Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
CARI Infonet Portal Semasa Lihat artikel

Tangan Monyet Panggang, Kepala Anjing Dijual Secara Terbuka

16-7-2020 06:44 PM Komen: 38
Mengejutkan apabila tersebarnya rakaman yang menunjukkan tangan monyet yang dah dipanggang serta anjing yang hanya tunggu disembelih dijual secara terbuka di sebuah pasar basah di India.

Menurut laporan Mirror Online, dapat dilihat anjing yang masih hidup diidi di dalam karung.

People for the Ethical Treatment of Animals (PETA) menyatakan, ia adalah 'pelanggaran' terhadap undang-undang perlindungan haiwan dan hidupan liar.

Bukan itu sahaja, penjualan haiwan berkenaan boleh menjadi punca penularan wabak yang membawa maut.

PETA Via Harian Metro
PETA menjelaskan, "Di Nute Bazaar di Manipur, daging monyet, landak, kijang, babi hutan dan burung yang bermigrasi dijual secara haram.

"Di Pasar Churachandpur di Manipur, daging monyet, babi hutan dan rusa juga dijual secara haram.

"Di Keera Bazaar di Dimapur, Nagaland, anjing ditangkap dan dibunuh sebelum dagingnya dijual.

"Pemerintah Nagaland baru-baru ini memutuskan untuk melarang penjualan daging anjing, tetapi perdagangan itu masih berlanjutan di beberapa negeri di India yang lain."

Senario sama juga terjadi di Pasar Churachandpur.

Dalam rakaman itu juga dapt dilihat anjing termengah-mengah diikat dalam karung di Keera Bazaar. Video lain pula menunjukkan kepala anjing yang dipenggal dan dipenuhi lalat.

Pengarah PETA, Elisa Allen berkata,"Selagi pasar haiwan sebegini dibenarkan beroperasi, manusia akan terus berisiko dengan penularan wabak penyakit dan tidak terhitung penganiayaan terhadap haiwan yang menyakitkan."

pasar basah seperti itu adalah lokasi tepat penularan wabak zoonosis yang boleh menjangkiti manusia. -CARI

Apa Reaksi Anda...

Bagus
1
Marah
2
Terkejut
1
Sedih
0
Lawak
1
Bosan
0
0
0
Komen: 38
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote EvieWanKenobi 18-7-2020 10:16 AM
ya.. penjual2 kat belakang tu pun tak nampak
macam warganegara India..

Lain-lain Komen

Quote dua_chzy 16-7-2020 03:04 PM
Sinalau longon do gobuk om sinalau tasu.

Quote Artemesiaa 16-7-2020 03:04 PM
Susah nak bentras benda yang dah lama jadi benda tradisi ni walau tahu apa kemungkinan darinya
Quote dudaberhias 16-7-2020 03:05 PM
gelinyaaaa... entah2 pelbagai jenis virus ada dalam tempat tu...
btw deorang bakar binatang2 ni sebenar untuk hapuskan bulu... so balik2 basuh dan masak je sebab bulu2 semua dah takde dah jadi abu... kalau cabut satu2 memang susah la ni bukannya ayam nokkk
Quote c===8 16-7-2020 03:11 PM
kalau kat sini suka makan biawak, pasar sana takde pulak
Quote Atata 16-7-2020 03:17 PM
dua_chzy replied at 16-7-2020 03:04 PM
Sinalau longon do gobuk om sinalau tasu.

Sorry, whattt?
Quote dua_chzy 16-7-2020 03:22 PM
Atata replied at 16-7-2020 03:17 PM
Sorry, whattt?

Hahahaha

Quote padris 16-7-2020 03:41 PM
Ingat kat China ja...   
Lubuk penyebaran penyakit...  
Quote dodolgemok 16-7-2020 03:42 PM
Tangan monyet tu buat sup ke apa? Gigih pulak nk carik2 daging dari tangan kecik begitu yah?
Quote missbigrockstar 16-7-2020 03:51 PM
Manalah penyakit tak menular. Stress aku masuk thread ni. India pun bedal semua ya mcm China?
Quote copy_paste 16-7-2020 04:26 PM
selagi org yg makan benda2 pelik ni x mampos selagi tu la akan berulang lagi penyakit2 mcm ni
Quote totokreturn. 16-7-2020 04:44 PM
rasa mcm ayam ka?
Quote koondoor 16-7-2020 04:58 PM
Ni satu lagi bangsa takde benda lain ke nak makan. Tangan monyet pun dibedalnya.
Quote CARI-MRO 16-7-2020 06:44 PM
Mengejutkan apabila tersebarnya rakaman yang menunjukkan tangan monyet yang dah dipanggang serta anjing yang hanya tunggu disembelih dijual secara terbuka di sebuah pasar basah di India.


Menurut laporan Mirror Online, dapat dilihat anjing yang masih hidup diidi di dalam karung.


People for the Ethical Treatment of Animals (PETA) menyatakan, ia adalah 'pelanggaran' terhadap undang-undang perlindungan haiwan dan hidupan liar.


Bukan itu sahaja, penjualan haiwan berkenaan boleh menjadi punca penularan wabak yang membawa maut.


PETA Via Harian Metro


PETA menjelaskan, "Di Nute Bazaar di Manipur, daging monyet, landak, kijang, babi hutan dan burung yang bermigrasi dijual secara haram.

"Di Pasar Churachandpur di Manipur, daging monyet, babi hutan dan rusa juga dijual secara haram.

"Di Keera Bazaar di Dimapur, Nagaland, anjing ditangkap dan dibunuh sebelum dagingnya dijual.

"emerintah Nagaland baru-baru ini memutuskan untuk melarang penjualan daging anjing, tetapi perdagangan itu masih berlanjutan di beberapa negeri di India yang lain."


Senario sama juga terjadi di Pasar Churachandpur.


Dalam rakaman itu juga dapt dilihat anjing termengah-mengah diikat dalam karung di Keera Bazaar. Video lain pula menunjukkan kepala anjing yang dipenggal dan dipenuhi lalat.


Pengarah PETA, Elisa Allen berkata,"Selagi pasar haiwan sebegini dibenarkan beroperasi, manusia akan terus berisiko dengan penularan wabak penyakit dan tidak terhitung penganiayaan terhadap haiwan yang menyakitkan."


pasar basah seperti itu adalah lokasi tepat penularan wabak zoonosis yang boleh menjangkiti manusia. -CARI
Quote Xim 16-7-2020 07:00 PM
NGOk2 yg sedia ada selama ni x wat keje ke??buatla smthg drpd biarkan haiwan diseksa segini rupe....
Quote tikusmontok 16-7-2020 07:01 PM
Rentung sama dungu mcm sepet.
Quote dudaberhias 16-7-2020 07:06 PM
iols rasa macam dah komen di thread ini tapi di mana yach
Quote FOTHER-MUCKER 16-7-2020 07:44 PM
Mungkin manusia jenis ini sanggup menjadikan manusia sebagai makanan mereka!
Quote loladaily 16-7-2020 07:54 PM
Leluhur ni memang suka makan yang aneh-aneh ke
Quote Kurex 16-7-2020 09:25 PM
Leluhur.......

Lihat semua komen(38)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
To Top