was cast, when I pulled it in there was this sword in there. It was quite a surprise to be honest, not the usual sort of catch. I was just between the two river bridges where coracle fishing takes place and this was found just below B&Q."

Mr Davies added: I took it straight up to the museum because I thought it would be good to get it checked and to find out anything about it. Id love to know how did it end up in the Towy, its fascinating

Curator at Carmarthenshire museum Gavin Evans said he had sent photos of the rusted and well corroded blade to a museum in London but has not had any feedback yet. Speaking from the county museum in Abergwili Mr Evans said: I havent heard anything back from the museum yet but the sword is of Asian origin, south east Asia, Malaysia or Indonesia.






so? berapa kerat yg terfikir nak hubungi pihak museum atau berkuasa?  tak , kan?


Quote CiliPadiSedap 15-1-2021 01:04 PM
kalau kaka pun kaka leraikan bukan boleh refurbish atau mencadat sotong kaka leraikan jual kt ebay kaya satu malam
Quote star_karat 15-1-2021 01:08 PM
Ni klu jumpa kapal nabi nuh kat sungai lipis pun aku rasa mat2 kampung pun lerai kan. Lagi berebut buat tangkal.

Lihat semua komen(97)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
To Top