Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara

Kisah Mengemparkan Negara! 26 Objek Aneh Di Langit Malaysia 28 Tahun Lalu

20-10-2020 02:21 AM| Komen: 49




Malaysia pernah digemparkan dengan beberapa berita misteri dan agak menakutkan antaranya kejadian aneh yang berlaku di Klang, Selangor hampir 28 tahun dahulu.

Memetik laporan Bharian.com.my, satu laporan akhbar 11 Oktober 1992 mencetuskan kegemparan yang amat luar biasa kepada ramai penduduk di negara ini.



Malah, sebaik membaca laporan berita berkenaan, ramai penduduk terutama yang beragama Islam diselubungi rasa gerun dan takut seolah-olah kiamat semakin hampir untuk memusnahkan dunia ini.

Peristiwa dilaporkan itu ternyata pelik dan penuh misteri. Rentetan kisah dilaporkan akhbar itu berlaku lewat malam 26 Julai tahun itu apabila kira-kira 200 pelajar sekolah agama di Klang, Selangor, mendakwa melihat 26 bentuk objek aneh di langit!

Objek aneh itu dikatakan muncul secara tiba-tiba di langit malam apabila kumpulan pelajar terbabit dalam perjalanan pulang ke asrama selepas menghadiri kelas mengulang kaji pelajaran.

Bentuk misteri itu dikatakan muncul berturutan hampir empat jam bermula 11.30 malam sehingga membuatkan kumpulan pelajar itu kebingungan dan ketakutan untuk berhari lamanya.

Antara objek yang muncul adalah kalimah Allah, manusia berkepala anjing, batu nisan, janin, manusia, mayat dibungkus, sebiji mata merah (seperti orang marah), lidah panjang serta lidah dipotong dan disambung semula.

Bentuk lain ialah rambut perempuan berlari yang ditarik, sayap burung berkibar, perempuan berwajah babi, kala jengking, dua orang bergaduh kemudian bersalaman serta lelaki berserban sujud ke arah Kaabah manakala yang lain membelakangi Kaabah dan sujud ke arah belakang Kaabah.

ANTARA objek yang muncul adalah kalimah Allah, manusia berkepala anjing, batu nisan, janin, manusia, mayat dibungkus, sebiji mata merah (seperti orang marah), lidah panjang serta lidah dipotong dan disambung semula.

Turut ditayang peta Malaysia terbalik dengan Singapura terletak sebelah atas, botol arak, salib bertukar menjadi kubah, ayam, seekor ikan, peta negara Arab, mayat berkafan, burung, orang berdoa dan tangan ingin mencapai sesuatu tetapi gagal dan di tapak tangannya ada tanda bulat.

Fenomena luar biasa itu kemudian dilaporkan akhbar tempatan sehingga menyebabkan ramai masyarakat Islam di negara ini gempar dan kegerunan.

Ramai menyangka bahawa kemunculan lakaran aneh itu adalah petanda kiamat sudah teramat hampir dan akan berlaku tidak lama lagi.

Maka ramai penduduk mula insaf dan bertaubat sehinggakan surau yang dahulunya kosong mula dipenuhi jemaah dan wanita yang membuka aurat mula memakai tudung.

Kalangan ahli agama berpendapat kejadian objek di langit itu tidak mustahil berlaku dengan kekuasaan Allah SWT.

Malah Allah SWT sudah menurunkan peringatan kepada umat Islam sejak dulu lagi seperti bala pada zaman Nabi, malah banyak perkara ghaib yang tidak dapat dijelaskan logik akal, boleh berlaku.

Objek di langit itu juga dikatakan amaran Tuhan supaya umat Islam kembali mengamalkan ajaran agama yang sebelum ini semakin diabaikan kebanyakan penduduk negara ini.

Selain itu, terdapat juga pihak yang skeptikal dengan kejadian itu dan mengandaikan bahawa ia mungkin propaganda ciptaan manusia. Mereka berpandangan bahawa semua objek di langit itu tidak mustahil dihasil menggunakan kemajuan sains dan teknologi sedia ada.

Berikutan peristiwa aneh itu menggemparkan ramai penduduk Islam di negara ini, maka pihak berkuasa mula tampil melakukan siasatan menyeluruh bagi mencari satu kesimpulan terhadap kejadian berkenaan.

Maka Bahagian Penyelidikan Pusat Islam dan polis mula memanggil dan menyoal siasat guru sekolah agama yang mendakwa melihat 26 objek di langit berkenaan.

Ketika siasatan terhadap kesahihan isu objek di langit itu masih dijalankan, pihak berkuasa turut mengenal pasti kumpulan tertentu yang mengambil kesempatan daripada peristiwa itu untuk kepentingan mereka sendiri.

Antaranya sebuah kumpulan tarekat mendakwa satu daripada 26 objek yang muncul di langit itu ialah gambaran wajah pemimpin mereka yang akan muncul tidak lama lagi tetapi wajah itu tidak dilukis dengan betul dalam akhbar yang menyiarkan gambaran objek itu.

Anggota kumpulan itu juga dikatakan membuat salinan lukisan objek itu dan menyebarkan kepada umat Islam di beberapa kawasan di Selangor.

Selain itu, ada juga pihak tidak bertanggungjawab yang mereka cerita kononnya bandar Klang akan dilanda banjir besar.

Justeru, mereka menjalankan kegiatan memungut derma secara tidak sah kononnya untuk membina kapal besar bagi membolehkan penduduk menyelamatkan diri ketika bencana itu muncul.

Selama beberapa minggu, penduduk Islam di Malaysia terus diasak kebingungan dan ketakutan dengan peristiwa aneh membabitkan kemunculan objek di langit itu.

Bagaimanapun, teka-teki dan misteri itu akhirnya terjawab pada 1 November tahun itu apabila akhbar Berita Minggu menyiarkan satu laporan berita bertajuk `Objek di langit hanya khayalan.'

Laporan berita itu antara lain menyebut Jabatan Perdana Menteri (JPM) mengesahkan objek di langit itu hanyalah khayalan kumpulan pelajar sekolah agama terbabit hasil pendewaan mereka terhadap guru yang dipercayai menyebar ajaran sesat.

Siasatan JPM menunjukkan bahawa pemikiran pelajar itu dipengaruhi menerusi pendekatan pendewaan supaya apa saja yang diperkatakan guru itu dianggap benar.

Pihak berkuasa itu juga mengesahkan guru itu terbabit dengan sebuah kumpulan agama yang mengutip derma untuk membina kapal sebagai persediaan menghadapi kiamat.

Walaupun kisah objek di langit itu sudah lama berlalu dalam lipatan sejarah negara, tinjauan di laman sesawang mendapati masih ada pihak tertentu yang yakin bahawa peristiwa itu benar-benar berlaku atas kekuasaan Allah SWT dan bukannya satu pembohongan.

Hakikatnya sukar untuk merumuskan bahawa peristiwa ini memang benar-benar berlaku atau tidak. Walaupun kisah objek di langit ini sudah hampir 28 tahun berlalu, namun ianya masih kekal menjadi salah satu misteri bagi masyarakat Malaysia sehinggalah ke hari ini. Mungkin juga ada dikalangan korang yang baru tahu tentang kisah ini kan. - CARI


Apa Reaksi Anda...

Bagus
2
Marah
3
Terkejut
4
Sedih
2
Lawak
2
Bosan
2
0
0
Komen: 49
Komen

Previous : Selalu Gatal Tapak Tangan, Apa Puncanya? Bukan Bermaksud Dapat Duit Ya!

Next       : Jika Menghidap Kanser Testis, Ini Perkara Yang Akan Berlaku Kepada Alat Sulit Anda!

Tempat Duduk Percuma Air Asia Dah Berlangsung! Mari Cepat Rebut Free Seat Sekarang!
3 Teori Tentang Wabak COVID-19 Yang Tersebar, Betulkah Ia Tiada Pengakhiran?!
Kalau Mati di Angkasa, Adakah Mayat Akan Mereput Atau Jadi Mumia?
Realiti Masalah Obesiti Di Malaysia
Kerap Alami Mimpi Basah Tapi Tidak Tahu Kenapa? Ini Punca & Maksud Kejadian Ini!
Perasan Tak Warna Alat Sulit Kita Berbeza Dengan Kulit Badan? Ini Rupanya Punca Kejadian!
Selalu Gatal Tapak Tangan, Apa Puncanya? Bukan Bermaksud Dapat Duit Ya!
"Rap Lagi YB! Apa Guna MPSJ Dinaik Taraf Bandar Raya, Tapi Air Tak Ada?"
Ezurin Khyra Bawa Selori Baju Untuk The House, Jangan Cepat Hakimi Pemakaian Seksinya
"Kau Asyik Terperangkap Dengan Persepsi" - Salah Ke PU Azman Buat TikTok?
Dengan Bangkai Ayam Pun Bernafsu, Lelaki Paksa Isteri Rakam Aksi Jijik
Hajat Kahwin Tak Kesampaian, Model Maut Buat Rawatan Sedut Lemak
Emma Maembong Teruja, Tak Sangka Tiga Minggu Nikah Dah Hamil
'Saya Ada Fibroid, Baik Jual Rahim Online Daripada Dibuang Begitu Je'
Kepala Bayi Putus, Bergolek Ke Lantai Ketika Dilahirkan
Jika Menghidap Kanser Testis, Ini Perkara Yang Akan Berlaku Kepada Alat Sulit Anda!
Apa Beza Sakit Tekak Biasa Atau Disebabkan COVID-19? Ini Cara Kenal Pasti Simptom Jangkitan!
Aduh! Sakit Ditusuk Suami? Atasi Faraj Kurang Basah Dengan 8 Jenis Makanan Ini!
Terfikir Taknak Vaksin Atau Nak Tangguh Vaksin Anak? Ini 3 Akibatnya Anda Perlu Tahu
Ini Senarai 5 Hackers Paling Bahaya Dan Mengemparkan Dunia
Tahu Tak, Warna Lidah Boleh Jadi Petanda Anda Tidak Sihat! Warna Selain Merah Jambu BAHAYA!
Malas Mandi, Membersihkan Rumah Antara Simptom Penderita Kemurungan
Siap Gosok Gigi, Dah 39 Tahun Buaya Ini Tinggal Bersama Dalam Rumah
Tinggalan Misteri Raja Tutankhamun
5 Petua Orang Tua-tua, Mana Yang Diturunkan Kepada Anda?
Sedap Hingga Sukar Dilupakan, Hidangan Dipercayai Ikan Bandaraya Bersama Air Asam Jadi Menu Special
FAKTA ! Pelukan Suami Mampu Turunkan Berat Badan Dan Kolestrol Isteri

Komen Terbaru

Quote chauky314 5-11-2020 03:26 PM
ya... ingat lagik masa tu kecik lagik, tapi sebab menda ni iolsss semayang tak tinggal...hahahahha

Lain-lain Komen

Quote shark 20-10-2020 02:26 AM
ok aku baru tahu. 1992 umur aku baru 4 tahun kot

Quote dua_chzy 20-10-2020 05:23 AM
This was HUGE back then. Akak derjah 3 masa tu dan maseh ingat fascination ummah terhadap peeistiwa ni. Sebab zaman tu tadak tenet, info terhad hanya pada pembacaan suratkabo dan berita RTM (bagi ummah pedalaman Sabah yang hanya mampo terima coverage RTM). Mana betul mana tipu kita pob tatau. Ummah cemderung main telan bulat2 ja segala info media yang disogok pada minda mereka di zaman tu.
Quote little_sis 20-10-2020 07:12 AM
aku ingat... tp masa tu berapa faham pun..lamanya dah berlalu peristiwa ni...
Quote Nocturna 20-10-2020 07:31 AM
TT kena highlight dan bold ayat ni dalam artikel tu, hehehe

"Laporan berita itu antara lain menyebut Jabatan Perdana Menteri (JPM) mengesahkan objek di langit itu hanyalah khayalan kumpulan pelajar sekolah agama terbabit hasil pendewaan mereka terhadap guru yang dipercayai menyebar ajaran sesat.


Siasatan JPM menunjukkan bahawa pemikiran pelajar itu dipengaruhi menerusi pendekatan pendewaan supaya apa saja yang diperkatakan guru itu dianggap benar."

Quote matbad 20-10-2020 07:58 AM
Masih segar dalam ingatan kes ni
Quote kipaskebas 20-10-2020 08:04 AM
dulu pnh jgk cari artikel gambar tu tp tak jmpa. rasanya dlu tiap rumah msti dpt sekeping kertas bergambar tu
Quote nia_salina 20-10-2020 08:07 AM
kecoh gila dulu pasal ni. sampai aku yg bebudak masa tu duk la tgk ke langit kotdpt tgk awan berbentuk cmtu
Quote saviour_09 20-10-2020 08:14 AM
kecik lg  masa ni

kecoh dia sampai most of the time duk dongak langit je dgn kawan2

kot2 la boleh nampak jugak
Quote shernazz 20-10-2020 08:25 AM
Iols.is tak.hengat langsung
Padahal tahun 1992 iols tadika kemas..
Melawat zoo negara adalah agenda utama
Quote TomyamPuteh 20-10-2020 08:34 AM
Aku ingt2 lupa. Time ni la femes dgn surat berantai.
Quote tagas 20-10-2020 08:46 AM
dat time aku darjah 2 skolah rendah limpoon 1

kecoh jg time tu sesekali member2 suma pandang langit
Quote yuki812 20-10-2020 09:03 AM
La...memuda lagi korang ni 1992..time ni aku rasa aku darjah 5-6 kot. Tau kes ni sebab senegeri..dok ustaz ustazah citer. Ni kejadian kat sekolah agama perempuan.
Quote Kurex 20-10-2020 09:05 AM
Aku umur 2 tahun masa ni. Tak ingat langsung. Tapi memang aku pantang orang guna agama demi kepentingan diri sendiri...
Quote fishcracker 20-10-2020 09:06 AM
Time kecoh pun dah beberapa tahun berlaku,cikgu ke anak cikgu potostet bagi student berwajah inesen derjah 3 untuk dibaca n diserami dalam kelas
Quote ffbeauties 20-10-2020 09:13 AM
Tak payah nak misteri sangat.
Benda ni memang tak betul. Bukan sahaja JPM dah siasat tapi penduduk kat situ pon tak nampak. Yang nampak cuma ustaz dengan student dia je.
Taksub dengan ustaz penipu. Tambah lagi zaman tu terlalu dimomok dengan cerita-cerita karut mastika.
Tahun lepas ada satu IG dakwah yang sibuk duk post pasal ni. Konon salah satu dakwah supaya orang  mendekatkan diri dengan tuhan dan dunia dah nak kiamat. Terus aku komen kat situ cuba check surat kabar tarikh sekian-sekian yang siasatan menunjukkan benda ni palsu. Jangan sebar benda tak betul utk berdakwah, matLamat tak menghalalkan cara. Terus diblocknya aku!


Quote Supersirap 20-10-2020 09:32 AM
X silap benda ni viral masa Bosnia kena serang
Quote AbukRokok 20-10-2020 09:33 AM
Edited by AbukRokok at 20-10-2020 09:35 AM

aku percaya benda ni penipuan

ibarat zaman internet ni penipuan
-latihan pengurusan jenazah digunakan utk propa org mati tursunyum ria
-atau penampakan unicorn di langit kaabah
-gambar jin di gua hirak
Quote nisako 20-10-2020 10:03 AM
la x ingat pun.............
Quote husna_amal 20-10-2020 10:12 AM
Banyak sangat lakaran tu. Jadi tak logik lah.

Lihat semua komen(49)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas
 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
To Top