Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara

'Patutlah Silau Naik Teruk..." - Gogok Mata Begini Jika Sayang Mata Anda

7-1-2021 03:49 PM| Komen: 10

Kegatalan mata dalam istilah perubatan dipanggil sebagai pruritus okular di mana keadaan itu berlaku disebabkan pelbagai punca antaranya, infeksi, iritasi, alergik daripada debu dan bulu haiwan atau mungkin disebabkan terlalu lama melihat gadget dalam tempoh seharian. 

Walau bagaimanapun, boleh dikatakan hampir setiap orang menggosok mata dengan kasar gara-gara tidak dapat menahan kegatalan.


Gambar hiasan

Sebenarnya, kaedah tersebut sangat bahaya pada mata kerana boleh menyebabkan kerosakan pada kornea iaitu kesan calar yang meningkatkan tahap kesilauan mata. 

Menerusi video dimuat naik @fadizsem di Twitter, seorang wanita menunjukkan kaedah tepat bagi merawat kegatalan mata. 



Cara pertama yang boleh dilakukan adalah menggosok di kelopak mata atas bagi mengurangkan kegatalan di bahagian atas. Begitu juga dengan bahagian mata dibawah.

Paling efisyen, anda boleh menekan dihujung mata untuk mengurangkan rasa gatal tersebut. Mudahkan? Sayangi mata anda dan amalkan cara yang sebetulnya. 




Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
0
Bosan
0
0
0
Komen: 10
Komen

Previous : Jaga-jaga! Letak Telefon Dalam Poket Seluar Boleh Jejas Kualiti Sperma

Next       : Elak Makan 'Kuah Banjir' Kalau Tak Nak Gemuk

Komen Terbaru

Quote Ninjanunu 8-1-2021 11:17 AM
Confuse baca tajuk.. adakah perkataan baru gogok

Lain-lain Komen

Quote Skuau 7-1-2021 04:01 PM
sumber:Himpunan Cerita Lawak...'MENDE'...???????
Quote EvieWanKenobi 7-1-2021 04:09 PM
so ni lawak ka?
Quote AbukRokok 7-1-2021 04:43 PM
mmg lawak lah
Quote ninja9 7-1-2021 04:52 PM
apa maksud silau? mata tak tahan cahaya terang kah?
Quote aHoi83 7-1-2021 04:54 PM
GOGOK wak lu
Quote ainashiqa 7-1-2021 06:02 PM
Gogok tu bukan yg minum air ke tu {:dot
Quote insulin 7-1-2021 06:04 PM
ainashiqa replied at 7-1-2021 06:02 PM
Gogok tu bukan yg minum air ke tu {:dot

Itu "teguk", kan?

Quote ainashiqa 7-1-2021 06:05 PM
insulin replied at 7-1-2021 06:04 PM
Itu "teguk", kan?

Klu kat tempat i gogok tu mcm bahasa pasar utk teguk.. Haha
Quote dubuk 8-1-2021 01:23 AM
tutup je lah thread ni
Quote Ninjanunu 8-1-2021 11:17 AM
Confuse baca tajuk.. adakah perkataan baru gogok

Lihat semua komen(10)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas
 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
To Top