CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Semasa Lihat artikel

DBKL Beku Lesen Minuman Keras

2-6-2020 01:56 PM| Diterbitkan: CARI-MAL| Dilihat: 3340| Komen: 25

Description: Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) akan mengambil tindakan terhadap mana-mana premis yang menjalankan aktiviti penjualan minuman keras tanpa lesen.
Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) akan mengambil tindakan terhadap mana-mana premis yang menjalankan aktiviti penjualan minuman keras tanpa lesen.



Dalam kenyataanya hari ini, DBKL menerusi Jabatan Pelesenan dan Pembangunan Penjaja memaklumkan bahawa semua permohonan baharu lesen minuman keras di ibu negara dibekukan berkuatkuasa serta-merta.


Kredit foto: FB DBKL

Memetik Harian Metro, Menteri Wilayah Persekutuan, Tan Sri Annuar Musa dalam ciapannya di Twitter semalam memberi bayangan akan membekukan semua aktiviti membabitkan pengeluaran dan penjualan arak berikutan peningkatan kes kemalangan membabitkan pemandu mabuk.



Kredit foto: IG Zuraida/Annuar

Sementara itu, Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Zuraida Kamarudin berkata semua faktor perlu diambil kira sebelum membuat keputusan.

"Kita perlu fokus kepada memperkasakan undang-undang dan hukuman mesti juga dinilai semula.

"Kita ada Akta Pengangkutan yang berada di bawah Kementerian Pengangkutan dan perkara ini (pembekuan lesen) juga berkaitan MITI (Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri).

"Kerajaan perlu mengambil kira semua faktor sebelum membuat keputusan. Apa yang penting sekarang adalah hukuman ke atas pesalah dulu, dan di masa akan datang, kita tengok isu ini (hentikan lesen)," katanya. - CARI


Bagus
1

Marah
1

Terkejut
2

Sedih
1

Lawak
1

Bosan

Friends Rank (6 people)

  • semerbak

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote salmon-suki 2-6-2020 02:14 PM
Harap buat betul2,jgn keluarkn statement semata2 nak sedapkan hati rakyat marhaen...pemabuk2 ni wajar dikenakan hukuman berat sebab dorg dah bunuh org kot..
Quote Fur 2-6-2020 02:40 PM
Dbkl je?
Lain2 follow laaa sekali
Quote Skuau 2-6-2020 02:43 PM
Ore yg betul2 mabuk sebenarnya..mana larat nak drive....drng bukan mabuk....sekadar 'pening jer pon'.
Quote naina 2-6-2020 02:46 PM
hukum mati, dan keluarga yg langgar tu wajib tanggung keluarga si mati. bayar pampasan
Quote Nahnukutu 2-6-2020 02:57 PM
Setakat bagi lobai fefeeling isle telah menang boleh la...

yang untung ialah tokey kedai2 arak yang dah ada lesen

drinkers akan beralih ke kedai mereka. mabuk tetap mabuk.


Quote Nahnukutu 2-6-2020 03:19 PM
in another news

Amid drink driving focus, DBKL freezes new licences to sell alcohol
Tuesday, 02 Jun 2020 02:41 PM MYT

KUALA LUMPUR, June 2 — Kuala Lumpur City Hall (DBKL) today announced that it would be freezing all new applications for licences to sell alcohol with immediate effect.

In a brief Facebook post today, DBKL’s Licensing and Petty Traders Development Department made the public announcement, adding that enforcement action would be taken on any premises that sell alcohol without a licence.

The announcement by DBKL did not elaborate on the reasons for the freeze, but comes amid a recent spotlight on road accidents involving drunk or intoxicated drivers and who had caused the deaths of other road users.

Yesterday, Federal Territories Minister Tan Sri Annuar Musa wrote on Twitter that new licences to sell alcohol should be frozen.

“With the occurrence of drunk drivers and the causing of accidents, the issuing of new licences to sell alcohol should be frozen until a guideline and review of laws can be carried out. The local authorities’ licensing for premises should be tightened,” he wrote.


Quote nazzse 2-6-2020 03:30 PM
Tolong beku lesen arak untuk 7E & speedmart sekali..Sakit hati plak dok tengok negro dok membeli, berjoget & buang tin rata2 dkt tempat aku ni
Quote hayrin86 2-6-2020 04:48 PM
Semoga lain2 dapat mengikut jejak langkah DBKL melaksanakan perkara sama, memansuhkan lesen arak yang baru.. BTW, arak bukannya best pun..
Quote hayrin86 2-6-2020 04:50 PM
nazzse replied at 2-6-2020 03:30 PM
Tolong beku lesen arak untuk 7E & speedmart sekali..Sakit hati plak dok tengok negro dok membeli, be ...

Betul.. Best apa arak kan..

Quote Kurex 2-6-2020 04:51 PM
Skuau replied at 2-6-2020 02:43 PM
Ore yg betul2 mabuk sebenarnya..mana larat nak drive....drng bukan mabuk....sekadar 'pening jer pon' ...

ni petikan kata2 acik mana ni?
Quote relaxjek 2-6-2020 05:00 PM
Syabas gomen PN.. Ph patut contohi PN
Quote dizekni 2-6-2020 05:05 PM
Syabas!

Alhamdulillah

Ini Tanah Melayu
Quote matbad 2-6-2020 05:06 PM
Yg bru ja??
Knp tak tarik semua sekali??
Tula haritu ntah kat mana yg ada kes 2,3org serbu 7e tak bgi jual arak tu..
Mungkin doa org yg menentang tu dah termakbul dan bru 1malaysia nk celik mata
Quote Skuau 2-6-2020 05:25 PM
Kurex replied at 2-6-2020 04:51 PM
ni petikan kata2 acik mana ni?

betul la kurex...dh ko mabuk...amendenya ko larat nk drive...yg boleh/larat drive tu...pastu langgar ore..hanya nk gunakan alasan mabuk tuk 'lepas' jer...
Quote mrs_adr 2-6-2020 05:29 PM
Syabasssssssssssssssss
penang kena buat jgk tau,..... tp mampuih nak buat
Quote leetaemin 2-6-2020 06:29 PM
Permulaan yg bagus...
Quote Supersirap 2-6-2020 08:17 PM
Satu perkembangan berita yang bagus
Quote nefnefnef 2-6-2020 08:37 PM
Jyeahhhh! Starting yang cantik
Quote slavehunter 2-6-2020 09:50 PM
#malaylivesmatter.

Lihat semua komen(25)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

28-9-2022 02:00 AM GMT+8 , Processed in 0.068740 second(s), 30 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top