CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Semasa Lihat artikel

Harga Ayam Naik Mendadak Lepas PKPB, Dah Kenapa?

16-6-2020 02:40 PM| Diterbitkan: Cari-Azza| Dilihat: 4078| Komen: 54|Original author: Oleh: Cari-azza

Description: Bukan musim perayaan, tetapi harga ayam naik mendadak. Itulah dilema pengguna Malaysia apabila harga ayam melebihi RM10.50 sekilogram.


Bukan musim perayaan, tetapi harga ayam naik mendadak. Itulah dilema pengguna Malaysia apabila harga ayam melebihi RM10.50 sekilogram. 

Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP), Datuk Rosol Wahid berkata, pihaknya tahu dan turut meminta pengguna peka dengan situasi sekarang seperti dilaporkan Sinar Harian. 

"Isu harga ayam naik dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) selepas 3 Jun telah kita jangka berlaku memandangkan sebelum ini kita kawal harga ayam pada paras maksimum RM7.50 sekilogram." 


Kredit foto : Sinar Harian


Menurutnya lagi, pengguna diminta melaporkan jika mengesan kenaikan harga ayam melebihi RM9.50 sekilogram bagi memudahkan pemantauan dan tindakan diambil.

"Jika berlaku kenaikan mendadak, kita akan buat kawalan balik kerana harga ayam di pasaran terutama di pasar raya juga dilihat tidak menentu, ada RM7.90, ada hari RM7.50." 

Kredit foto : Sinar Harian

Rosol menegaskan adalah tidak wajar harga ayam melebihi RM9.50 dan meminta orang ramai menggunakan aplikasi mudah alih 'price catcher?' bagi membuat perbandingan harga. 

"Kita sarankan supaya masyarakat cari tempat yang jual dengan harga murah seperti di pasar raya dan sebagainya kerana ia diperoleh dalam kuantiti banyak dan harga lebih murah."


Kredit foto : Sinar Harian

Selain itu, disarankan juga kedai-kedai yang menjual ayam di kampung perlu meletakkan tanda harga pada barangan yang dijual untuk mengelakkan kekeliruan.

Jadi, sama-sama kita saksikan sama ada saranan ini dipatuhi atau tidak. 

Tempat anda, ayam dijual berapa ringgit? - CARI

Bagus
2

Marah
1

Terkejut
1

Sedih
2

Lawak
1

Bosan

Friends Rank (7 people)

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote Anne.W 16-6-2020 02:43 PM
Mak oiii...pttla i order food ayam dpt ciput je.. Jgn smpi org sabo bg ayam kena covid baru nk jual murah da laa.. Hmm...
Quote JohnnyLever 16-6-2020 02:46 PM
jangan makan ayam, apa susah

Quote SWORKS27 16-6-2020 02:48 PM
ini lah masanya kita boikot ayam puas2..yaaaa..boikot ayammmmmmmmm
Quote Kurex 16-6-2020 03:23 PM
Boikot ayam dgn ayam pee esh..
Quote rospinki 16-6-2020 03:30 PM
haritu pi pasar rm8.8/kg, aku tnya tokey tu dia kata takdak rega syiling ikut suka asalkn pembeli tak komplen. lagipun situ ayam semelih fresh depan mata okla..aku ckup rensa bila beli ayam situ manjang dia ajak bersembang..haritu aku marah dia apsal ko suka bagi lebih..petiais kecik! depan org dia jawab..nmpk tak dia ni rajin masak? eh apa kaitan? aku lak risau bini dia meniaga dekat dekat situ
Quote caca_eric 16-6-2020 03:34 PM
Anne.W replied at 16-6-2020 02:43 PM
Mak oiii...pttla i order food ayam dpt ciput je.. Jgn smpi org sabo bg ayam kena covid baru nk jual  ...

Smlm ayam goreng kat restoren biasa rm3.50
Ikan kembung rm3.50
Nasi ayam harga biasa rm5.00 - 5.50
Quote Anne.W 16-6-2020 03:36 PM
Kurex replied at 16-6-2020 03:23 PM
Boikot ayam dgn ayam pee esh..

Tu ayam xblh makan. Xsembelih. Hehehe
Quote Anne.W 16-6-2020 03:38 PM
caca_eric replied at 16-6-2020 03:34 PM
Smlm ayam goreng kat restoren biasa rm3.50
Ikan kembung rm3.50
Nasi ayam harga biasa rm5.00 - 5. ...

Semalam i beli dinner utk family nasi goreng ayam ciput je.. Pastu bau nasi mcm nak basi..xhbs mkn pon. Rugi la beli ayam skrg. Nk mkn ikan takut kes buih alga beracun. Senang2 jd vegan la.. Jimat pon jimat. Hehe
Quote citulla3 16-6-2020 03:44 PM
adakah ini disebabkan kebetulan syawal x abis lagi? so ramai org pakat2 sambut raya part 2...tu sbb rege naik mendadak hurmmmm
Quote Kurex 16-6-2020 03:49 PM
Anne.W replied at 16-6-2020 03:36 PM
Tu ayam xblh makan. Xsembelih. Hehehe

ayam tu hanyir sebab tak mandi pagi.. busuk!
Quote husna_amal 16-6-2020 03:49 PM
Beli ayam kat tesco murah sikit  dari pasar.
Quote Anne.W 16-6-2020 03:51 PM
Kurex replied at 16-6-2020 03:49 PM
ayam tu hanyir sebab tak mandi pagi.. busuk!

Ouchhhhh.. Kurex pny komen mmg win!! Tp dh nama pon ayam manala mandi kurex oiii... Dimandikan masa nk masak jelaaa

Hahaha
Quote Tinot7 16-6-2020 05:23 PM
rospinki replied at 16-6-2020 03:30 PM
haritu pi pasar rm8.8/kg, aku tnya tokey tu dia kata takdak rega syiling ikut suka asalkn pembeli ta ...

Kaka cantek ke?
Quote 3480 16-6-2020 05:37 PM
La ni dh kurang bli ayam kt supemaket.. klu nmpk kejadiaannya elok aku bli la. Kdg tgk lebam2 risau plk. Dok pikiaq cara ayam kna sembelih. Slalu bli kt kedai frozen tu..
Quote aHoi83 16-6-2020 05:43 PM
Setiap thread pasal ayam naik rege ramai je saran suh beli ayam tesco yg tentu2 rege RM5.99/kg . Aman2 je sekor ayam baru rege Rm10+. Tk berbaloi beli ayam 7-10/kg kecuali u olls stock2 kayangan + berangan !
Quote Supersirap 16-6-2020 05:46 PM
Semoga harga ayam ni boleh turun
Quote acikhan 16-6-2020 05:57 PM
Haku kalo beli ayam 3 ekor utk stok brg basah 2 minggu..selalu beli kat pasar je walaupun mahal tp konpiden sbb halal time tgk harga mmg pejam mata je la... Nak beli ikan mak uii mahal la pulak!
Quote rospinki 16-6-2020 06:20 PM
Tinot7 replied at 16-6-2020 05:23 PM
Kaka cantek ke?

tak..tu yg akak pelik. unless kalau ada org pm tinot ckp kaka ni cantik jelita jgn pecaya tau. hahahaha
Quote salmon-suki 16-6-2020 06:39 PM
Nak mkn ape laa nanti..ayam mahal..ikan mahal..sardin mahal...sayur mahal..{:cryrun

Lihat semua komen(54)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

17-8-2022 06:49 PM GMT+8 , Processed in 0.102390 second(s), 30 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top