Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
CARI Infonet Portal Semasa Lihat artikel

Nak Tambah RM45 Juta Lagi? Guan Eng Perlu Mohon Maaf Dulu - Najib

23-11-2020 11:37 AM Komen: 14
Ahli Parlimen Bagan Lim Guan Eng perlu meminta maaf sekirannya masih bertegas meminta kerajaan menambah perbelanjaan Belanjawan 2021 sebanyak RM45 juta lagi.

Ahli Parlimen Pekan Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, permohonan maaf secara terbuka bekas menteri kewangan dan pemimpin Pakatan Harapan lain perlu kerana mengantikan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) kepada Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) sehingga menyebabkan pendapatan kerajaan menyusut.


Kredit foto: IG/The Straits Times

Mengganti GST dengan SST dan akibatnya hasil kerajaan sudah berkurangan dan masih sedang berkurangan RM25 bilion setahun dan ekonomi gelap yang saiznya RM300 bilion setahun terlepas cukai sejak 2 tahun yang lalu

Menggantikan GST dengan SST tidak dapat mengurangkan harga barang. Malah harga barang naik sekali lagi sebab sistem cukai bertukar manakala pelbagai cukai baru seperti levi pelepasan, cukai gula dan cukai digital perlu diperkenalkan oleh PH, kata Najib.

Bekas perdana menteri itu berkata, permohonan maaf itu juga perlu berikutan pengenalan langkah populis tax-holiday selama tiga bulan menyebabkan nisbah hutang pengguna naik semula apabila ramai berlumba-lumba untuk meminjam dan membeli kereta masa itu.

PH juga perlu memohon maaf kerana mengambil RM84 bilion dari rizab tunai Petronas untuk menampung kekurangan hasil kerajaan dan menanggung kerugian dari tax-holiday tiga bulan sehingga penarafan Petronas diturunkan.

Kata Najib, berikutan cadangan Guan Eng itu, Kerajaan perlu meminjam RM45 bilion dan jumlah itu akan menambah hutang negara yang sudah mencecah RM900 bilion sekarang.

Pada 16 November lalu, Guan Eng mencadangkan dana berjumlah RM45 bilion perlu ditambah dalam Belanjawan 2021 atau tambahan empat peratus defisit dalam Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) bagi mengimbangi pemulihan ekonomi yang lemah pada tahun depan.

Tegasnya, kerajaan tidak seharusnya terlalu fokus dalam mengawal kadar hutang dan defisit fiskal, sebaliknya meminjam lebih banyak wang untuk menyelamatkan pekerjaan, perniagaan dan kehidupan rakyat. 



Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
0
Bosan
0
0
0
Komen: 14
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote husna_amal 23-11-2020 03:39 PM
Dulu salah satu BN jatuh pun sebab GST ni.

Lain-lain Komen

Quote underground 23-11-2020 12:30 PM
bossku maafkan je la dia. dia celaru.

dia hormat azan tau.
Quote zorrro_03 23-11-2020 01:22 PM
tak payah layan cina gila tu..  akibat fitnah banyak sgt sampai jadi sewel
Quote ResellerMaxis 23-11-2020 01:26 PM
Kenapa nak minta maaf? Duit xmasuk ke kerajaan tu kekal dalam poket rakyat. Bukannya pergi ke jho low. Najib bagi puluhan billion ke jho low duit rakyat pun xminta maaf hingga ke hari ini. Gilos
Quote dizekni 23-11-2020 01:28 PM
Satu persatu WAYANG gon jeng zaman 22 bulan dulu memakan diri dia balik

ini semua peluang Najib memberi penjelasan semula kepada segala persepsi
negatif yang menyebabkan dia teraniaya dulu

teruskan Bossku
Quote kemaruk 23-11-2020 01:28 PM
45 juta ke 45 bilion?
Quote dizekni 23-11-2020 01:30 PM
ekonomi gelap yang saiznya RM300 bilion setahun terlepas cukai


Ekonomi gelap yang sangat digemari oleh certain "UMMAH" dan "raykat" ni
sangat besar tuan2

macam2 perkara boleh dibuat untuk kepentingan kita semua
sebagai rakyat
Quote Redskin 23-11-2020 01:31 PM
Ini yg kononnya poll nak PM dari Non Bumi.

Baru 22 bulan Dapigs naik jadik kerajaan
pong dah melingkup negara Mesia.

Dapat pulok sepet2 bahalol dlm kerajaan, takyah kan jadik PM, bagi jadik muntri kewangan pong sepet2 ni hopeless!!

Pencapaian terbaik PeeH rasanya muntri2
naikkan tanglung beramai2 dan merasmikan
satu kepala paip yg keluar air....wow !!
Quote dizekni 23-11-2020 01:38 PM
Menukarkan GST dengan SST adalah satu perbuatan
antara paling bodoh pernah berlaku dalam sepanjang sejarah
manusia moden

Quote Redskin 23-11-2020 01:49 PM
dizekni replied at 23-11-2020 01:38 PM
Menukarkan GST dengan SST adalah satu perbuatan
antara paling bodoh pernah berlaku dalam sepanjang  ...

Hahaha...lebih 160 negara gunakan GST dan yg setara dgnnya..

Dapat kat bahalol2 Guanjeng dan Tony Phua Chukang pigi tukar GST ke SST kata harga barang lebih murah...kapla atok dia murah !!

Kalo tengok bideo lama, siJongang Tony Puaka bercakap kemain lagii temberang pasal GST sampai bersembur air lior...
Quote dizekni 23-11-2020 02:12 PM
Redskin replied at 23-11-2020 01:49 PM
Hahaha...lebih 160 negara gunakan GST dan yg setara dgnnya..

Dapat kat bahalol2 Guanjeng dan To ...

Derang pun tahu GST lagi baik

cuma geng2 towkay cina yang sokong DAP je yang
tak suka, sebab dah tak boleh tipu cukai

lagi malang bila 20% Melayu pulak terpengaruh dan
makan hasutan

Quote bangcak 23-11-2020 02:25 PM
seronoknya ada ramai pejuang2 melayu palsu berkuntum tred nih. alang2 semua da ada kat sini.
bleh la kita bertanya pandangan ye?

apa pandangan uol pasal kontrak2 dalam genggaman melayu
dirampas dan diserah ke china komunis.

mohon luahan pliss.
marah ke, happy ke...

Loading FB Video...
  

Quote izwan_izi 23-11-2020 03:04 PM
Tak payah la non-bumi sebuk2 nk jd PM..

sejarah telah buktikan..Menteri Kewayangan Renggek Non-Bumi amatlah bodoh sekali dalam mentadbir hal2 ekonomi Malaysia..sampai melingkup pasaran saham semua..

Belum lagi kira Menteri Perpaduan Non-Bumi zaman 22 bulan tuu..koroner pon masih belum bersidang...dah terus keluarkan jawapan yg kaum diye tidak bersalah masa kes Arwah Bomba..

Ke set2 Melayu Urban Berkerak semua sudah lupaa..??

Perkataan semenanjung tu pula patut diubah balik ke perkataan Tanah Melayu..
Quote anony-mous 23-11-2020 03:06 PM
Redskin: Hahaha...lebih 160 negara gunakan GST dan yg setara dgnnya..Dapat kat bahalol2 Guanjeng dan Tony Phua Chukang pigi tukar GST ke SST kata harga barang  ...


smpai hati uols lupakan alwah lapiji

cina2 pek ni ckp apa pon aku mlas nk dgr sbb aku rasa semua kaki sembang tp sebenarnya bodoh nk mampos . klau bodoh tp syg malaysia xpe lg, ni dah la bodoh, komunis, lgsg xde rasa diri tu malaysian. sebut ringgit pon xbetul so get loss!!! undi aku sama ada PN atau BN. mana2 la yg corrupt ke apa xkisah asal bkn cina yg kemudi. serik betul lps terkena.
Quote husna_amal 23-11-2020 03:39 PM
Dulu salah satu BN jatuh pun sebab GST ni.

Lihat semua komen(14)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
To Top