Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
CARI Infonet Portal Semasa Lihat artikel

Daun Kering Jadi Duit, Untung Sebanyak RM2 Bagi Setiap 23 Keping Daun Kering

11-1-2021 10:29 PM Komen: 29

JALANI menunjukkan daun kering pokok ketapang yang diprosesnya sebelum dijual kepada peminat-peminat ikan laga ketika ditemui Port Dickson baru-baru ini.


PORT DICKSON – Kutip daun kering pun boleh jadi duit.

Itu yang dilakukan oleh seorang lelaki yang mengutip daun kering pokok ketapang sebelum diproses untuk dijual kepada peminat ikan laga bagi mengekalkan kesihatan hidupan tersebut.

Jalani Ibrahim, 38, berkata, dia mula mengutip daun ketapang kering yang mudah didapati di tepi pantai Port Dickson sejak empat bulan lalu.

“Pada mula kawan ada tegur mengatakan saya pelik kerana mengutip daun kering. Namun selepas diberitahu khasiatnya kepada ikan laga baru mereka faham mengapa saya berbuat demikian.

“Tiada modal diperlukan dan saya hanya ambil sedikit masa pada waktu petang untuk mengutip daun kering itu untuk diproses dan dijual,” katanya kepada Kosmo! Ahad ketika ditemui di rumahnya di Taman Intan Duyung, Batu 4 dekat sini baru-baru ini.


Jalani melihat air bertukar warna selepas diletakkan daun ketapang.

Tambahnya, dia boleh mendapat untung sebanyak RM2 bagi setiap 23 keping daun kering yang siap dibungkus.

Menurut Jalani, selalunya dia akan mengutip dua beg plastik berisi daun itu dan setiap satunya boleh menghasilkan 10 pek daun kering ketapang.

“Walaupun untungnya tidaklah besar tetapi saya rasa ia berbaloi kerana saya hanya me-ngeluarkan wang untuk membeli garam bagi tujuan mempro-ses daun kering itu,” katanya.

Ujar Jalani, daun itu memang dicari-cari oleh peminat ikan laga kerana spesies itu akan menjadi lebih sihat jika daun itu diletakkan ke dalam balang atau akua-rium.

“Daun ketapang yang diproses ini boleh merawat ikan laga yang sakit, menaikkan warna ikan, bagi cepat sihat dan agresif serta mengawal suhu air,” katanya yang turut memelihara sebanyak 200 ekor ikan laga di rumahnya.


Sumber -K! ONLINE


Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
0
Bosan
0
0
0
Komen: 29
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote Tinot7 13-1-2021 09:06 PM
Reyes187 replied at 13-1-2021 08:29 PM
Ramai sgt.. dan harga ada dari rm10 sampai rm4k pun ada.. ko buka je fb. Search la betta live bid. ...

Sampai 4k? Wow...

Lain-lain Komen

Quote insulin 11-1-2021 10:37 PM
Wow. Daun kering ni rupa-rupanya boleh buat duit. Padahal aku kuis2 dengan kaki sepak merata-merata ke dalam longkang je semasa lepak2 dengan member di kawasan office.
Quote wnwa05 11-1-2021 10:39 PM
sesetengah daun memang berbaloi2 harganya contohnya daun ketum dan daun ganja.sekian
Quote dua_chzy 11-1-2021 10:47 PM
wnwa05: sesetengah daun memang berbaloi2 harganya contohnya daun ketum dan daun ganja.sekian


Pokok ketum ada merata2 di jalan ke tempat bertugas akak. Sebaik kat Sabah ni ketum tak popular sebagai minuman pemberi adrenaline high sampai sakit otak.
Quote wak_pijah 11-1-2021 10:57 PM
Ni la namanya daun boleh bertukar jd duit. Kat shopee pun ramai org jual daun kan. Daun durian belanda, daun serai wangi, daun mengkudu, daun manggis bagai.

Masyuk kot. Org bersalin nak bertungku batu pun ramai yg guna daun2 herba ni. Spa pun.
Quote kakikuDibibirmu 11-1-2021 11:23 PM
Bila MP port Dickson nak mengangkat sampah?
Quote Lengkong 11-1-2021 11:25 PM
Bagus Encik Jalani...orang rajin semua boleh jadi duit
Quote sharlenetexas 11-1-2021 11:44 PM
Kalau baca cerita seram selalu sebut pokok ketapang.

Quote meow_tompok 11-1-2021 11:54 PM
another side hustle income, tahniah.. semoga murah rezeki selalu

Quote Tinot7 12-1-2021 12:07 AM
Ramai org bela ikan laga ke?
Quote nolya 12-1-2021 12:09 AM
Sesungguhnya Allah tak jdikn sesuatu itu sia2 bahkn ada manfaatnya. Waima rumput rumpai pun ada manfaatnya kpd binatang. Kita manusia aje yg tak fhm  hasiat pokok2 rumpai trs.
Quote hasniey 12-1-2021 12:37 AM
Kat shopee ada jual sekeping2 yg blom proses,murah jer.biasa daun yg dh proses pekat warna air dia.leh jual mahal lg
Rezeki dimana2.berkat rajin dpt la duit
Quote any42 12-1-2021 12:47 AM
Oooo. klau yg xtau msti sapu longgokkan then bakar je. boleh hasilkan duit rupanya.
Quote kimsa-ra 12-1-2021 01:07 AM
wak_pijah replied at 11-1-2021 10:57 PM
Ni la namanya daun boleh bertukar jd duit. Kat shopee pun ramai org jual daun kan. Daun durian belan ...

Batu berungku pon org jual kt shopee.
Quote supernaturalee 12-1-2021 01:30 AM
kimsa-ra replied at 12-1-2021 01:07 AM
Batu berungku pon org jual kt shopee.

Orang  je yg x dijual lg kt shoppee

Ke dh ade aku je yg x perasan

Hahaha...giler

Quote clarizsa 12-1-2021 01:34 AM
Baru tau ke
Semua bnda ada harga sbnarnya
Antara malas dgn rajin je
Quote TravellingBear 12-1-2021 02:12 AM
Tinot7 replied at 12-1-2021 12:07 AM
Ramai org bela ikan laga ke?

Ramai okehhh & mahal jugak. sekor rm30, rm50. Ratus pon ada. ikut quality. so . mmg kena la beli daun ketapang utk jaga elok2. sbb kalau mati cepat sesia aje beli mahal2. or maybe yg beli daun ni adalah seller hehee... Lupa la nama lain utk ikan ni. sbb bukan utk dilagakan just that layman panggil ikan laga

yg rm5 @ rm10 tu biasa kacuk tak menjadi @ dgn kata lain reject ler tu.  Aku beli yg rm5 je. hehee...... kalau ter-mati tkde la regret sgt. Rumah aku ada vase transparent  yg letak air sbb  letak daun/bunga situ (Layu je buang ganti baru) . Ikan tu bertindak sbg pemakan jentik2 (kalau ada) & ada therapeutic feeling bila nampak dia berlari sana berlari sini esp bila letak makanan. Kelebihan ikan ni tk perlu oxygen machine & just pakai air tadahan hujan yg dah “perap” lama sikit pon dah ok dah... tak perlu dechlorine pon... maintenance tak susah & tak mahal pon

kalau compare ikan puyu, ikan laga ni lawa & comel , sesuai betul utk letak kat bekas kecik
Quote nolya 12-1-2021 02:18 AM
clarizsa replied at 12-1-2021 01:34 AM
Baru tau ke
Semua bnda ada harga sbnarnya
Antara malas dgn rajin je

Ada satu saja yg tidak boleh diperjual-beli waima tak bisa diletakkan harga, itu udara yg menghidupi sebuah kehidupan dgn semprna.
Quote TravellingBear 12-1-2021 02:21 AM
nolya replied at 12-1-2021 02:18 AM
Ada satu saja yg tidak boleh diperjual-beli waima tak bisa diletakkan harga, itu udara yg menghidu ...


udara skrg pon byk pollution . & tak murah langsung air purifier.. So tkde la udara tu dikira percuma pun
Quote gigahertz 12-1-2021 06:34 AM
sharlenetexas: Kalau baca cerita seram selalu sebut pokok ketapang.

I dua kali baca ingatkan dia pergi bayar duit jadi daun

Lihat semua komen(29)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
To Top