Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
CARI Infonet Portal Semasa Lihat artikel

9 Sekeluarga Maut Keracunan Makan Mi Disimpan Dalam Peti Sejuk

21-10-2020 03:37 PM Komen: 72
Sembilan sekeluarga maut akibat keracunan selepas makan mi buatan sendiri yang disimpan di dalam peti sejuk beku selama lebih setahun.

Mirror melaporkan, mi yang dibuat dari tepung jagung diperam itu meracuni keluarga berkenaan dengan asid bongrekik.


Kredit foto: Mirror

Tujuh individu dari bandar Jixi di wilayah Heilongjiang meninggal dunia pada 10 Oktober iaitu lima hari selepas makan hidangan tenpatan dikenali sebagai Suantangzi.

Manakala, ahli keluarga terakhir yang terselamat selepas menghirup sup berkenaan dilaporkan meninggal dunia pada Isnin lalu.


Kredit foto: Mirror

Tiga kanak-kanak dari keluarga itu bagaimanapun terselamat selepas menolak untuk makan mi berkenaan kerana tidak menggemari rasanya.

Pengarah keselamatan makanan di Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit Heilongjiang, Gao Fei berkata kepada China News Service bahawa keracunan asid bongkrek boleh membawa maut.

Gejala keracunan bongkrek biasanya bermula dalam beberapa jam selepas makan makanan yang tercemar, termasuk sakit perut, berpeluh dan akhirnya koma. Malah, kematian boleh berlaku dalam masa 24 jam selepas keracunan.

"Ia boleh menyebabkan kerosakan serius pada organ termasuk hati, ginjal, jantung, dan otak. Setakat ini, masih belum ada penawar khusus," katanya.

Tambahnya, asid berkenaan mampu bertahan pada suhu tinggi walaupun direbus. - CARI

Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
1
Lawak
0
Bosan
0
0
0
Komen: 72
Komen

Anda Mungkin Meminati

Tikam Bayi Sampai Mati Sebab Suami Tak Berduit
Kepala Bayi Putus, Bergolek Ke Lantai Ketika Dilahirkan
Ayda Jebat Tak Pernah Tidur Rumah Nabil, Hanya Datang Untuk Solat Berjemaah
Jika Menghidap Kanser Testis, Ini Perkara Yang Akan Berlaku Kepada Alat Sulit Anda!
Mas Anizan Bakal Terima Menantu Juruterbang
Bunuh Suami Buta, Berangan Nak Dapat Harta RM2 Juta
Untung Puluh Ribu Ringgit Sebulan, Instafamous 'Kantoi' Jual Minyak Wangi Tiruan
"Dia Inspirasi Saya" - Ammar Alfian Padam Gambar Tayang Body Kerana Neelofa
Raf, Mawar Teruja Sama-sama Berhijrah - "Rasa Macam Baru Je Semalam Nikah"
RM20 Ribu, RM40 Ribu Satu Malam? -Cacha Maembong Dituduh Melacur
Aktres Ditahan Kerana Berbasikal Rentas Negeri, Bella Dally Ke Tu?
Teruja Sangat Nak Lakonan Nampak Real, Aniq Suhair Tak Kisah Cedera Kemalangan
Nyaris Mati Kebulur Tolak Lamaran Kenalan IG
Sekarang Masa Tepat Simpan Duit, Bukan Bayar Saman Sebab Fitnah Zulin Aziz
Tikam Anak Lepas Kantoi Berdua-duaan Dengan Kekasih Muda
'Burung' Berterbangan Lagi-Video Lelaki Menyerupai Hun Haqeem Pula Tersebar
Ada Lambang Agama Hindu, PU Syed Tegur Baju Pelakon
Takut Tak Dapat Jumpa Lagi, Ibu Cekik 3 Anak Sampai Mati
Gambar Lama Neelofa Jadi Bahan Jenaka Pelawak Mana?
Adakah Anda Termasuk Golongan Sanggup Beratur Panjang Beli Boba, Tapi Buah Tak Nak?
9 Mati Akibat Vaksin, Tapi Korea Selatan Tetap Nak Teruskan
Sia-sia Kerat Jari Tak Nak Bayar Hutang
Wanita Positif Covid-19 'Terjun' Dari Ambulans, Kabur Bersama Penunjuk Perasaan
Anjing 'Menangis' Dipaksa Tuan Makan Ayam Bercili
Anak Gajah Makan Tebu Penduduk, Kantoi Juga Walaupun Menyorok Belakang Tiang Elektrik
Rina Harun Bakal Diisytihar Muflis?
Kenapa Angka Covid-19 Gelombang Ke-3 Tak Turun-Turun, Mana Silapnya?
Dua Budak Lelaki Di Sweeden Diserang Dan Dirogol
Jaja Kisah Sedih Jerat Wanita Di Tinder

Komen Terbaru

Quote husie91 26-11-2020 04:14 PM
chinta89 replied at 21-10-2020 04:25 PM
family iols penah kena keracunan mee kuning. mak beli kat kedai, balik basuh n masak mcm biasa.

a ...

Iols pernah pergi kelas buat mee kuning.. kalau ikut bahan dia yg buat tahan lama tu garam n air abu.. bahan utama lain air tepung pewarna je.. dh uli2 masuk dlm mesin mee then rebus dlm air mdidih kejap pastu keringkan.. kalau dpt peniaga tak jaga kbersihan mmg susahla sbb masa kelas tu pon bkecah kitorg masak huhu tp kalau org niaga tktau la apa yg boleh buat keracunan kan.. maybe ada bhn pengawet lain la kot

Lain-lain Komen

Quote espri6006 21-10-2020 03:41 PM
9 Sekeluarga Maut Keracunan Makan Mi Disimpan Dalam Peti Sejuk

Aku ingatkan yang maut tu di simpan dalam peti....
Quote damian_lee 21-10-2020 03:48 PM
mak mak malaysia can't relate ...
kadang ikan tinggal sepotong pun gigih letak kat peti ais .....
laksa yang dah campur ngan kuah ... "xhabis la .... makan nanti malam la"
last2 berkerak dalam peti ais .. pastu reheat ... LOL
Quote shernazz 21-10-2020 03:50 PM
Iols dulu ada jugak.simpan simpan
Tapi..biasanya ke tong sampah..haha...
Skang iols.masak.cukup2 je..
Pastu kalau nak lagi..buat.simple2 atau beli.kat kedai..hahahah
Quote bloodyamuk 21-10-2020 03:54 PM
damian_lee: mak mak malaysia can't relate ...kadang ikan tinggal sepotong pun gigih letak kat peti ais .....laksa yang dah campur ngan kuah ... "xhabis la ....  ...



lol...apasal macam sebijik peel mak aku ni? sayur tak habis sayang nak buang simpan, esok buang jugak adeh...
Quote lkick2113 21-10-2020 04:06 PM
simpan setahun???? ko gila ke nak makan balik???
Quote obria 21-10-2020 04:09 PM
sampai setahun disimpannya....aduhhh
jimat ke berkira sangat nie...

nasib la budak2 tu tak nak makan sbb tak sedap...
entah apa la rasanya...
Quote fairiza 21-10-2020 04:09 PM
mee expired dua tiga hari nak masak pun hancoq... inikan simpan setahun
Quote ellez 21-10-2020 04:10 PM
Kuih muih frozen yg dibuat sdri iols simpan max 2 mgu je..
Quote Crystars 21-10-2020 04:12 PM
Tp pelik gak...gewe kelate mix siam make budu simpan 10 tahun makin cun2 plk
Quote tungkai 21-10-2020 04:12 PM
Asid bongkrekik

Ingatkan salah eja rupanya memang ada
Quote buragazz 21-10-2020 04:12 PM
espri6006 replied at 21-10-2020 03:41 PM
9 Sekeluarga Maut Keracunan Makan Mi Disimpan Dalam Peti Sejuk

Aku ingatkan yang maut tu di simp ...

Ha ah aku pun pikir camtu.. lembam naw pulak otak petang2 nak hujan ini...
Quote chinta89 21-10-2020 04:25 PM
family iols penah kena keracunan mee kuning. mak beli kat kedai, balik basuh n masak mcm biasa.

aku kat skolah rendah masa tu... rasa mcm nak muntah dan sakit perut. x syak ape2 lagi ingatkan aku sorg je.. rupanya my sia sampai muntah, keluar dari mulut dan hidung.

my mum seminggu jugak sakitnya x boleh bgn dah lembik badan..

sejak tu dah x beli mee kuning... prefer bihun atau kueteow je. kalau nk mkn, aku beli siap2 kat kedai tp tetap ada curiga. mmg aku akan alert kalau sakit ke ape ke x selesa ke lps ngn mee huhuhu.

siyes ah mmg trauma sampai skg family aku nih.
Quote Artemesiaa 21-10-2020 04:29 PM
Dah setahun pastinya dah expired tak boleh lagi dimakan macam sendiri cari bala je
Quote husna_amal 21-10-2020 04:30 PM
Masa masak balik tu tanda bau pelik2 ke sampai berani makan mee tu.
Quote damsel_fiji 21-10-2020 04:38 PM
First time dgr nama acid bongkrekik.. igtkan wartawan typo ke apa
Quote Belibis 21-10-2020 04:38 PM
bloodyamuk: lol...apasal macam sebijik peel mak aku ni? sayur tak habis sayang nak buang simpan, esok buang jugak adeh...

Orang dulu sangat menghormati rezeki,sebab tu tak buang semasa masih elok.simpan dan tunggu basi baru buang.
Quote grouper 21-10-2020 04:39 PM
X payah pakai arsenik atau bahan radioaktif mcm spy rusia buat nak racun org pasni suruh diorg masak mi je
Quote buapakperut 21-10-2020 04:44 PM
ingatkan mi biasa,rupanya setahunn???
Quote buapakperut 21-10-2020 04:47 PM
laki iols selalu syg nak buang kuah kari, iols nampak ade tersimpan memang buang. bukannye makan balik ppun,kalau tak harapkan iols perangat n hidang. iols geli makan leftover

Lihat semua komen(72)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
To Top