CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT
Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Semasa Lihat artikel

Video Parodi Rasis! Latheefa Koya Berang Pelat Rohingya Jadi Jenaka

28-4-2020 12:01 PM| Diterbitkan: CARI-MAL| Dilihat: 10813| Komen: 100

Description: Video parodi pelat presiden Pertubuhan Hak Asasi Etnik Rohingya (Mehrom) berbahasa Melayu sangat tidak disenangi bekas Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Latheefa Koya.
Video parodi pelat presiden Pertubuhan Hak Asasi Etnik Rohingya (Mehrom) berbahasa Melayu sangat tidak disenangi bekas Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Latheefa Koya.



Kredit foto: Twitter

Menerusi Twitternya, Latheefa menyelar tindakan individu terbabit sebagai 'sangat bodoh' dan 'rasis'.

“Bagaimana video ini dianggap komedi melucukan dengan mempersenda seorang pelarian berbahasa Melayu?

"Ayuh rakyat Malaysia, anda boleh jadi lebih baik dari ini," tempelaknya.

Terdahulu, tular video Zafar Ahmad Abdul Ghani yang bersuara mengenai isu pelarian Rohingya dan menuntut hak sama rata untuk warganya sehingga dikatakan menghina rakyat Malaysia dan dikecam ramai.



Zafar kemudian menafikan kenyataan itu dan menyahaktif akaun media sosialnya selepas menerima ugutan bunuh.

Dia juga sudah memohon maaf sekiranya menyinggung perasaan rakyat Malaysia.

Menurut ProjekMM, gabungan 17 badan bukan kerajaan (NGO) berkaitan pelarian Rohingya turut meminta maaf dan tidak mengiktiraf Zafar sebagai wakil mereka kerana bimbang sentimen negatif rakyat.

Pelat Zafar bertutur bahasa Melayu kemudian dijadikan bahan jenaka dalam video parodi 'Susahnya Jadi Speech Instructor Untuk Warga Asing'.- CARI
2

Bagus
2

Marah

Terkejut

Sedih
2

Lawak

Bosan

Friends Rank (6 people)

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

ADVERTISEMENT

Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote fliphair8 28-4-2020 12:07 PM
Mula dahhhhhhh.....acik koya berkoya2
Quote sarah82 28-4-2020 12:09 PM
Lantak la.. Kami suka.. Koyak ni sibuk saja.. Oh lupa.. Harus la back up sama2 leluhur
Quote epal21 28-4-2020 12:19 PM
Perbualan laki bini boleh pulak dijadikan jenaka, ye? Sampai tersenyum sinis.
Quote ChildrenOfBodom 28-4-2020 12:25 PM
koya ni pon keturunan paria ronhingya gak lettew kalao tak, takkan sentap
Quote ~boolean 28-4-2020 12:25 PM
aku tahu ramai tak suka rohingya, tapi video tu memang jelas rasis.
fokus saja lah pada isu pelarian, sama ada kau sokong atau tidak.
kenapa perlu sampai memperlekehkan orang...
otak singkat..
Quote Covid19 28-4-2020 12:30 PM
Set set pendatang ..mesti la dia marah..dia pun pendatang
Quote Akumagoukioni 28-4-2020 12:40 PM
sarah82 replied at 28-4-2020 12:09 PM
Lantak la.. Kami suka.. Koyak ni sibuk saja.. Oh lupa.. Harus la back up sama2 leluhur

Hahaha betui. Koya nie leluhur mna?
Quote Orix 28-4-2020 12:40 PM
sesama leluhur khuens
Quote sarah82 28-4-2020 12:40 PM
Akumagoukioni replied at 28-4-2020 12:40 PM
Hahaha betui. Koya nie leluhur mna?

Dia x salah aku dari belah2 Asia kecik juga.. India ka pakistan aku tak pasti.

Aku tak rasa rasis pun..
Quote Redskin 28-4-2020 12:52 PM
Aku mmg tak gemar lawak bodo
dari DD Kronik nii...

Dah sah2 Rohingya ni BUKAN warganegara
Msia, so aku tak expect pon dia berbahasa
Melayu....itu pong sudah cukup baik dia cuba
Utk bercakap Melayu.

Pada aku lagi lawak sepet2 punya bahalol
lahir kat Mesia, dari kecik sekolah kat Mesia, kerja carik makan pon kat Mesia
tapi cakap Melayu bunyi cam haramjadah.

Sepet2 ni ada yg sepatah haram tak tahu langsung cakap Melayu....

Org camni bodo tak reti bahasa kebangsaan
tak layak jadik warganegara,

Harap Kerajaan siasat esp pelancung2 sepet dan rentong dan lain2 masuk melawat Mesia tapi TIADA rekod mereka keluar Mesia...

Quote barfi 28-4-2020 12:52 PM
Redskin: Aku mmg tak gemar lawak bodo dari DD Kronik nii...Dah sah2 Rohingya ni BUKAN warganegaraMsia, so aku tak expect pon dia berbahasaMelayu....itu po ...


Setuju 100%
Quote liton 28-4-2020 12:53 PM
Biasalah...org melayu ni kalau ereb & mat saleh pelat cakap melayu bukan main puji....suka.
Dah bangsa asing , mestilah pelat lidah bahasa ibunda dia org. Takkan nak ckp clear mcm org melayu yg sememangnya ckp melayu dari kecil.
Mcm cina Malaysia, tetap ada yg pelat, tetap ada yg salah sebut perkataan.
Si zafar rohingya ni pun ckp lebih kurang mcm samy vellu yg dah bertahun-tahun jadi menteri.

Sekurang-kurangnya warga asing bukan mat saleh & arab berusaha nak ckp melayu..
Quote lattehazelnut 28-4-2020 12:53 PM
Dia mcm ada suku sakat rohingya
Quote Decon 28-4-2020 12:55 PM
dh nama pun parody
Quote axl_bach 28-4-2020 01:08 PM
epal21 replied at 28-4-2020 12:19 PM
Perbualan laki bini boleh pulak dijadikan jenaka, ye? Sampai tersenyum sinis.

Tu paling celaka, semata2 dendam kat Bijan....no integrity btol sapa yg arah dedahkan tu
Quote axl_bach 28-4-2020 01:12 PM
~boolean replied at 28-4-2020 12:25 PM
aku tahu ramai tak suka rohingya, tapi video tu memang jelas rasis.
fokus saja lah pada isu pelari ...

Video parody mmg xleh nk kata apa, dah jadi trend dibuat oleh pembatak2 dan penyembah2 like di medsos.....sedangkan video budak kedah nangis masa kedah kalah final dgn JDT org parodikan, inikan bangsa asing....

Cuma aku lebih gusar kalau ada yg dok share rakaman audio yg didakwa dari bangsa rohingya sedangkan hakikatnya rakaman audio tu cuma parodi semata2, sbb bleh timbulkan keadaan tegang ....

Contoh mcm rakaman yg ada sebut KONSPIRASI KA INSPIRASI KA tu.....ntah btol ntah tipu jer itu org rohingya yg kkata tp dah meluas org share
Quote Kurex 28-4-2020 01:19 PM
Kau siapa sekarang ni wahai koya????? Bukan sesiapa.....
Quote me12345 28-4-2020 01:23 PM
Hsntar balik rohingya ni
Quote Melur1 28-4-2020 01:30 PM
Iolls tak nak sembang politik sangat. Memang tak baik menghina org. Lagi2 bulan puasa ni

Lihat semua komen(100)

Kategori Berkaitan

ADVERTISEMENT


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT

Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

12-8-2022 05:08 PM GMT+8 , Processed in 0.218053 second(s), 30 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top