Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
CARI Infonet Portal Semasa Lihat artikel

Stadium Ffira Mikah Diarah Tukar Nama

14-12-2020 10:44 AM Komen: 206
Kerajaan negeri sudah mengarahkan nama Stadium Mini Ffira Mikah di Padang Terap ditukar kepada nama lain bagi meleraikan kontroversi yang mengaitkan nama stadium itu dengan nama Pegawai Daerah Padang Terap, Hakim Ariff Md Noor.

Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Dr Mohd Hayati Othman, berkata pihaknya tidak dimaklumkan mengenai pertukaran nama stadium berkenaan sehingga mencetuskan kontroversi semalam.

"Apabila saya dapat tahu, saya sendiri hairan dengan nama itu, kita tidak dimaklumkan mengenai cadangan nama terbabit sebelum ini kerana ia di bawah bidang kuasa Majlis Daerah Padang Terap (MDPT).

"Sepatutnya kita tidak perlu letak nama sebegitu kerana ia mengundang pelbagai persepsi masyarakat, bagaimanapun saya anggap perkara ini selesai kerana difahamkan nama stadium itu akan ditukar selepas ini," katanya ketika dihubungi BH hari ini.

Foto: Harian Metro

Dr Mohd Hayati berkata, pihak berkuasa tempatan (PBT) berkenaan sudah dinasihat memilih nama tokoh sejarah di daerah itu atau nama individu yang pernah berjasa yang dianggap sesuai bagi menggantikan nama Ffira Mikah.

Semalam, tular di media sosial apabila orang ramai mempertikai nama stadium mini di Padang Terap itu yang didakwa menggunakan secara terbalik nama Hakim Ariff.

Stadium Mini Ffira Mikah di Kuala Nerang itu dimiliki MDPT dan dirasmikan Hakim Ariff selaku Pegawai Daerah pada 7 Disember lalu selepas dinaik taraf.

Difahamkan, kerja menurunkan papan tanda nama Stadium Mini Ffira Mikah sudah dilakukan hari ini, dan namanya dijangka ditukar kembali kepada Stadium Mini Kuala Nerang.

Sementara itu, Hakim Ariff dalam satu kenyataan yang dilaporkan media, menyangkal dakwaan yang tular bahawa beliau menamakan Stadium Mini Ffira Mikah di Kuala Nerang itu sempena dengan namanya yang diterbalikkan.

Dakwanya, nama baharu stadium berkenaan tiada kaitan dengan namanya dan hanya secara kebetulan menyamai nama beliau sekiranya diterbalikkan.

"Tiada kena mengena dengan nama saya. Nama stadium mini ini mempunyai maksud tersirat. Nama itu dipilih dan dicadangkan dalam mesyuarat pentadbiran.

"Dalam bahasa Sepanyol atau Greek, 'Ffira' bermaksud sesuatu yang hebat, manakala 'Mikah' dalam bahasa Arab sempena nama malaikat," katanya.

Hakim Ariff yang juga Yang Dipertua Majlis Daerah Padang Terap berkata, selepas dilakukan penambahbaikan dan penjenamaan semula stadium berkenaan, pihaknya mahu menyuntik semangat baharu dengan pemilihan nama unik bagi menarik perhatian ramai.

"Saya bukan nak kejar glamor. Hasrat saya mahu Padang Terap nampak lebih bersih, cantik dan ceria. Saya tak mahu daerah ini kekal macam dahulu, mereka tak tahu cerita sebenar dan buat andaian begitu," katanya.

Hakim Ariff berkata, beliau yang memohon peruntukan daripada kerajaan negeri sebanyak RM200,000 untuk kerja-kerja menaik taraf stadium berkenaan yang sebelum ini amat daif. -CARI

Sumber: Harian Metro

Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
3
Bosan
0
0
0
Komen: 206
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote nikaido 19-12-2020 06:42 PM
Haha dkt google maps dah diedit nama

Lain-lain Komen

Quote sepiITUindah 14-12-2020 10:49 AM
sudah terang lagi bersuluh
Quote sarah82 14-12-2020 10:49 AM
DO PADANG TERAP rupanya....jadi dia ni sebenarnya KCS la..
Quote dizekni 14-12-2020 10:50 AM
Bagus

lepas ni tolong la

jangan buat ejek hodob
Quote Meiizu 14-12-2020 10:51 AM
yeehaaaa tukar nama
byk cantik ko..lain laa ko yg bwk kluar duit sendiri
buat stadium sendiri
Quote shalalat 14-12-2020 10:54 AM
Edited by shalalat at 14-12-2020 10:55 AM

Kazar Bijan

Quote cmf_almondpecan 14-12-2020 10:54 AM
Susah2 terbalikkan nama dan spin bahasa greek dan sepanyol padahal takde pun perkataan ffira tu. Alang2 dah nak buat kerja mcm ni, apa kata letak saja Hakim Ariff dan kata in Arabic Hakim means ruler and Ariff means knowledgeable. Lagi jelas.
Quote prettyuglybabe 14-12-2020 11:00 AM
sprm masuk.. sprm masuk
Quote mdhelmi 14-12-2020 11:13 AM
inim muidats ffira mikah

ni baru betul
Quote ChildrenOfBodom 14-12-2020 11:14 AM
harap kena buang terus la malaun ni...memalukan dan memperbodohkan orang..ingat orang kola nerang bodo sgt ka?
Quote perang_sivil 14-12-2020 11:22 AM
FFIRA merujuk Dewan Bahasa & Pustaka Bulgaria adalah bermaksud PEMBAZIRAN
Quote sarah82 14-12-2020 11:24 AM
ChildrenOfBodom replied at 14-12-2020 11:14 AM
harap kena buang terus la malaun ni...memalukan dan memperbodohkan orang..ingat orang kola nerang bo ...

kita suruh org kuala nerang santau kan dia...
Quote insulin 14-12-2020 11:26 AM
Nama stadium pelik sangat. Nama sendiri rupanya.
Quote cmf_premierleag 14-12-2020 11:32 AM
eh eh..duit ko ke yang diguna utk hapgred stadium tu??
kalo duit ko, bleh la nk letak nama ko, nama nenek ko bini ko anak ko skandal ko
ni pakai duit cukai rakyat
pastu letak nama ko??? butoh pak hang!
Quote RatuDunia94 14-12-2020 11:36 AM
Mmcm nnama ID ffacebook bbudak2 bbaru ttumbuh bbulu..

-Utar Ainud
Quote bakingsoda 14-12-2020 11:36 AM
pecat je nate tu, ingat orang lain bodoh mcm dia ke
Quote bibirmerah 14-12-2020 11:36 AM
Nama stadium ada maksud tersirat dlm bahasa sepanyol greek arab
Quote ChildrenOfBodom 14-12-2020 11:37 AM
sarah82 replied at 14-12-2020 11:24 AM
kita suruh org kuala nerang santau kan dia...

signage stadium tu kena naik yang baru pulak dek kerana haprakkk ni ..suruh dia tanggung kos tu
Quote Noraniza_Iblis 14-12-2020 11:37 AM
lg nk cover line..
lg Nampak bodoh bebal kt situ..
dah la aku tengok muke..mmg mase skolah dlu slalu kene buli..
kan baik mengaku je..
ni menjawab pulak.... bahasa greek parsi abah kau
Quote Artemesiaa 14-12-2020 11:37 AM
Nama asalnya Stadium Mini Kuala Nerang kan dah sedap bunyinya. Orang ramai pun dah terbiasa dengan nama tu buat apalah sibuk nak tukar ke nama lain yang boleh timbulkan kekeliruan,

Lihat semua komen(206)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
To Top