CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT
Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Semasa Lihat artikel

Bawa Bertenang, Biar Polis Siasat Isu Rohingya - Ismail Sabri

28-4-2020 08:39 AM| Diterbitkan: hussaini4675| Dilihat: 6727| Komen: 72|Original author: Oleh: Tukang Tulis

Description: Lambakan berita tentang pelarian Rohingya yang didakwa bersikap besar kepala dan tidak menghormati budaya masyarakat tempatan di media sosial turut mendapat perhatian Menteri Kanan (Kluster Keselamata ...
Gambar hiasan

Kredit foto: Facebook Anadolu Agency

Lambakan berita tentang pelarian Rohingya yang didakwa bersikap besar kepala dan tidak menghormati budaya masyarakat tempatan di media sosial turut mendapat perhatian Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.


Dalam sidang media semalam, beliau menyatakan bahawa isu pelarian Rohingya tiba-tiba menjadi besar semasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dikuatkuasakan sedangkan kedatangan etnik itu ketika mencari perlindungan daripada pembunuhan beramai-ramai yang kejam di Myanmar sebelum ini tidak menimbulkan sebarang isu.

"Terlalu banyak berita-berita melalui media sosial, video dan sebagainya yang dikeluarkan yang menimbulkan kemarahan rakyat terhadap mereka.

"Bagaimanapun, tidak ada siapa yang boleh menentukan kesahihan palsu atau tidak, kecuali pihak polis," katanya seperti dipetik daripada rakaman video yang disiarkan dalam laman Facebooknya.



Beliau turut memberi jaminan bahawa pihak polis sedang menyiasat perkara tersebut dan meminta rakyat supaya bertenang.

"Jangan timbulkan isu yang boleh membangkitkan kemarahan yang akhirnya mencetuskan sesuatu yang tidak diingini," katanya.

Ismail Sabri turut menekankan tentang reputasi Malaysia sebagai sebuah negara yang aman dan sangat bertimbang rasa kepada sesiapa sahaja yang berada di sini.

Wajar juga kerajaan mengambil tindakan tegas terhadap mereka yang menyebarkan kenyataan, gambar dan video yang mengandungi maklumat palsu agar netizen bersikap lebih berhati-hati sebelum menularkannya. 

Jangan timbulkan isu yang boleh membangkitkan kemarahan rakyat. - CARI
1

Bagus
3

Marah

Terkejut

Sedih
1

Lawak
1

Bosan

Friends Rank (6 people)

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

ADVERTISEMENT

Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote Tinot7 28-4-2020 09:01 AM
Apa berita palsu yg disebarkan?
Quote Ina8895 28-4-2020 09:07 AM
Tinot7: Apa berita palsu yg disebarkan?


Kena tunggu polis siasat dulu kot. Mail sabri cakap camtu
Quote haruslah 28-4-2020 09:28 AM
Yg dah ada kat maalysia ni anta kat 1 tempat...bukan darat tp pulau....amik mana2 pulau letak diorang ni
Pandai2 la nak idup lepas dibagi sket bantuan asas

Yg mana belum masuk tu, tolak pi tempat lain
Atas dasar kemanusiaan, sebelum tolak tu hulur la makan sket.

Wondwr brp ramai rohingya kat indo thai vietnam sgp
Quote clarizsa 28-4-2020 10:48 AM
Siasat siasat siasat

Hmmmmmmmmmmmmmm

Quote matbad 28-4-2020 11:09 AM
Siasat nanti keluar la cerita Tun M bagi Ic dan hak istimewa melayu pada pusk pelarian Burma duatu ketika dahulu utk mengundi yg masuk melalui perairan langawi..skrg ni puak burma dah tnjuk kpala sndri..rohingya tuntut mcm ni sebab tau sejarah yg puak burma dapat..siasat jgn tak siasatttttttttt
Quote adm7 28-4-2020 11:11 AM
Cari sebab kenapa rohingya ni suka datang malaysia walhal byk lagi negara lain yang lebih besar dan maju boleh diorg pergi.

Skrg ni yang patut rakyat marhaen buat elakkan bagi sedekah tunai kat diorg yg mintak sedekah. Kalau barang asas seperti makanan , pakaian takpa. Lepas tu boikot segala jenis perniagaan warga asing atau yang pakai nama isteri warganegara.
Ni antara cara yang aku rasa kita blh buat.

Pihak kerajaan pulak kena berunding dengan negara asal diorg ni untuk hantar pulang diorg berperingkat. Lepastu kena ketatkan penguatkuasaan dan kawalan sempadan laut, darat untuk halang kemasukan diorg.

Kita pun dah patut suruh gelandangan buat kerja-kerja yang tak berisiko dan tak memerlukan kemahiran macam kerja pembersihan,runcit,kebun, pasar. Sampai bila nak suap makanan free kat diorg?biar diorg ni bekerja cari duit untuk sara diri sendiri
Quote bulalof 28-4-2020 11:13 AM
siasat?

tunggu ada laporan rasmi baru nak bertindak?

isu pendatang haram atau Rohingya bukan isu kecil dan terpencil. Buka mata boleh nampak bersepah warga asing di lembah kelang.

alang2 tengah PKP ni, laksanakan terus pembersihan pendatang haram. kami rakyat tiada kuasa dan upaya. semuanya terletak pada finctional government sekarang.  Bertindaklah!
Quote Covid19 28-4-2020 11:15 AM
Erm siasat ..tak de harapan la..
Quote fizzyperrier 28-4-2020 11:16 AM
Covid19 replied at 28-4-2020 11:15 AM
Erm siasat ..tak de harapan la..

boleh aja selagi tak perlu dibawa kesidang parlimen....

haaaaaaaaa
Quote Covid19 28-4-2020 11:20 AM
Org Melayu ni mmg pelik..hari tu ada baca sejarah datuk nenek moyang seorang lelaki Cina ni..dia cerita sejarah datuk moyang dia dtg tanah Melayu..percaya tak, datang naik tongkang dari negara China sbb dah kalah judi... lps dtg Malaya tak tahu mcm mana dpt jadi ngam dgn org atasan ,moyang dia dpt hak buat bisnes hasil tanah melayu,dpt harta dan tanah semua.. i baca geleng kepala.. kaum pendatang boleh concur sampai mcm tu sekali..org melayu sendiri miskin di tanah air sendiri..  so history will repeat itself..nothing new..
Quote anakkerengga 28-4-2020 11:21 AM
Petisyen berkenaan rohingya ni semua dah kena delete... huhu.. sape yg pegi delete nih...
Quote insulin 28-4-2020 11:24 AM
haruslah replied at 28-4-2020 09:28 AM
Yg dah ada kat maalysia ni anta kat 1 tempat...bukan darat tp pulau....amik mana2 pulau letak dioran ...

Bagi depa tinggal di Pulau? Jangan la. Nanti jadi macam Singapore Dan Pulau pinang. Better halau depa ke Bhasan char, Bangladesh.
Quote insulin 28-4-2020 11:26 AM
bulalof replied at 28-4-2020 11:13 AM
siasat?

tunggu ada laporan rasmi baru nak bertindak?

Kan bro. Tu bukit malut tu. Boleh tengok dari Google Earth. Setinggan di Pulau peranginan terkemuka Malaysia. Dah la tempat ex pm pula tu. Buat malu je di mata dunia.
Quote Bedah.Cun 28-4-2020 11:37 AM
No, i demand them and other migrants to get the hell out of my country. Fuck offff!!!!
Quote Ina8895 28-4-2020 01:24 PM
Rohingya bangsa dizalimi orang kafir. Di manakah kemanusiaan korang?
Quote liton 28-4-2020 01:42 PM
haruslah replied at 28-4-2020 09:28 AM
Yg dah ada kat maalysia ni anta kat 1 tempat...bukan darat tp pulau....amik mana2 pulau letak dioran ...

Betul. Sebab kalau nak hantar balik atau hantar ke kem bangladesh mmg tak mungkin selagi Myanmar berdegil.Sepatutnya letak semua pelarian dalam kem atau pulau. Kalau NGO nak bagi bantuan, terus hntr ke kem.
Kalau dibiar lepas bebas mcm skrg, dia org bermaharajalela & bebas lebih bebas dari dinegara sendiri. Sebab tu usaha kerja atau berniaga utk byr RM15k utk bawa sanak-saudara.

Kalau letak dlm kem, takde kebebasan...mmg dia org pun tak ingin nak dtg.

Quote pokaibanktokyo 28-4-2020 01:45 PM
haruslah replied at 28-4-2020 01:28 AM
Yg dah ada kat maalysia ni anta kat 1 tempat...bukan darat tp pulau....amik mana2 pulau letak dioran ...

Sokong !!!!
Quote cmf_BeachBoys 28-4-2020 02:21 PM
Isu pelarian Rohingya ni perlu diatasi dengan adil, bukannya dengan emosi. Tambahan pula sebagai sebuah negara Islam, adalah menjadi kewajipan untuk membantu saudara seagama.

Punca kepada permasalahan ini adalah pihak kerajaan Barisan Nasional sendiri. Mereka hanya bantu sekerat jalan.

Kerajaan Barisan Nasional menerima lebih kurang 80 hingga 185 ribu pelarian Rohingya yang mempunyai kad UNHCR. Ini satu jumlah yang besar dan seharusnya dipuji.

Tetapi kerajaan Barisan Nasional tidak mempunyai rancangan jangka panjang untuk menguruskan para pelarian ini. Ini termasuklah tidak menyediakan kawasan penempatan yang khusus yang lengkap dengan keperluan asas, tidak memberikan peluang pekerjaan yang diuruskan secara sistematik, pendidikan kepada anak-anak pelarian juga tiada perancangan khusus dan sebagainya.

Akibay tiada sokongan dari pihak kerajaan Barisan Nasional inilah, para pelarian TERPAKSA mencari sendiri sumber pendapatan demi kelangsungan hidup termasuklah dengan meminta sedekah dan berniaga secara kecil-kecilan di pasar-pasar borong serta berniaga kedai runcit.

Kerajaan perlu perhalusi semula kaedah yang perlu bagi membantu golongan pelarian ini supaya tidal timbul masalah-masalah yang lain yang akhirnya akan memberikan peluang kepada orang kafir dan munafik untuk memburuk-burukkan pelarian Rohingya yang beragama Islam yang mencari perlindungan daripada terus dibunuh oleh musuh-musuh Islam di Myanmar.
Quote GigaMom 28-4-2020 03:08 PM
Betulka mereka semua rohingya??
Bukan bangladeshi?

Lihat semua komen(72)

Kategori Berkaitan

ADVERTISEMENT


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT

Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

13-8-2022 12:04 PM GMT+8 , Processed in 0.081804 second(s), 30 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top