Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
CARI Infonet Portal Fokus@CARI Lihat artikel

'Saya Tak Mampu Bang, Cuma Ada Duit RM20 Untuk Beli 7 Keping Pampers'

19-11-2020 01:26 AM Komen: 39

Kos hidup yang semakin meningkat sedikit memberi kesan kepada individu. Tambahan pula wabak Coronavirus yang sudah menakluk dunia telah meninggalkan impak yang cukup besar. 


Sebagai ketua keluarga pula,bermacam cara untuk difikirkan demi membesarkan anak-anak. Seperti yang dikongsikan oleh pemuda ini,dia tersentuh bila melihat seorang pemuda hanya membeli beberapa keping pampers bayinya yang baru dilahirkan kerana tidak berkemampuan.


TADI saya pergi membeli di kedai runcit. Jumpa seorang lelaki, dia mahu belikan anaknya pampers hanya tujuh keping. Saya tanya kenapa beli tujuh sahaja? 



"Saya tidak mampu bang. Isteri saya baru melahirkan anak tadi. Saya cuma ada duit RM20. Mahu belikan pampers sama tisu basah untuk bayi." 


Allahu, terus sebak. Seorang suami terus cekal untuk menyediakan keperluan anaknya yang pertama walaupun serba kekurangan. Kita faham bila jadi ketua keluarga dan lebih-lebih lagi bila sudah ada anak. 


Saya suruh dia simpan semula pampers yang dia beli tujuh keping. Saya ambilkan dia pampers baharu, sabun mandian untuk anaknya dan yang lain-lain. Semoga Allah memberikan kekuatan dalam kehidupanmu saudara. 



Hari ini kita tolong orang. Insya-Allah kalau bila kita juga berada dalam kesulitan, pasti Allah hadirkan orang lain untuk membantu kita. 


#TerusBerbuatKebaikan




Sumber: Ismail Sabran Ancok





Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
1
Lawak
0
Bosan
0
0
0
Komen: 39
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote gideoncross 22-11-2020 10:01 PM
bungamelurindah replied at 19-11-2020 12:43 PM
TOLONG LA FIKIR KEDEPAN SIKIT YE, KALU TAK MAMPU LG, TOLONG JANGAN BUAT ANAK LAGI, BANYAK CARA PROTE ...

Anak2 itu rzeki bak kta org2 Mlayu, tu yg snggup tmbh bnyk2 wlaupn ending nya ank2 x trjga.

Lain-lain Komen

Quote Normabaru 19-11-2020 01:41 AM
Jap

Bini br lahir? Tak prep langsung utk beli ape2 spjg 9bln ke.. Mcm hasanah kjp... Klu accident or sakit tiba2 blh phm lg.

Takkan la dpt bpn bsh zakat etc tempoh haro xbt apa2 prep lgsg.sorry la kaka domt easy buy it
Quote Cumikucingku 19-11-2020 04:29 AM
klu belum bersedia jd ibubapa merancang la dulu...
Quote epuepy 19-11-2020 07:05 AM
X paham btl org sekarang. Nk tlg tu mmg dh ok dh. Tp perlu ke nk bgy tau org n gambar org yg  di tlg?

Senyap2 sudah la.
Quote helicornia 19-11-2020 07:12 AM
nape tk pakai cloth diaper je? pelik betul dh tk mampu pakai yg mampu je la.beli susu lagi penting
Quote pearl.silver 19-11-2020 07:56 AM
Gi beli kain lampin la kot.klu x mampu pki diapers.
Ke kain lampin pun mahai nk mampus.
Quote amatur 19-11-2020 08:44 AM
Yela...beli lampin..cuci pakai air...kenapa nak baby wipes...
Quote chinta89 19-11-2020 10:01 AM
bagi aku kenapa x beli lampin yg boleh basuh2 tu.. dari beli baby wipes, perlu ke? better beli susu.

bini beranak tiba2 ke, x smpt langsung beli brg asas utk baby yg bakal dilahirkan
Quote Tinot7 19-11-2020 10:03 AM
Iols rasa mcm citer hasanah.. bau ikan sgt
Quote febreze 19-11-2020 10:36 AM
indo kontrak ni...hurmmm
Quote RatuDunia94 19-11-2020 10:56 AM
Bila nain pandai bersedia atas katil nk berenjut.. bila nak beranak eh x bersedia plak itu ini.. beli kondom baru berapa ringgit dibanding nk kena bela anak..
Quote mamajawie 19-11-2020 11:20 AM
aku ni pompuan yg tengah mengandung besenye la kan ikut pengalaman dua kali peknen ni aku n somi akan beli kelengkapan anak seawal aku da peknen 7bulan sbab aku ni bekerja drive sendri..so bakul kelengkapan tkut terberanak b4 due mmg da letak siap2 kt bonet kete..

kami xpenah la culas nk beli brg2 anak ni last minit sbb tkut kelam kabut nti..n xde da beli sume skali one shot..beli mana yg penting je la..but yet, lain org lain caranya..citer ni cam hasanah sgt..xtau la
Quote LadyCarefree 19-11-2020 11:46 AM
RatuDunia94 replied at 19-11-2020 09:56 AM
Bila nain pandai bersedia atas katil nk berenjut.. bila nak beranak eh x bersedia plak itu ini.. bel ...

Tu la pasal. Bila ada kempen kondom, kena kecam.

Nasib dia tak buang anak tu kat semak.
Quote LadyCarefree 19-11-2020 11:47 AM
chinta89 replied at 19-11-2020 09:01 AM
bagi aku kenapa x beli lampin yg boleh basuh2 tu.. dari beli baby wipes, perlu ke? better beli susu. ...

Takpon potong2 je la kain pelikat ke kain batik ke apa ka. Siap nak beli baby wipes lagi tu. Adalah dia homeless? Ish. iols geram kalau homeless ngandung beranak. Xsedar diri tu homeless.
Quote gideoncross 19-11-2020 11:50 AM

Tngok bju pun mcm x trurus.
Quote gideoncross 19-11-2020 11:52 AM
RatuDunia94 replied at 19-11-2020 10:56 AM
Bila nain pandai bersedia atas katil nk berenjut.. bila nak beranak eh x bersedia plak itu ini.. bel ...

Klau air dh kat hjung2, smua bnda dh lupa dh, jnji dpt d lpas kn je.
Quote gideoncross 19-11-2020 11:53 AM
Tinot7 replied at 19-11-2020 10:03 AM
Iols rasa mcm citer hasanah.. bau ikan sgt

Iol brstuju dgn uol, sbb crita pun pndek sngt. Ni klau kat FB dh dpt pujian yg pnjng brjela2.
Quote nazzse 19-11-2020 11:59 AM
Mcm non malaysian je??
So tak kesian sangat.. Dah ramai bangsa pati ni.

Klu Malaysian baru iols kesian..
Quote RatuDunia94 19-11-2020 12:00 PM
gideoncross replied at 19-11-2020 11:52 AM
Klau air dh kat hjung2, smua bnda dh lupa dh, jnji dpt d lpas kn je.

Yela.. main yg x sampi 10 minit tu mmg sedapkan.. sape je kuat menolak.. tp fikir lah jangka panjang.
Quote husna_amal 19-11-2020 12:05 PM
Mungkin dia dah lama hilang punca pendapatan. Bertabahla semoga ada rezeki buat anak tu nanti.

Lihat semua komen(39)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
To Top