Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
CARI Infonet Portal Semasa Lihat artikel

Dua Rangka Mangsa Letusan Gunung Berapi Di Pompeii 79 Masihi Ditemui

22-11-2020 11:44 PM Komen: 112


Rangka dua mangsa letusan Gunung Vesuvius hampir 2,000 tahun lalu yang digali di sebuah villa besar di Pompeii. - Foto AFP


POMPEII, ITALI: Mayat dua mangsa letusan Gunung Vesuvius hampir 2,000 tahun lalu digali di sebuah villa besar di pinggir bandar ini, menurut pegawai laman web arkeologi, semalam.

"Dua rangka individu yang terperangkap dalam letusan telah dijumpai," kata pegawai itu yang berada di tapak berkenaan berhampiran Naples, dalam satu kenyataan.

Penyelidik percaya, berdasarkan keadaan rangka mangsa berkenaan, ia dipercayai adalah seorang budak dan lelaki tua kaya, berusia sekitar 40-an yang mungkin pemilik villa, berdasarkan sisa pakaian dan penampilan fizikal mereka.

Kota Pompeii hancur akibat lumpur panas dan lava akibat letusan Gunung Vesuvius pada tahun 79 Masihi.

Ia kini menjadi tempat tarikan pelancongan kedua yang paling banyak dikunjungi di Itali selepas Colosseum Rom, dengan hampir empat juta kunjungan tahun lalu.

Tapak besar seluas 44 hektar itu adakah sebahagian sisa dari salah satu bandar terkaya dalam empayar Rom.

Sisa letusan gunung berapi itu menenggelamkan banyak bangunan dan objek yang masih dalam keadaan asal termasuk mangsa yang meringkuk.

Penyelidik kemudian menganalisa tulang dan kemudian mencurahkan lepa seperti teknik yang diciptakan oleh Giuseppe Fiorelli pada tahun 1867 ke atas rangka itu.

Berdasarkan lepa itu, jelas memperlihatkan bentuk tubuh kedua-dua mangsa, dalam kedudukan terlentang, besar kemungkinan kedua-duanya terjatuh.

Kedua-dua rangka itu ditemui ketika kerja penggalian berterusan dijalankan di Civita Giuliana, sekitar 700 meter di barat laut Pompeii, di tapak sebuah villa yang menghadap ke Teluk Napoli, tempat yang sama ditemui kandang dan tiga ekor kuda.

Kedua-dua rangka itu dijumpai di ruang sisi 'cryptoporticus' di koridor di bahagian bawah villa, kemungkinan mereka ketika itu melarikan diri untuk mencari perlindungan.

Kerja penggalian diteruskan di tapak Pompeii susulan sektor pelancongan kini terpaksa dihentikan kerana pandemik COVID-19. - AFP


Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
0
Bosan
1
0
0
Komen: 112
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote suriamir 25-11-2020 08:57 PM
lariiiiiikkkk

Lain-lain Komen

Quote Supersirap 23-11-2020 12:25 AM
nak tahu juga betulkah watak dua sejoli  dalam film pompeii tu ..
Quote salmon-suki 23-11-2020 01:00 AM
Pedo di zaman itukah? Dah byk jmpe mangsa gay kt pompeii tp tetap x insaf jgk yee geng2 lgbtq nih...
Quote kimsa-ra 23-11-2020 01:09 AM
2000 thn nmpk elok je kesan dr laca ke jd awet mcm tu
Quote anakjiran 23-11-2020 01:09 AM
macam tak logik je dah beribu tahun mati lepas tu kena lava mayat tak hancur.. bebird masih keras ke tu
Quote anakjiran 23-11-2020 01:11 AM
Supersirap replied at 23-11-2020 12:25 AM
nak tahu juga betulkah watak dua sejoli  dalam film pompeii tu ..


propa je tu nak nyedapkan cerita. dah kalau semua mati siapa yang ceritakan pasal dua sejoli tu. cameraman ke




Quote azwanaliori 23-11-2020 01:21 AM
anakjiran: macam tak logik je dah beribu tahun mati lepas tu kena lava mayat tak hancur.. bebird masih keras ke tu


bebird kekal terpacak wlupun lepas beribu tahun {:laugh boleh buat iklan ubat kuat ni
Quote sarah82 23-11-2020 01:41 AM
anakjiran replied at 23-11-2020 01:09 AM
macam tak logik je dah beribu tahun mati lepas tu kena lava mayat tak hancur.. bebird masih keras ke ...

Depa jumpa banyak mayat yg jadi mcm patung kat pompeii ni..

Ada yg sedang dlm kedudukan bersama.
Quote sarah82 23-11-2020 01:41 AM
salmon-suki replied at 23-11-2020 01:00 AM
Pedo di zaman itukah? Dah byk jmpe mangsa gay kt pompeii tp tetap x insaf jgk yee geng2 lgbtq nih...

Zaman tu ada dah pedo.. In fact kat london dan us abad ke 18 ada pelacur dari kanak2 lelaki
Quote sarah82 23-11-2020 01:44 AM
Ni antara gmbr yg depa jumpa mayat kat pompeii

Quote wnwa05 23-11-2020 02:43 AM
anakjiran replied at 23-11-2020 01:09 AM
macam tak logik je dah beribu tahun mati lepas tu kena lava mayat tak hancur.. bebird masih keras ke ...



agaknya dia nak meliwat budak tu. tuhan bayar cash.. azab dan aib sampai ribuan tahun.. nauzubillah batang terpacak lagi. nampak sangat dia sedang nak buat apa




Quote wnwa05 23-11-2020 02:44 AM
sarah82 replied at 23-11-2020 01:44 AM
Ni antara gmbr yg depa jumpa mayat kat pompeii


gila sah tengah pegang felir.tak kan nak kencing pegang macam tu pulak kan




Quote sarah82 23-11-2020 07:27 AM
wnwa05 replied at 23-11-2020 02:44 AM
gila sah tengah pegang felir.tak kan nak kencing pegang macam tu pulak kan

Apa yg iols tau.. Depa ada jumpa rumah2 pelacuran..dibahagi wanita biasa,  kanak2 perempuan dan lelaki.

Hamba2 lelaki juga dijadikan pemuas nafsu tuan tak kira lelaki atau perempuan.

Seks secara terbuka tak salah..
Quote nefnefnef 23-11-2020 08:11 AM
Whooppss.. Beribu-ribu tahun kekal macam tu
Quote Decaffeinated 23-11-2020 08:20 AM
anakjiran replied at 23-11-2020 01:09 AM
macam tak logik je dah beribu tahun mati lepas tu kena lava mayat tak hancur.. bebird masih keras ke ...

Penyelidik kemudian menganalisa tulang dan kemudian mencurahkan lepa seperti teknik yang diciptakan oleh Giuseppe Fiorelli pada tahun 1867 ke atas rangka itu.
Quote hyunniesSS501 23-11-2020 09:21 AM
kalau Allah nak tunjuk dah mcm 2 Allah tunjuk sampai sengeri ngeri perkara
totap ummah LGBTQ mendonia
tak hinsaf2
Quote Simunggu 23-11-2020 09:48 AM
pompeii ini homoseks mcm perkara biasa...Allah murka pun mereka tak takut...
Quote saviour_09 23-11-2020 11:00 AM
baru semalam layan nat geo pasal pompei ni

diorang kaji baka anjing yg dah keras kena lava tu

kalo ikut kan baka dia yg skrg ni besar gedabak macam lembu tu

Quote salmon-suki 23-11-2020 11:16 AM
sarah82 replied at 23-11-2020 01:41 AM
Zaman tu ada dah pedo.. In fact kat london dan us abad ke 18 ada pelacur dari kanak2 lelaki

Aah..dak2 chimney sweepers y dilacurkn utk mendapat duit demi kelangsungan hidup..kesian budak2 ni..

Pelacuran kt eropah kan agak popular jgk dlu2..sbb tu dorg ada brothel...n sbb tu jgk apa2 karya berkait dgn taboo subject,akan dicancel..nak2 kalau penulis tu pmpuan..huhuhu~

Teringin nak tgk main subject literature zaman pompeii ni..mesti berkait rapat dgn lgbtq..
Quote sarah82 23-11-2020 11:18 AM
salmon-suki replied at 23-11-2020 11:16 AM
Aah..dak2 chimney sweepers y dilacurkn utk mendapat duit demi kelangsungan hidup..kesian budak2 ni ...

Jap.. Iols cari documentary ttg bothel di pompeii

Lihat semua komen(112)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
To Top