Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
CARI Infonet Portal Semasa Lihat artikel

"Makan Dalam" - Kain Rentang Dengan Mesej Pedas Covid-19 Mula Digantung

26-3-2020 06:01 PM Komen: 19
Pelbagai cara dilakukan untuk memberi kesedaran kepada masyarakat tentang pentingnya duduk di rumah pada waktu perintah kawalan pergerakan (PKP) ini.

Ini termasuklah usaha yang digerakkan oleh pemuda Permatang Pauh yang menggantung kain rentang dengan mesej pedas kepada mereka yang degil dan keras kepala ini.

Kredit foto: Twitter


Menerusi laman Twitter, dapat dilihat beberapa kain rentang mula dinaikkan di kawasan tersebut yang datangnya dari inisiatif Pemuda PKR di situ.

Mesej yang disampaikan juga ringkas namun cukup pedas dan 'makan dalam' seperti 'Selangkah anda di luar rumah, selangkah anda ke kubur', 'Anda kebal, keluarlah rumah' dan sebagainya.


Memetik laporan ProjekMM, ia dipercayai diinspirasikan daripada usaha yang dilakukan di China bagi mengekang wabak Covid-19 ini.

Dalam pada itu, para netizen turut teruja dengan inisiatif ini dan mereka juga memberikan 'tagline' pedas kepada masyarakat yang degil ini.

Mereka turut menyarankankan agar mesej ditulis dalam beberapa bahasa lain agar semua pihak lebih peka. 

Apa pula pendapat anda? - CARI 

Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
0
Bosan
0
0
0
Komen: 19
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote Lailerthee 29-3-2020 11:35 PM
Tulis laa makan dalam or kasar mcm mne pon klu da dasar degil keras kepala ttp xdgr jugak.

Lain-lain Komen

Quote Kurex 26-3-2020 06:05 PM
Tak makan dalam... Sepatutnya maki mencarut je
Quote salmon-suki 26-3-2020 06:21 PM
Tingat plak video kt ig y aiolzs tgk smlm,polis geram sgt agaknya kt budak2 y bt bising kt apartment,terus ckp mcm beruk..ai loike dgn keberanian abam2 polis itu..{:love
Quote aderaderker 26-3-2020 06:22 PM
Tulis dalam BM, puak tu paham ke?

Kena tulis English/Chinese jugak kut.

Quote Artemesiaa 26-3-2020 06:56 PM
Mungkin berkesan berkesan buat yang suka beringat tapi kalau dah jenis degil kepala batu tak pasti ia akan berkesan
Quote evlinne 26-3-2020 07:12 PM
Wahh good job gaisss
Tiru china benda yg baik camni ok jer
Quote pu3_rania 26-3-2020 07:46 PM
Syabas!!!
Seharusnya di ikuti oleh orang ramai usaha yg sebegini di tempat lain
Quote pu3_rania 26-3-2020 07:46 PM
aderaderker replied at 26-3-2020 06:22 PM
Tulis dalam BM, puak tu paham ke?

Kena tulis English/Chinese jugak kut.

Ya setuju sgt
Quote Cassieopeia 26-3-2020 08:46 PM
ni pun ada puak yg pertikai hal pkp dan sekatan polis ni. xfaham betul
Quote Cumikucingku 26-3-2020 08:48 PM
Adeh...

Tetiba teringat...yg org dok slalu sebut kalau ade org tua tak sedar diri....

Umah kata pegi ... kubur kata mari...
Quote Aai2 26-3-2020 09:07 PM
Baguslah..ada inisiatif nak bantu kerajaan dlm PKP ni..
Quote kroit92 26-3-2020 09:32 PM
ni ala-ala reverse Psychology ke?
Quote sapeka 26-3-2020 09:53 PM
Hu...ikut tak mau melangkah
Tapi kena p keja
Cane?
Quote eizarz 26-3-2020 09:57 PM
kalau tulis la apa pun..kalau dah bebal degil tak nak dengar tak jadi jugak...
Quote eizarz 26-3-2020 09:57 PM
kalau tulis la apa pun..kalau dah bebal degil tak nak dengar tak jadi jugak...
Quote Skuau 26-3-2020 10:12 PM
kaloo ada bdk nakal yg 'KREATIF'( tak bertempat la)...depa akn tambah...'hang yg letak/gantung benda ni tak pi kuar umah ka'???
Quote gideoncross 26-3-2020 11:47 PM
Edited by gideoncross at 26-3-2020 11:48 PM

Nsib kitorg kat cni chill je keh3x. Nak p krja pun sng, xde smpai ada mentaliti mcm ni.
Quote raihaneem 27-3-2020 10:19 AM
Geram dgn sikap degil gini
Quote GigaMom 29-3-2020 06:37 PM
aderaderker: Tulis dalam BM, puak tu paham ke?Kena tulis English/Chinese jugak kut.


Siapa x faham BM bahasa negara sendiri, lantakla
Harap dibedal abam askar
Xpun mampus beramai2 kerana covid di tepi jalan
Quote Lailerthee 29-3-2020 11:35 PM
Tulis laa makan dalam or kasar mcm mne pon klu da dasar degil keras kepala ttp xdgr jugak.

Lihat semua komen(19)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
To Top