Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
CARI Infonet Portal Semasa Lihat artikel

Kenalkan Semula GST Dengan Kadar 3% - Robet Lau

22-12-2020 10:02 AM Komen: 33
Ahli Dewan Negara Senator Robet Lau Hoi Yew mengalu-alukan cadangan kerajaan untuk memperkenalkan semula Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST).


Kredit foto: FB Lau

Katanya, Kementerian Kewangan wajar mengkaji perkara ini dan merancang pelaksanaannya, mungkin dengan kadar GST tiga peratus dan bukannya enam peratus.

Lau memberitahu, ini bertujuan mengelakkan berlakunya kelewatan dalam bayaran balik dan masalah pelaksanaan.

Penghapusan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) bukan sahaja menghapuskan satu sumber pendapatan yang besar bagi negara kita, tetapi juga menghapuskan satu sistem cukai yang efisien dan diguna pakai hampir semua negara di dunia ini.

Pun begitu saya bukan menyokong pelaksanaan semula GST dengan segera, sebaliknya saya menyokong perancangan penggantian Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) dengan GST, katanya dalam perbahasan Rang Undang-undang Perbekalan 2021 semalam.




Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
0
Bosan
0
0
0
Komen: 33
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote oni313 15-2-2021 11:20 PM
dudaberhias replied at 15-2-2021 05:48 PM
iols dah lama gelak pasal pemansuhan gst haritu...
tapi ya 6% mungkin banyak untuk orang2 susah.... ...

3% should be ok.....molek dah with 3% tu... ikutkan standard dunia, 3% tu among the lowest, tapi ok lah dgn taraf hidup rakyat skrg ni

singapore intoduce GST tahun 1994 pun start with 4%....


Lain-lain Komen

Quote True-X 22-12-2020 10:23 AM
orang BN kan...... bijak
Quote lattehazelnut 22-12-2020 10:40 AM
Rba left the chat
Quote husna_amal 22-12-2020 10:45 AM
Cuba kalau gst ni dikenakan pada barang mewah je. Kalau semua sekali kena tu yang netizen marah.
Quote xy_daen 22-12-2020 10:47 AM
Edited by xy_daen at 22-12-2020 11:01 AM

Aku sokong je GST... Dari dulu lagi cuma kurangkan kadar dan jangan kenakan pada barangan perlu...
Quote xy_daen 22-12-2020 11:03 AM
Buat kadar strata... Barangan keperluan 0%, barangan marhaen 3%...bwrangan kayangan 6-10%...
Quote sarah82 22-12-2020 11:37 AM
True-X replied at 22-12-2020 10:23 AM
orang BN kan...... bijak

2-3 hari lepas.. Ada MP dari DAPIG yg bagi cadangan yg sama.. Ada thread.. Aku ada komen
Quote dizekni 22-12-2020 01:57 PM
Kebodohan PH DAP tak boleh bawak bincang

satu2 nya gomen yang batal GST balik
ke SST

rekod bodoh yang langsung tak boleh dibangga
Quote cHimo 22-12-2020 01:59 PM
Semoga GST muncul kembali
Quote ultra78 22-12-2020 02:01 PM
Mana lagu ABC GST?

Quote dizekni 22-12-2020 02:05 PM
Cuba mengaku siapa yang hancing dalam porem ni,
kena kencing dengan cina DAP pasal GST

tok sah la malu
Quote AbukRokok 22-12-2020 02:41 PM
husna_amal replied at 22-12-2020 10:45 AM
Cuba kalau gst ni dikenakan pada barang mewah je. Kalau semua sekali kena tu yang netizen marah.

mmg dulu dikenakan pd barangan kehendak
keperluan asas xkenakan? beli sayur ayam biras gst 0


Quote AbukRokok 22-12-2020 02:42 PM
dizekni replied at 22-12-2020 02:05 PM
Cuba mengaku siapa yang hancing dalam porem ni,
kena kencing dengan cina DAP pasal GST

ok mngaku...aku
Quote dizekni 22-12-2020 09:20 PM
AbukRokok replied at 22-12-2020 02:42 PM
ok mngaku...aku

Ok la ngaku

masih ada cahaya di hujung jalan
Quote gigahertz 22-12-2020 11:25 PM
AbukRokok replied at 22-12-2020 06:41 AM
mmg dulu dikenakan pd barangan kehendak
keperluan asas xkenakan? beli sayur ayam biras gst 0


Harga makanan / keperluan tetap naik. Sebab transport @ kos operasi
Quote kakikuDibibirmu 22-12-2020 11:56 PM
Nak bayar pakai apa? Bulu ketiak?
Quote ketum 29-12-2020 08:18 AM
dizekni: Kebodohan PH DAP tak boleh bawak bincangsatu2 nya gomen yang batal GST balikke SSTrekod bodoh yang langsung tak boleh dibangga

Memang bodoh pun... Tu pun ramai mulayu sokong
Quote copy_paste 29-12-2020 08:30 AM
AbukRokok replied at 22-12-2020 02:41 PM
mmg dulu dikenakan pd barangan kehendak
keperluan asas xkenakan? beli sayur ayam biras gst 0

ye betul,mmg gst yg dulu xde dikenakan kepada barangan asas
bila kembali kepada sst ,terkejut kejap,mcm xde ape perubahan pun same je...

Quote otai_g 15-2-2021 05:38 PM
Bodoh pening erp sistem nak kena ubah lg. Aku ingt lg time nak implement gst dulu, aku la yg kena ubahsuai existing module dr x ada gst kpd ada gst. pening bodoh buat bnd2 mengarut ni. Ikutkan btl2 gst ni complicated.
Quote dudaberhias 15-2-2021 05:48 PM
iols dah lama gelak pasal pemansuhan gst haritu...
tapi ya 6% mungkin banyak untuk orang2 susah.... 3% ke 4% ok la...

Lihat semua komen(33)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
To Top