CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Semasa Lihat artikel

Lepas Mapim, Permim Pula Bersuara Isu Halang Warga Asing Solat Berjemaah

9-6-2020 09:49 AM| Diterbitkan: CARI-MAL| Dilihat: 3916| Komen: 42

Description: Selepas Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim), Persekutuan Pertubuhan India Muslim Malaysia (Permim) pula tampil menyifatkan tindakan kerajaan tidak membenarkan warga asing negatif covi ...
Selepas Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim), Persekutuan Pertubuhan India Muslim Malaysia (Permim) pula tampil menyifatkan tindakan kerajaan tidak membenarkan warga asing negatif covid-19 menunaikan solat di masjid adalah tidak wajar.


Memetik Harian Metro, Permim berpandangan sama dengan Mapim bahawa diskriminasi sedemikian tidak wajar berlaku.


Kredit foto: Harian Metro

Tegas presidennya, Dhajudeen Shahul Hameed, setiap umat Islam ada hak untuk bersolat dan ia harus dihormati walaupun negara sedang berdepan pandemik itu.

"Larangan sebegini akan menimbulkan persepsi negatif terhadap negara serta agama Islam sebagai agama yang tidak membezakan antara manusia.

"Permim memohon Majlis Keselamatan Negara (MKN) untuk memperhalusi keputusan ini serta membenarkan umat Islam beribadah tanpa mengira status kewarganegaraan," katanya dalam satu kenyataan, semalam.


Mohd Azmi Abdul Hamid selaku Presiden Mapim, semalam berkata, tuntutan agama tidak boleh dikompromi jika semua syarat sudah dipenuhi. - CARI

4

Bagus
5

Marah
5

Terkejut
5

Sedih
5

Lawak
5

Bosan

Friends Rank (29 people)

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote matbad 9-6-2020 09:52 AM
Dorang bgi arahan bersebab..kalau tak halang rakyat malaysia yg kemungkinan akn kena pkp lagi
Quote helicornia 9-6-2020 10:01 AM
semayang jemaah sesama korang je la. semayang jemaah ni hanya bole buat kat masjid je ke?
Quote jalfa 9-6-2020 10:04 AM
Halah halah nak jugak jadi hero..utk sementara aja kan..
Quote Kurex 9-6-2020 10:08 AM
Ala i dia mulim malaysia ni.. dekat masjid, kaum kau jugak yg tak ramai solat jumaat... Ada, tapi tak ramai.. chaittt podahhhh
Quote evian.. 9-6-2020 10:10 AM
Kurex replied at 9-6-2020 10:08 AM
Ala i dia mulim malaysia ni.. dekat masjid, kaum kau jugak yg tak ramai solat jumaat... Ada, tapi ta ...

engage on the isu please ....
Quote sarah82 9-6-2020 10:10 AM
Mufti dah setuju.. So korang sapa? Kami dengar ckp mufti.
Quote LadyCarefree 9-6-2020 10:13 AM
Warga asing? Tak suka, boleh blah dari msia. Xde saper paksa korang duduk sini.
Islam tak bezakan manusia konon tapi setiap negara ada undang2 hatta setiap kampung malah keluarga pun.
Quote evian.. 9-6-2020 10:14 AM
matbad replied at 9-6-2020 09:52 AM
Dorang bgi arahan bersebab..kalau tak halang rakyat malaysia yg kemungkinan akn kena pkp lagi

Are we TO ASSUME THAT ALL WARGA ASING ADALAH POSITIVE COVID 19?
Why discriminate them only dlm masjid dan bukan dlm mrt,lrt and other confined areas like mall restaurants and what have you?



Quote harisbee 9-6-2020 10:17 AM
Bukan diskriminasi...kita nak kurangkan kesesakan dlm mesjid musim2 covid ni...test dulu...warganegara diutamakan..nanti bersesak2..warga sendiri x leh masuk mesjid solat berjemaah...warga asing disusukan warga tempatan terpinggir?
Quote harisbee 9-6-2020 10:18 AM
Ada yg pati...kalu wujud cluster how to track those pati? Benda mcm ni oyn nak dipolitikkan..
Quote matbad 9-6-2020 10:29 AM
evian.. replied at 9-6-2020 10:14 AM
Are we TO ASSUME THAT ALL WARGA ASING ADALAH POSITIVE COVID 19?
Why discriminate them only dlm ma ...

Tanya dorang yg buat syarat tu la..
Bgi aku apa dorang buat bersebab walaupn mcm senget
Quote kroit92 9-6-2020 10:39 AM
sedih pulak tengok gambar jemaah jarak-jarak macam tu

harapnya semua selamat, dapat jemaah macam biasa balik

"Rapatkan saf, luruskan saf."
Quote kemaruk 9-6-2020 10:42 AM
orang asing tu cam ni ke


Quote Decon 9-6-2020 10:46 AM
solat di masjid & bersiar makan di mall adalah aktiviti yg sgt berlainan klu nak dibincangkan dlm konteks covid-19 ni:

solat:
1. amik wuduk bersebelahan menggunakan paip atau gayung. berkumur & berwuduk boleh menyebabkan percikan air ke org sebelah.
2. waktu sujud hidung & mulut sgt hampir ke lantai (sejadah). kemungkinan air liur & air hidung mencemar lantai amat tinggi.
3. bersalam. sebab dah jadi budaya, bila ada yg hulurkan tgn, amat susah utk tidak menerima sapaan salam tangan tersebut, tambahan pula di rumah Allah.
4. kitaran udara: kipas dipasang kuat dari seluruh sudut. sgt mudah utk menyebarkan virus jika ada yg batuk dan bersin.

bersiar / makan:
1. social distancing boleh dipraktiskan. rasa tempat tu agak crowded, kita beredar. klu kedai makan tu ramai, komplen kat pengurusan kedai tu atau laporkan kpd pihak berkuasa, dan kita beredar.
Quote gigahertz 9-6-2020 11:16 AM
evian.. replied at 9-6-2020 02:14 AM
Are we TO ASSUME THAT ALL WARGA ASING ADALAH POSITIVE COVID 19?
Why discriminate them only dlm ma ...

U tau kan perangai warga asing bila.kena covid 19 mcm mana? tak nak bagi kerjasama.
Quote husna_amal 9-6-2020 11:18 AM
kalau bagi cadangan buat dua sesi solat jumaat boleh ke?
Quote clarizsa 9-6-2020 11:20 AM
Warga asing perlu sedar diri dan hormat peraturan malaysia
Semestinya warga malaysia sentiasa diutamakan
Sebagai penumpang kamu tu jangan nak ngada2
Kalau tak suka peraturan malaysia silalah keluar
Hanya rakyat malaysia berhak untuk argue dan pertikai keputusan kerajaan
Kamu warga asing sila diam diam saja
Quote wafeloren 9-6-2020 12:02 PM
Kenapa tak mewajibkan semua yg berjemaah bawak sejadah sendiri. Sbb sejadah tu medium yg senang contaminate. Tak kan setiap kali masjid nk basuh sejadah. Better la sikit2 dulu. Nanti kan kena fitnah memacam plak mcm cluster sri petaling
Quote Kurex 9-6-2020 12:38 PM
evian.. replied at 9-6-2020 10:10 AM
engage on the isu please ....

Letak dalam rumah kau je la

Lihat semua komen(42)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

17-8-2022 06:27 PM GMT+8 , Processed in 0.079229 second(s), 30 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top