Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
CARI Infonet Portal Semasa Lihat artikel

Innalillahi Wainna Ilaihiroji’Uun… Dunia Islam Hilang 9 Ulama Dalam Masa 4 Hari

20-11-2020 12:49 AM Komen: 25



Innalillahi wainna ilaihiroji’uun… Pada Jumaat lepas (13.11.2020) kita kehilangan 5 orang ulama al-hafizh dari Sudan yang telah meninggal dunia akibat kemalangan. Dan semalam, kita kehilangan lagi 4 orang ulama :

1. Sheikh Shahal
2. Sheikh Miqdad
3. Sheikh Alama Ali Halabi
4. Sheikh Abdul Rahman Al Sahim

Sejak Ramadhan tahun ini sahaja kita sudah kehilangan hampir 100 orang ulama dari seluruh pelusuk dunia. Begitulah sunnatullah, semua ulamak ini umpama paku yang menjadi pasak bumi, bila mereka sudah dipanggil mengadap Allah, maka ketahuilah bahawa Qiyamat itu sudah hampir…

“Sesungguhnya Allah tidak mencabut ilmu sekali gus daripada hamba-Nya, tetapi Dia mencabut ilmu itu dengan memat1kan para ulama, sehingga tiada lagi ulama yang tinggal. Pada saat itu, manusia akan mengangkat pemimpin daripada kalangan orang yang bod0h. Dan ketika pemimpin itu ditanya sesuatu, maka akan keluar daripadanya fatwa yang tidak berasaskan ilmu sehingga mereka tersesat dan menyesatkan.” (Hadis Riwayat al-Bukhari)




Kredit; Yuhanis Azam

Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
1
Sedih
2
Lawak
1
Bosan
0
0
0
Komen: 25
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote liyamariska 21-11-2020 06:07 AM
Innalillahiwainnailaihirojiun...

Lain-lain Komen

Quote Perawankota 20-11-2020 01:03 AM
Takutnya bila baca
Quote Cenderakirana9 20-11-2020 01:42 AM
Kepada Allah kembali...
Quote Normabaru 20-11-2020 01:54 AM
allahu

Seram baca article ni..
Thanks TT for sharing this..

#alfatihah
#innalillahiwainnailaihirojiun
#akhirzaman
Quote Abot 20-11-2020 03:36 AM
Allahhuakhbar sebaknye, lg tmbh sedih skg ni aku tgh mabok teruk mmg ibadah tu x boleh nk konsisten mcm dlu.mengaji pun byk tggl.  Tlg doakan aku
Quote Tinot7 20-11-2020 04:13 AM
Innalillahi wainna ilaihiroji’uun
Quote nazzse 20-11-2020 06:45 AM
Kematian ulama ni byk diupdate di ig Dr.Zul. Bila tengok kat situ, terus google baca sumbangan & kehebatan mereka ni..

Innalillahiwainailahirojiun
Quote missyL 20-11-2020 07:12 AM
Tepat btol hadis tu....
Quote auntieagony 20-11-2020 07:19 AM
Innalillahiwainnailaihiraajiun

Quote hashashes 20-11-2020 07:44 AM
Innalillahiwainnailaihiraajiun semoga kita semua sempat bertaubat sebelum kembali kepadaNya
Quote Buritan 20-11-2020 08:45 AM
Abot replied at 20-11-2020 03:36 AM
Allahhuakhbar sebaknye, lg tmbh sedih skg ni aku tgh mabok teruk mmg ibadah tu x boleh nk konsisten  ...

Jaga ajela kandungan tuu.. aku dulu solat je.. itupun baca patihah je.. yg lain aku tak lalu dgn malas yg amat..
Quote Buritan 20-11-2020 08:46 AM
nazzse replied at 20-11-2020 06:45 AM
Kematian ulama ni byk diupdate di ig Dr.Zul. Bila tengok kat situ, terus google baca sumbangan & keh ...

Aku ni masih lg struggle hidup kat donia ini..
Quote Buritan 20-11-2020 08:48 AM
Aku nak tanye satu soklan kat hangpa.. Allah ckp jgnlaa kamu mencintai dunia ini.. aku tak cintakan dunia inipun.. ape yg aku buat dptlaa hidup.aelesa kat dunia itu aje.. nak dpt zon selesa pun struggle yg amat
Quote djzara81 20-11-2020 09:04 AM
Buritan replied at 20-11-2020 08:48 AM
Aku nak tanye satu soklan kat hangpa.. Allah ckp jgnlaa kamu mencintai dunia ini.. aku tak cintakan  ...

Innalillah. Kat Malaysia pon makin ramai agamawan & ulama meninggal dunia. Pelapis2 yg ada skang ni,, ada yg ok ade yg tak.
Quote Buritan 20-11-2020 09:06 AM
djzara81 replied at 20-11-2020 09:04 AM
Innalillah. Kat Malaysia pon makin ramai agamawan & ulama meninggal dunia. Pelapis2 yg ada skang n ...

Aku mcm.sangsi skit dgn docaza.. what do u think
Quote bakingsoda 20-11-2020 09:12 AM
takutnya yg ulama sebenar makin berkurang, yg jadian makin menjadi2 mcm pu.nai2 yg sesuka hati tafsir padahal belajar nye tak seberapa, kita yg jahil ikut membuta tuli sbb anggap dorang alim
Quote nazzse 20-11-2020 09:40 AM
Buritan replied at 20-11-2020 12:46 AM
Aku ni masih lg struggle hidup kat donia ini..


Semua orang struggle u, antara tunjuk dengan tak je.
Redha & syukur, walau berat mcm mana pun..
Hidup kena teruskan selagi nyawa tak dicabut.
Kecewa, sedih, rasa nak mati still life must go on...
Itulah yg iols pegang.
Quote meow_tompok 20-11-2020 10:47 AM
Buritan replied at 20-11-2020 08:48 AM
Aku nak tanye satu soklan kat hangpa.. Allah ckp jgnlaa kamu mencintai dunia ini.. aku tak cintakan  ...

Mudah-mudahan Allah permudahkan segala urusan2 awak. Itulah sifat kita sebagai manusia lemah dan tak berdaya, kerana nak menggerakkan sesuatu zarah pun hanya dengan izin Allah saja baru bole bergerak.
Byk2 amalkan selawat jibril dan istighfar.
Saya share la pengalaman saya, kalau ada urusan2 harian/kerja yg rasa mcm sukar je cth deal dgn org ke, traffic jam ke, byk2 selawat lepas tu rasa benda tu jadi smooth dan mudah utk kita. Insya Allah.

Quote Buritan 20-11-2020 12:08 PM
meow_tompok replied at 20-11-2020 10:47 AM
Mudah-mudahan Allah permudahkan segala urusan2 awak. Itulah sifat kita sebagai manusia lemah dan t ...

Selawat jibril dgn istighfar tuu cmn..aku ni tau ngaji quran to sepatah haram pun tak phm.. dengung panjang pendek senua cntik
Quote meow_tompok 20-11-2020 12:29 PM
Edited by meow_tompok at 20-11-2020 12:30 PM
Buritan replied at 20-11-2020 12:08 PM
Selawat jibril dgn istighfar tuu cmn..aku ni tau ngaji quran to sepatah haram pun tak phm.. dengun ...


mcm ni, semoga bermanfaat.
sama-sama jom kita belajar

Lihat semua komen(25)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
To Top