Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
CARI Infonet Portal Fokus Lihat artikel

"Bukan Dituju Pada Dia" - Ustaz Abu Syafiq Nafi Sindir Ustaz Ebit Lew

23-4-2020 01:19 PM Komen: 47

Ustaz Ebit  memang terkenal pemurah dan sering membantu ramai orang terutamanya sejak wabak COVID-19 melanda negara kita.

Malah, aktiviti tersebut sering dikongsikan di laman sosi@lnya dan mendapat pujian netizen.

Namun bantuan terkininya pada keluarga yang bergelumang sampah nun di utara mengundang pendebatan pelbagai pihak termasuklah individu yang sama aliran dengan beliau.

Loading FB Post...

Kredit foto: Facebook Ustaz Abu Syafiq

Seorang pendakwah Ustaz Abu Syafiq didakwa memuat naik status seakan kurang bersetuju dengan apa yang dilakukan Ustaz Ebit Lew. Menurutnya, berkongsi gambar dan video orang miskin yang susah adalah perbuatan haram kerana dikhuatiri boleh mengaibkan mereka.

Netizen beranggapan kenyataan berkenaan ditujukan kepada Ustaz Ebit Lew. Ini menimbulkan rasa kurang senang di kalangan netizen.


Kredit foto: Facebook Ustaz 
Abu Syafiq

Oleh kerana ramai yang mengkritik, Ustaz Abu Syafiq tampil memberi penjelasan sebenar mengenai perkara itu.

Loading FB Post...


" Saya tak tahu apa-apa.  Kenyataan saya itu adalah berdasarkan pertubuhan di negara luar dan kesannya ada berlaku di negara kita di Malaysia. 

Derma itu tidak disalurkan dengan betul. Saya tak tahu langsung mengenai ustaz itu. Bukan dituju kepada dia. Saya tak tahu langsung. 

Demi Allah saya tak tahu ustaz yang dimaksudkan menayangkan gambar-gambar dan video tersebut. "

Menurutnya, status tersebut sebenarnya merujuk kepada fatwa ulama Mesir yang mengharamkan tayangan gambar atau video orang miskin yang diberi bantuan kerana bimbang akan memalukan mereka. 

Tambahnya lagi, kita sebagai umat Islam harus menutup aib sebagaimana Allah menutup aib kita semua.

Kalau tak betul, tak mengapalah ustaz. Tak seronok pula bila lihat ada ustaz bergaduh sesama mereka. 

Netizen semua bersangka baiklah. Takkanlah golongan yang sangat  'faqih' ini lupa segala ayat Al-Quran dan Hadith  tentang persaudaraan dan kasih sayang yang mereka pelajari selama ini. - CARI


Apa Reaksi Anda...

Bagus
1
Marah
3
Terkejut
2
Sedih
3
Lawak
4
Bosan
4
0
0
Komen: 47
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote madknownz 30-4-2020 08:32 AM
aderaderker replied at 26-4-2020 04:03 PM
Budak baru nak tumbuh komen....

Ustaz non muslim tu sapa.  Guan Eng?

husnuzon boh,dia panggil ustaz tu...lepastu baru cakap.
"Ustaz, non muslim pon respek UEL"

maksudnya orang bukan islam yang respek UEL bukan ustaz non muslim.

Lain-lain Komen

Quote munchkin 23-4-2020 02:12 PM
Dia ni kasar tutur bahasa. Musykil aku
Quote wanzulina 23-4-2020 02:19 PM
Demi Allah tu dia ckap. Hmmmm
Quote shernazz 23-4-2020 02:22 PM
Betul ke dia x tahu langsung pasal ebit liew?
Iols is musykil sebab di kalangan ustaz mesti ada kenal kenal juga kan..
Quote nefnefnef 23-4-2020 02:25 PM
Hmmmmmmmm... Tapi kebetulan pulak ustaz abu syafiq komen masa ustaz ebit lew tgh aktif edar bantuan. Harap2 takmola ustaz2 bercakar
Quote matbad 23-4-2020 02:29 PM
Dah kna hentam truk dgm netizen, dan dan kata bukan..ini kiling punya cakap jugaaa
Quote Kurex 23-4-2020 02:59 PM
Muka ustad ni macam suka layan ponen
Quote manjalara_01 23-4-2020 03:05 PM
Kurex: Muka ustad ni macam suka layan ponen

Hahaha..

{:spot
Quote KIM.K 23-4-2020 03:15 PM
Edited by KIM.K at 23-4-2020 03:18 PM

Erm..setad2 pun dah pandai pakai kenyataan taktahu ni
Harap EUL boleh consider pandangan orang lain juga

Di Msia ni ramai mak datin, vvip buat NGO kutip sumbangan sebab makan portion seperti yang disebutkan utz.abu. Boleh gi jenjalan oversea beli beg kemek bagai
Quote EvieWanKenobi 23-4-2020 03:33 PM
ostad ni lahir dari program realiti mana?
tak pernah dengau namanya..
Quote tagas 23-4-2020 03:39 PM
berbelit2 punye penonggeng agama  
Quote DayangKirana 23-4-2020 04:02 PM
status tersebut sebenarnya merujuk kepada fatwa ulama Mesir yang mengharamkan tayangan gambar atau video orang miskin yang diberi bantuan kerana bimbang akan memalukan mereka


Netizen bengang sebab cara teguran tu kasar.
Acah2 bagus..hujung2 ko pun menayang jugak bile menderma kat fb kan?
cakap tak serupa bikin.
Quote missyL 23-4-2020 04:04 PM
Akhir zaman mcm ni la. Yg ada agama gadoh same sendiri. Patt la tg tgh carik agama pandang rendah kt Islam
Quote crazybeach 23-4-2020 04:07 PM
dah tu ko nak address ke sapa sebenarnya? bersemutmu? belut letrik? dan2 lah kata untuk pertubuhan negara luar bagai kan? macam lah diorang paham apa yang ko tulis
Quote Nes3in1 23-4-2020 04:40 PM
Jadi apa sumbangan anta pd ummah miskin wahai ustaz abu syafiz? Jgn mencapub di socmed sajork.
Quote rogayahtop 23-4-2020 04:46 PM
Bunyik je pandai diorang ni. Bukannya nak menolong pun. Niat pun nak menonjolkan diri. Sedih bila PU n ustadz terlampau ramai masing2 nak jadi instafemes, keluar produk timbang kilo.

Ebit tu elok je boleh bagi bantuan, yg lain ni air liur je lah. Tak berpaedah langsung dah la busuk hati.
Quote bloodyamuk 23-4-2020 04:55 PM
kekehkeh rasain abu safiq...rasain kecaman netizen
Quote dubuk 23-4-2020 05:30 PM
jangan makan orang.. jom makan nasi
Quote BoLapciOus 23-4-2020 05:32 PM
Ust ni masa dia komen psl sajat i mcm follow jgkla..tp bila dia komen sal ust ebit liew..rasa cam something wrong somewhere..berubahle ye wahai habuk
Quote 7doors 23-4-2020 05:43 PM
Naik pulak nama2 ustaz musim skrg

Lihat semua komen(47)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
To Top