Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara

Perasan Tak Warna Alat Sulit Kita Berbeza Dengan Kulit Badan? Ini Rupanya Punca Kejadian!

20-10-2020 12:46 AM| Komen: 8


Setiap manusia yang normal sudah pasti akan lahir dengan satu set alat sulit masing-masing bagi fungsi pembiakan dan perkumuhan.

Bagi seorang lelaki, mereka akan lahir dengan zakar manakala untuk seorang wanita pula akan lahir dengan faraj dengan fungsi yang sama.

Pun begitu, pernahkah kalian terfikir mengapa warna alat sulit kita berbeza dengan kulit badan?

Jom sama-sama kita ikuti artikel untuk mengetahui jawapan kepada soalan ini dengan lebih lanjut!


Tentang alat sulit & warna kulit

Sudah menjadi lumrah alam, manusia dijadikan secara pelbagai dan berpasang-pasangan C inilah sebab kenapa wujudnya jantina lelaki dan perempuan.

Jantina

Kedua-dua jantina ini adalah saling melengkapi antara satu sama lain dan tanpa salah satu daripadanya sudah pasti tiada sulur galur keturunan.

Apa yang membezakan kedua-dua jantina ini adalah sistem reproduktif mereka termasuklah alat sulit.

Lelaki akan menggunakan zakar dan testis untuk berfungsi sebagai organ perkumuhan dan pembiakan manakala wanita pula akan menggunakan faraj dan rahim.

Bagi lelaki, sperma akan dihasilkan di dalam testis untuk disenyawakan di dalam rahim wanita.

Untuk wanita pula, telur akan dihasilkan di dalam rahim untuk disenyawakan menjadi janin.

Kaum

Seperti mana lumrah kejadian alam juga, manusia akan dilahirkan dengan diversiti yang pelbagai menjadikan kita berbeza antara satu sama lain.

Ada yang lahir dengan warna kulit yang cerah, sawo matang atau gelap bergantung kepada kaum genetik yang diwariskan oleh ibu dan bapa.

Jika digabungkan dua aspek ini, mungkin anda akan berfikir bahawa warna zakar dan faraj kalian akan mengikut warna kulit bukan?

Sebenarnya, ia tidak begitu kerana ketahuilah bahawa ia mungkin berbeza!


Kenapa warna zakar & faraj lain daripada kulit?

Ya, ia adalah salah satu daripada persoalan yang sering bermain dan berlegar di fikiran kita namun mungkin terlalu malu untuk dipersoalkan.

Jika anda seorang yang berkulit cerah sekalipun, warna zakar atau faraj anda pasti lebih gelap daripada warna kulit.

Bagi individu yang berkulit gelap pula, ia tidak bermakna warna alat sulit adalah sama dengan warna kulit anda.

Ini kerana tidak kira walau apapun warna kulit anda, warna alat sulit anda pasti akan lebih gelap daripada warna kulit seumpama ada dua tona warna yang berbeza.

Selain alat sulit, puting anda juga akan mempunyai warna yang berbeza dengan kulit. Kenapa? Ia ada kaitannya dengan hormon dalam tubuh badan kita!


Ini penjelasan pakar mengenai perkara ini!

Menurut Pakar Dermatologi dari New York iaitu Dr. Cameron Rokhsar dan Dr. Lindsey Bordone, ia ada kaitan dengan dua hormon seks manusia iaitu testosteron dan estrogen.

Buat anda yang mungkin belum tahu, testosteron itu adalah hormon seks untuk lelaki manakala estrogen pula adalah hormon seks buat wanita.

Kedua-dua hormon ini akan memainkan peranan yang sangat penting terhadap warna zakar dan faraj manusia.

Hormon-hormon ini akan meningkatkan aktiviti sel melanocyte yang berfungsi merembeskan melanin C protein pigmen yang bertanggungjawab mengawal warna kulit kita.

Disebabkan sel ini akan semakin giat berfungsi tatkala individu mencapai akil baligh, maka warna alat sulit kita akan berubah menjadi lebih gelap seiring perjalanan usia kita.



Lebih tua, lebih gelap warna zakar & faraj?

Ya, warna alat sulit dan juga puting kita akan berubah menjadi semakin gelap seiring dengan perjalanan usia kita.

Semasa individu sedang berada pada usia muda, warna alat sulit dan puting mereka adalah lebih cerah dan akan berubah menjadi gelap apabila meningkat dewasa ekoran perubahan hormon dalam tubuh badan, jelas pakar.

Dalam pada itu, ini juga adalah sebab mengapa kanak-kanak mempunyai warna rambut atau kulit yang lebih cerah jika hendak dibandingkan ketika mereka dewasa kelak.

Selain itu, ada satu lagi sebab mengapa warna zakar dan faraj menjadi lebih gelap berbanding warna kulit dan ia berkaitan dengan kondisi kesihatan kita.

Untuk pengetahuan anda, perubahan warna pada kawasan sekitar alat sulit atau puting anda adalah petanda kalian mungkin menghidapi penyakit diabetes.

Ini kerana kawasan kulit akan berubah menjadi sedikit gelap sekiranya kandungan gula dalam darah adalah sangat tinggi dan itu adalah petanda kencing manis.


Ia adalah normal, jumpa doktor untuk diagnosis

Konklusinya, warna zakar dan faraj yang lebih gelap berbanding warna kulit kita adalah satu perkara yang normal dan hanya berkaitan dengan hormon.

Pun begitu, ia juga mungkin petanda bahawa kalian menghidapi kondisi kesihatan yang boleh jadi kronik jika dibiarkan iaitu kencing manis.

Oleh itu, sila berjumpa doktor untuk diagnosis sekiranya anda mempunyai sebarang persoalan atau kebimbangan mengenai warna alat sulit anda.

Jangan pula anda sapukan krim pencerah kulit padanya hanya kerana bimbang pasangan tidak boleh menerimanya okay?






Apa Reaksi Anda...

Bagus
4
Marah
1
Terkejut
1
Sedih
1
Lawak
1
Bosan
1
0
0
Komen: 8
Komen

Previous : Kerap Alami Mimpi Basah Tapi Tidak Tahu Kenapa? Ini Punca & Maksud Kejadian Ini!

Next       : Selalu Gatal Tapak Tangan, Apa Puncanya? Bukan Bermaksud Dapat Duit Ya!

Tempat Duduk Percuma Air Asia Dah Berlangsung! Mari Cepat Rebut Free Seat Sekarang!
Dah Macam Nak Meletup, Tapi Model Ini Masih Rasa Pipinya Terlalu Kecil
Penghidap Darah Pekat Kena Tahu Ini! Ada Risiko Penyakit Lain Jika Darah Anda Terlampau Pekat!
3 Teori Tentang Wabak COVID-19 Yang Tersebar, Betulkah Ia Tiada Pengakhiran?!
Kalau Mati di Angkasa, Adakah Mayat Akan Mereput Atau Jadi Mumia?
Realiti Masalah Obesiti Di Malaysia
Kerap Alami Mimpi Basah Tapi Tidak Tahu Kenapa? Ini Punca & Maksud Kejadian Ini!
Selalu Gatal Tapak Tangan, Apa Puncanya? Bukan Bermaksud Dapat Duit Ya!
Kisah Mengemparkan Negara! 26 Objek Aneh Di Langit Malaysia 28 Tahun Lalu
"Rap Lagi YB! Apa Guna MPSJ Dinaik Taraf Bandar Raya, Tapi Air Tak Ada?"
"Kau Asyik Terperangkap Dengan Persepsi" - Salah Ke PU Azman Buat TikTok?
Dengan Bangkai Ayam Pun Bernafsu, Lelaki Paksa Isteri Rakam Aksi Jijik
Emma Maembong Teruja, Tak Sangka Tiga Minggu Nikah Dah Hamil
'Saya Ada Fibroid, Baik Jual Rahim Online Daripada Dibuang Begitu Je'
Kepala Bayi Putus, Bergolek Ke Lantai Ketika Dilahirkan
Jika Menghidap Kanser Testis, Ini Perkara Yang Akan Berlaku Kepada Alat Sulit Anda!
Apa Beza Sakit Tekak Biasa Atau Disebabkan COVID-19? Ini Cara Kenal Pasti Simptom Jangkitan!
Aduh! Sakit Ditusuk Suami? Atasi Faraj Kurang Basah Dengan 8 Jenis Makanan Ini!
Terfikir Taknak Vaksin Atau Nak Tangguh Vaksin Anak? Ini 3 Akibatnya Anda Perlu Tahu
Bermula 2021, Indonesia Mahu Fokus Cari Makhluk Asing Dan Planet Mirip Bumi
Sedap Hingga Sukar Dilupakan, Hidangan Dipercayai Ikan Bandaraya Bersama Air Asam Jadi Menu Special
Ini Senarai 5 Hackers Paling Bahaya Dan Mengemparkan Dunia
Boleh Ke Mandi Dalam Keadaan Telanjang?
Menyesal Seumur Hidup Kerana Cintakan Suami Orang

Komen Terbaru

Quote husna_amal 20-10-2020 09:51 AM
Kalau kulit orang melayu ni takdenya dapat yang pink.

Lain-lain Komen

Quote Gomea 20-10-2020 01:37 AM
Ooo...sebab tu ke? Ingatkan sebab kerap cukur
Quote wnwa05 20-10-2020 02:23 AM
aikk aku punya putih gebu je..korang punya hitam kerak ke?
Quote wnwa05 20-10-2020 02:24 AM
Gomea replied at 20-10-2020 01:37 AM
Ooo...sebab tu ke? Ingatkan sebab kerap cukur



mungkin sebab asyik tersorok kot.panas dok dalam seluar dan semak samun itu yg itam kerak





Quote cahaya_emily 20-10-2020 04:31 AM
Edited by cahaya_emily at 20-10-2020 04:34 AM

Kalau kulit gelap,tetibe alat kemaluan putih dh mcm penyakit kulit yg vitiligo tu pulak...takpe la kaler mcm mana pun yg penting sihat pandai jaga kemaluan dan maruah diri..kemaluan putih melepak tp keje bertukar pasangan buat seks bebas pun tidak berguna..

Curiousity kenapa warna kemaluan berbeza dgn warna kulit kat tpt lain is okayyy yg tak ok tu ialah obsesi nk memutihkan kemaluan....hahahahha
Quote TomyamPuteh 20-10-2020 08:29 AM
Skrg kan dh blh buat bleaching. Apa susah
Quote Andyscenes 20-10-2020 08:44 AM
aku suka vagina yg pink pink hahaha.. dasar gatal
Quote MsKoreanfanatic 20-10-2020 09:32 AM
wnwa05 replied at 20-10-2020 02:23 AM
aikk aku punya putih gebu je..korang punya hitam kerak ke?

untung la
Quote husna_amal 20-10-2020 09:51 AM
Kalau kulit orang melayu ni takdenya dapat yang pink.

Lihat semua komen(8)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas
 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
To Top