Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
CARI Infonet Portal Semasa Lihat artikel

Malaysia Rugi Hasil Cukai Jual Arak Kurang

18-11-2020 02:31 PM Komen: 17
Garis panduan baru mengenai lesen minuman keras di Kuala Lumpur akan memberi kesan negatif kepada ekonomi yang sudah sedia terjejas akibat wabak Covid-19, kata mereka yang terlibat dalam industri itu.

Garis panduan dikeluarkan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) pada Isnin menyatakan bahawa kedai runcit, kedai serbaneka dan kedai ubat Cina tidak lagi dibenarkan menjual minuman keras mulai 1 Okt tahun depan.

Bagaimanapun, larangan itu tidak melibatkan kedai arak, kedai runcit, pub, bar, pasar raya, pasar raya besar dan kedai borong.


Gambar hiasan

Setiausaha Persatuan Peniaga Minuman Keras Cina Selangor dan Kuala Lumpur, Albert Chooi Leong Peow berkata, langkah itu tidak hanya merugikan perniagaan, malah juga mengurangkan pendapatan cukai kerajaan.

"Jika mereka tidak mengeluarkan lesen, bagaimana kami mahu mencari nafkah? Dan itu juga bermaksud kerajaan tidak akan mendapat cukai, katanya kepada Malaysiakini.

Presiden Persekutuan Persatuan Peniaga-Peniaga Barang-barang Runcit Malaysia, Hong Chee Meng juga menyuarakan pendapat yang sama.

"Kita menghadapi masa yang paling buruk dalam ekonomi. Setiap perniagaan, termasuk yang menjual minuman keras, bergelut untuk meningkatkan ekonomi.

"Dasar yang sedang dilaksanakan di Kuala Lumpur mungkin tidak akan mempengaruhi negara (sekarang), tapi bagaimana jika pihak berkuasa memperluasnya ke seluruh negara suatu hari nanti? Hasil cukai akan dikurangkan dan itu pasti kerugian bagi Malaysia," Kata Hong.

Selain cukai jualan, minuman keras juga dikenakan duti eksais.

Chooi, yang juga setiausaha agung Persatuan Penjual Minuman Keras, berkata selain kehilangan hasil cukai ia juga boleh menyumbang kepada peningkatan kegiatan penyeludupan.

Katanya, dasar yang diumumkan oleh DBKL itu juga bersifat regresif.

"Alkohol dijual di hampir setiap ibu kota di dunia. Mengapa kita mengambil langkah mundur?" soalnya.

Chooi berkata, persatuan itu akan mengadakan mesyuarat tidak lama lagi dan membincangkan garis panduan baru berkenaan dengan wakil rakyat sebelum menemui DBKL bagi membangkitkan rungutan mereka.


Sumber: MalaysiaKini

Apa Reaksi Anda...

Bagus
1
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
0
Bosan
0
1
0
Komen: 17
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote bangcak 19-11-2020 11:34 AM
dizekni replied at 18-11-2020 11:00 PM
Baguslah, biar cukai dari sumber baik2 je

arak ni kalo takde imigran cina dengan india masuk Tana ...

masa bmf 22 bulan memerintah pejuang2 gigih suruh haramkan penjualan arak.
zaman pengkhianat skang "cukai arak" je yg diharamkan. penjualan ditingkatkan.


Lain-lain Komen

Quote Firenzza 18-11-2020 02:33 PM
Rokok yg mufti dh fatwakan haram nape x nak stop jual sekali?
Quote Skuau 18-11-2020 02:57 PM
Firenzza replied at 18-11-2020 02:33 PM
Rokok yg mufti dh fatwakan haram nape x nak stop jual sekali?

sb..belum ada lg kes....merokok..mabuk(sb rokok)...memandu...langgar mati orang.takat ni undang2 larang merokok kat awam,tmpt mkn,mall dll.....msh memadai.....rokok tu haram..ko nk isap gak...dosa tggng sendiri.
Quote Limao 18-11-2020 03:11 PM
Perghhh...rupanya alkohol tu lambang kemajuan!

Quote Orix 18-11-2020 03:16 PM
Firenzza replied at 18-11-2020 02:33 PM
Rokok yg mufti dh fatwakan haram nape x nak stop jual sekali?

sbb dlm hadis n koran x ckap psal rokok, ummah dan lobai ala2 y boder gittuhhhh
Quote kemaruk 18-11-2020 03:21 PM
Hahaha padam muka
Quote husna_amal 18-11-2020 03:26 PM
Larangan jualan di kedai serbaneka je pun. Macam lah takde jual barang lain selain arak ni. Cuma kalau nak beli arak beli tempat khusus yang dah di senaraikan.
Quote Tinot7 18-11-2020 05:46 PM
Biar betik deme ni
Quote djzara81 18-11-2020 05:50 PM
Bagusssss..sapa yg sibuk bawa arak masuk tanah melayu zmn dolu2??!!! Tak mati pon tak minum arak.
Quote RatuDunia94 18-11-2020 10:35 PM
Abis cukai perjudian..
Cukai pelacuran mcm mana lak?
Quote Tinot7 18-11-2020 10:41 PM
RatuDunia94 replied at 18-11-2020 10:35 PM
Abis cukai perjudian..
Cukai pelacuran mcm mana lak?

Pelacuran ada cukai ke? Pelacuran dibenarkan?
Quote dizekni 18-11-2020 11:00 PM
Baguslah, biar cukai dari sumber baik2 je

arak ni kalo takde imigran cina dengan india masuk Tanah Melayu dibawak british dulu, tak gini teruk masalah memandu mabuk dan bunuh ramai orang ni
Quote Decaffeinated 18-11-2020 11:33 PM
Ini cari malay forum (cmf) tapi thread arak sahaja dah ada 4.

Apa maknanya ini?... somebody tell me
Quote kakikuDibibirmu 19-11-2020 12:10 AM
Minum arak baik untok kita











http://youtu.be/weRFhrWY5Yg


P/S: masa tu belum ada perintah bungkos kepala lagi tau, bila Revolusi Iran berjaya bawak imej moslemah bertudung baharu Malaysia tetiba rasa perempuan mesti bertudung, sebelum era 1980-an tak payah pakai tudung, cuba tengok felem P. Ramlee yang scene perempuan pergi mengaji tu, bungkus kepala hala-hala selendang tu jah.
Quote kakikuDibibirmu 19-11-2020 12:11 AM
Sedih Malaysia semakin menuju ke arah negara Taliban
Quote myoujin 19-11-2020 07:46 AM
Skuau replied at 18-11-2020 02:57 PM
sb..belum ada lg kes....merokok..mabuk(sb rokok)...memandu...langgar mati orang.takat ni undang2 l ...

Haha.. tgh merokok panggar orang.. api rokok jatuh celah kangkang..
Quote rogayahtop 19-11-2020 11:17 AM
lmao x jual kat kedai runcit tak bermakna demand makin kurang. kedai runcit ni jbanyaknya jual todi tak berjenis. lebih kurang todi timbang kilo. kes yg mampus minum todi ni kedai runcit. belum masuk panadol fake, sabun basuh fake pun ada. kaum siti kasim takkan beli todi kedai runcit pun, meroyan je lebih

Quote bangcak 19-11-2020 11:34 AM
dizekni replied at 18-11-2020 11:00 PM
Baguslah, biar cukai dari sumber baik2 je

arak ni kalo takde imigran cina dengan india masuk Tana ...

masa bmf 22 bulan memerintah pejuang2 gigih suruh haramkan penjualan arak.
zaman pengkhianat skang "cukai arak" je yg diharamkan. penjualan ditingkatkan.


Lihat semua komen(17)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
To Top