Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
CARI Infonet Portal Semasa Lihat artikel

Tuntut Hak Sama Rata Kerakyatan, Pendidikan - Etnik Rohingya Makin Melampau?

Oleh: intan|23-4-2020 09:01 AM Komen: 270
Malaysia merupakan sebuah negara yang mengamalkan sikap terbuka dan melindungi pendatang-pendatang warga asing yang mencari perlindungan di negara ini.

Namun, baru-baru ini tular di media sosial apabila dikatakan terdapat sebuah organisasi bukan kerajaan telah menuntut hak sama rata dari segi kerakyatan dan pendidikan. 


Kredit foto: Perak Today

Zafar Ahmad Abdul Ghani, 47, Presiden Pertubuhan Hak Asasi Manusia Etnik Rohingya Myanmar Malaysia (MERHROM) dilaporkan telah menghantar memorandum untuk menuntuk hak sama rata seperti rakyat Malaysia. 

Antara isinya adalah warga Rohingya telah banyak menyumbang kepada ekonomi dan pembangunan di Malaysia.


Kredit foto: FMT

"Penyumbang signifikan kepada pembangunan dan ekonomi Malaysia selama 30 tahun," itu antara isi memorandum yang ditulis Zafar Ahmad.

Antara lain isi kandungan pertimbangan cadangan memo yang diserahkan kepada Kementerian Sumber Manusia Malaysia adalah:

1. Memberi kebenaran bekerja kepada pelarian Rohignya mengikut sektor pekerjaan yang sesuai dengan mereka.
2. Mewajibkan majikan menginsurankan pelarian Rohingya yang bekerja dengan mereka.
3. Mengurangkan kos rawatan dan merawat pencari suaka bagi kes berisiko.
4. Tidak menangkap pelarian Rohingya yang bekerja di atas dasar kemanusiaan.

Permohonan pertimbangan perkara tersebut dilaporkan terhasil daripada penindasan yang dilakukan terhadap etnik ini. Antaranya, pelarian Rohingya yang tidak mempunyai kad Pesuruhjaya Bangsa-Bangsa Bersatu Bagi Pelarian (UNHCR) mengalami kesukaran mendapatkan pekerjaan. 

Ini kerana proses yang terlalu panjang sehingga mencecah tiga hingga enam tahun hanya untuk mendapatkan status pelarian dan menyebabkan mereka ditangkap semasa bekerja.

Selain rawatan perubatan dinafikan, antara faktor lain adalah kos rawatan yang terlalu tinggi akibat status mereka sebagai pelarian dan bukan warga negara yang sah.

Zafar juga menuntut anak-anak Rohingya mendapat sistem pendidikan yang lebih terjamin dan tersusun. Untuk rekod, komuniti pelarian Rohingya itu hanyalah bergantung kepada sistem pendidikan tidak formal yang diuruskan Badan Bukan Kerajaan (NGO).


Antara isi kandungan tuntutan MERHROM

Ketika ditemui Berita Harian dan New Straits Time di Persidangan Khas Jawatankuasa Rohingya Kebangsaan MRM bertempat di Setapak, Zafar yang baru  dilantik sebagai Presiden MERHROM menggesa kerajaan melihat isu pendidikan untuk anak-anak Rohingya dan meminta kerajaan memberi dokumen supaya mereka dapat bekerja di Malaysia secara sah.


Kredit foto: Berita Harian

Hasil tuntutan daripada MERHROM ini ternyata telah menimbulkan pelbagai reaksi daripada netizen yang rata-rata tidak bersetuju dengan tuntutan tersebut. 

Apa pula pendapat anda? Antara hak dan isu kemanusiaan, di manakah jalan terbaik untuk mengatasi masalah ini? - CARI

Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
26
Terkejut
2
Sedih
2
Lawak
3
Bosan
4
0
1
Komen: 270
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote amukgemuk 2-5-2020 05:52 PM
Kepala loceh.

Aku pun benci Rohingya ni. Tapi kerajaan dah buat yang terbaik dan professional. Tak perlu nak diajar.
Kalau ikut komen di medsos, kebanyakannya komen melepas geram budak-budak jah.
Bom la, gas bagi mati la, etc. Sampai presiden Nahrom tu kena buat tuntutan, maknanya benda-benda tu tak dipenuhi la selama ni.
Ada rumours nak bagi puak ni senang ke?
Loceh, nak bagi marak marah ni, nak suruh lupa benda apa?

Lain-lain Komen

Quote lurve82 23-4-2020 09:05 AM
eh dah 30 tahun ddk sini...apa sumbangan ko harumkan negara? sukan menang olimpik? saintis cipta sesuatu yang baru? doktor pakar rawat ramai pesakit? mohon meninggal...
Quote hasniey 23-4-2020 09:07 AM
Kita dh tlg lagi nk tuntut mcm2.kenapa kt myanmar dulu xbuat mcmni?
Quote DayangKirana 23-4-2020 09:09 AM


"penyumbang signifikan kepada pembangunan dan ekonomi Malaysia selama 30 tahun"??

What a total bs.

esok2 mintak apa plak? hak kerakyatan?
dibagi betis nak peha..
dasar..!
Quote pellegrinos 23-4-2020 09:09 AM
@munchkin

pls take your blood pressure reading first before coming into this tred.


haaaaaaaaa
Quote Tinot7 23-4-2020 09:10 AM
Betui ka depa ni dr myammar? Iols tgk muka myammar mcm cainis. Depa muka mcm india.
Dah dok sini 30 tahun? Camne boleh lepas ramai cenggitu?
Quote noor2 23-4-2020 09:14 AM
Gi mamp. ..........
Quote anakkerengga 23-4-2020 09:15 AM
https://youtu.be/jLcwo3VG7VQ

Ni .. ada lagi ni percubaan nak masuk malaysia.. yg lelaki buat video ni mmg ada kat malaysia
Quote Thanatus 23-4-2020 09:20 AM
Edited by Thanatus at 23-4-2020 09:27 AM

lari dari bangladesh masuk Burma. beranak pinak berkampung then tuntut hak.Same MO buat kat Malaysia sekarang ni.

sekarang dah 150K Rohingya ni kat Malaysia katanya. dari 150K tu kang beranak pinak jadik berjuta pulak. Makin bertambah kuat dan naik kepala lah kalau dah makin ramai.

Kerajaan Malaysia ni ada perjanjian kena tanggung diaorg sampai kiamat ke? Apasal Thailand, Indonesia, Singapore takde pulak yang kena tanggung diaorg ni sampai beratus ribu?

Quote antoofighter 23-4-2020 09:20 AM
Tgk la sndri...puak-puak parasit ni dh makin melampau..pegi mamposss laaaa rohinyakkkkss
Quote Akumagoukioni 23-4-2020 09:21 AM
lurve82 replied at 23-4-2020 09:05 AM
eh dah 30 tahun ddk sini...apa sumbangan ko harumkan negara? sukan menang olimpik? saintis cipta ses ...

Tu yg aku tertanya2 tu. Sumbangan ape
Quote harizs 23-4-2020 09:22 AM
bila dah ramai & membiak pasti mrk akan tuntut hak sama rata...begitulah kaum cina & india yg diangkut oleh British dulu. Jadi bila rakyat asal bagi muka jgnlah ambil kesempatan
Quote Covid19 23-4-2020 09:22 AM
Sakit hati masuk thread psl rohingya bodoh ni..
Quote MsKathryn 23-4-2020 09:24 AM
Eeeee melampau...  sila sedar diri anda bukan RAKYAT MALAYSIA
Kaduk naik junjung
Quote Anne.W 23-4-2020 09:25 AM
Patutla rupa dan perangai jalan seiring...
Quote nazzse 23-4-2020 09:26 AM
Tinot7 replied at 23-4-2020 01:10 AM
Betui ka depa ni dr myammar? Iols tgk muka myammar mcm cainis. Depa muka mcm india.
Dah dok sini 3 ...

Bangladesh,kena hambat dari bangla sbb tuntut hak mcm2, gi myammar, tetap buat masalah, tu kena hambat lagi..Malaysia terima pelarian, bukan pati..dasar pendatang tak sedar diri
Quote nazzse 23-4-2020 09:27 AM
Who the hell are you??? Puak ko tak sepatutnya wujud pun, gi mana2 pun menyusahkan
Quote lurve82 23-4-2020 09:27 AM
Akumagoukioni replied at 23-4-2020 09:21 AM
Tu yg aku tertanya2 tu. Sumbangan ape

tu la..claim bg sumbangan konon.sumbangan beranak ramai2 je la yg juara pun...
Quote damsel_fiji 23-4-2020 09:29 AM
harizs replied at 23-4-2020 09:22 AM
bila dah ramai & membiak pasti mrk akan tuntut hak sama rata...begitulah kaum cina & india yg diangk ...

kan...pastu tuntut jadi bumiputra plak..eeeeeeiiii
Quote cik_chili 23-4-2020 09:33 AM
no wonder laa kna tindas kt Myanmar...ini rupanya keje korg ...

Lihat semua komen(270)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
To Top