Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara

Penghidap Darah Pekat Kena Tahu Ini! Ada Risiko Penyakit Lain Jika Darah Anda Terlampau Pekat!

15-10-2020 11:23 PM| Komen: 6



Pernahkah anda mendengar tentang sebuah penyakit yang dikenali sebagai polycythemia vera? Penyakit ini menyebabkan sum sum tulang anda membuat terlalu banyak sel darah merah.

Akibatnya, sel darah merah yang terlalu banyak ini akan menyebabkan darah menjadi pekat hingga memperlahankan alirannya!

Pesakit polycythemia vera selalunya akan menyebabkan pesakitnya mudah mendapat darah beku. Penyakit ini juga merupakan sejenis kanser darah yang jarang berlaku.

Kondisi ini selalunya ditemui oleh pakar ketika pesakit melakukan ujian darah yang tiada berkenaan dengan penyakit ini.


Makin berisiko mendapat darah beku


Polycythemia vera boleh membawa maut jika dibiarkan tanpa rawatan.

Seperti yang diterangkan di atas, penyakit ini dapat meningkatkan risiko penghidapnya untuk mendapat darah beku.

Oleh sebab itu, pesakit polycythemia vera berisiko untuk menghidap penyakit yang boleh mengancam nyawa seperti:


1. Pulmonary embolism

Pulmonary embolism merupakan satu keadaan di mana darah beku terjadi di dalam saluran yang membawa darah daripada jantung ke bahagian paru-paru.

Keadaan ini boleh mengancam nyawa kerana darah beku tersebut boleh menghalang aliran darah ke bahagian paru-paru.

Individu yang mengalami masalah salur darah tersumbat perlukan rawatan dengan kadar segera untuk mengelakkan risiko kematian.


2. Darah pekat atau Deep vein thrombosis (DVT) 

Deep vein thrombosis berlaku apabila darah beku terbentuk pada mana-mana urat dalam. Selalunya, darah pekat ini akan berlaku pada kawasan betis dan boleh mengakibatkan kaki jadi bengkak dan sakit.


3. Sakit jantung dan strok

Disebabkan kebarangkalian yang tinggi untuk pesakit yang menghidap polycythemia vera membentuk darah beku dalam saluran darah, mereka juga berkemungkinan tinggi untuk diserang sakit jantung ataupun strok.


Limpa membengkak akibat darah terlalu banyak

Selalunya, individu yang menghidap penyakit ini akan mengalami simptom seperti sakit kepala, kepenatan, berpeluh terutamanya pada waktu malam, dan badan yang gatal-gatal lebih-lebih lagi selepas mandi.

Simptom lain seperti penglihatan yang kabur, telinga menjadi bingit (tinnitus) dan muka yang kemerah-merahan juga boleh menjadi tanda penyakit ini.

Setelah mengalami kebanyakan simptom di atas, akhirnya individu yang menghidap polycythemia vera akan mengalami masalah limpa membengkak.

Organ limpa berfungsi untuk menghalang jangkitan dan menapis sel darah lama dan sel yang rosak.

Disebabkan pesakit menghasilkan terlalu banyak sel darah merah, organ limpa jadi terbeban lalu membengkak. Kondisi ini turut dikenali sebagai splenomegaly.

Kondisi ini akan membuatkan seseorang itu rasa sengkak ataupun penuh pada bahagian perut.


Mutasi pada sel darah sebabkan pesakit hidap polycythemia vera

Sehingga hari ini, pakar masih belum pasti akan punca sebenar kondisi ini.

Namun, pakar mendapati bahawa penghidap penyakit ini mempunyai mutasi genetik yang mengganggu pembuatan sel darah merah dalam badan.

Hampir kesemua pesakit mempunyai mutasi yang dikenali sebagai JAK2V617F.

Mutasi ini menyebabkan signal JAK (Januse kinase pathway) menjadi bercelaru hinggakan badan bertindak menghasilkan terlalu banyak sel darah merah.

Walaupun polycythemia vera berlaku akibat mutasi genetik, namun penyakit ini bukanlah penyakit yang boleh diwarisi dari satu generasi ke generasi yang lain.

Selalunya, penghidap polycythemia vera akan mengalami penyakit ini ketika umur mereka menginjak 60 tahun ke atas.


Polycythemia vera C Penyakit yang tidak ada penawar


Polycythemia vera merupakan sejenis penyakit yang tidak mempunyai penawar. Pesakit yang menghidap kondisi ini terpaksa melakukan rawatan seumur hidup untuk mengawal penyakit ini.

Selalunya, penyakit ini lebih banyak ditemui dalam kalangan lelaki berbanding perempuan. Hanya 2 dalam 100,000 orang di dalam sesebuah populasi akan menghidap polycythemia vera.

Selain itu, pesakit polycythemia vera perlulah sentiasa aktif untuk meningkatkan kadar degupan jantung yang dapat membantu melancarkan peredaran darah.

Tabiat buruk seperti merokok dan obes hanya akan meningkatkan lagi risiko pesakit polycythemia vera untuk mendapat darah beku.

Oleh itu, pesakit amat digalakkan untuk mengamalkan gaya hidup yang sihat.

Selain itu, pesakit juga boleh lakukan senaman regangan pada kawasan kaki dan buku lali untuk melancarkan peredaran darah.


Kesimpulan


Pesakit yang menghidap penyakit polycythemia vera mungkin perlu bergantung pada ubat-ubatan sepanjang hayat.

Walau bagaimanapun, penyakit ini boleh dikawal jika pesakit mengamalkan gaya hidup yang sihat dan mengikut rawatan dengan baik.

Pesakit polycythemia vera boleh hidup normal sama seperti orang lain. Walau bagaimanapun, mereka akan mempunyai jangka hidup yang lebih pendek dan risiko yang lebih tinggi untuk mendapat darah beku.



Sumber : hellodoktor.com




Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
0
Bosan
0
0
0
Komen: 6
Komen

Previous : Dah Macam Nak Meletup, Tapi Model Ini Masih Rasa Pipinya Terlalu Kecil

Next       : 3 Teori Tentang Wabak COVID-19 Yang Tersebar, Betulkah Ia Tiada Pengakhiran?!

Komen Terbaru

Quote adila39 22-10-2020 10:03 PM
semoga kita dijauhkan dgn penyakit pelik pelik ni.

Lain-lain Komen

Quote shark 16-10-2020 01:33 AM
macam-macam lah penyakit..darah beku sangat pun bahaya. cair sangat pun bahaya. adeh
Quote buragazz 16-10-2020 08:02 AM
Bos aku merangkap jiran aku perempuan baru 47 yo kene penyakit ni..
Quote Beribear 16-10-2020 02:48 PM
Wah thanks tt kongsi this article. Sangat bermanfaat dan dapat ilmu baru. Iolss pon kena aware sbb every time bila ada sakit yg memerlukan darah iolss di ambil, nurse2 akan cakap kat jolss pekatnya darah. Iolss tanya kenapa boleh pekat tp nurse hanya jawab kurang air. Thanks tt lepas ni iolss kena lebih aware
Quote Scheherazade 18-10-2020 10:57 PM
Good sharing. Thx tt
Quote insyi81 22-10-2020 08:59 PM
aku pulak darah cair..dua2 tak baik...aihhhh
Quote adila39 22-10-2020 10:03 PM
semoga kita dijauhkan dgn penyakit pelik pelik ni.

Lihat semua komen(6)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas
 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
To Top