Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
CARI Infonet Portal Fokus@CARI Lihat artikel

"Susah Sangat Ke Duduk Rumah?" B40 Jawab Susah Sebab 14 Orang Serumah Bersempit-Sempit

25-3-2020 01:38 PM Komen: 120

Arahan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) masih berlangsung sehingga 31 Mac. Oleh itu rakyat Malaysia dikehendaki berada di rumah sepanjang tempoh tersebut. Bagaimanapun, ada sahaja yang ingkar dengan melakukan aktiviti di luar rumah. Justeru itu, orang kenamaan, selebriti dan lain-lain menegur golongan ini supaya terus kekal berada di rumah.

Namun, apabila ada sahaja yang menulis "Susah sangat kah duduk dirumah?" ia mengundang pelbagai persepsi. Ini kerana kenyataan tersebut tidak disusuli dengan penerangan lebih lanjut, boleh jadi ditujukan kepada siapa sahaja. Realitinya memang ada keluarga yang susah untuk duduk di rumah dalam jangka masa lama seperti yang dilaporkan oleh portal The Malaysian Insight ini.

Bayangkan dengan 12 anak, suri rumah flat PPR Georgetown, Maznah Razi, 44 mengeluh kerana kesempitan ruang dan bekalan makanan cepat habis.

Twitter

Jadi, soalan seperti itu mungkin sesuai untuk segelintir orang yang mempunyai kediaman selesa tetapi tidak untuk golongan B40 ini. Pendapatnya itu dipersetujui oleh warganet kerana perbezaan taraf dan pendidikan menyebabkan golongan T20 tidak dapat memahami masalah marhein ini.


Twitter

Walaupun begitu, ada juga segelintir warganet yang menyatakan pendapat itu tidak tepat. Mungkin apa yang dimaksudkan oleh golongan kenamaan itu bukannya kepada orang miskin tetapi lebih kepada rakyat yang sengaja keluar ke tempat awam.

Twitter

Lebih teruk, ada pula yang tidak prihatin lalu menyalahkan golongan B40 itu sendiri yang beranak ramai.


The Malaysian Insight
Begitulah, reaksi orang memang berbeza-beza terhadap sesuatu tragedi. Mungkin apa yang boleh dilakukan ialah lebih banyak orang mampu menolong orang yang kurang mampu. Dengan itu kita lebih harmoni dan sejahtera.- CARI

Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
2
Lawak
0
Bosan
2
0
0
Komen: 120
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote faraway1 31-3-2020 10:41 AM
sebenarnya komen sebab 12 anak,
so semua kat rumah buat masa ini, susahlah nak buat no 13..

Lain-lain Komen

Quote munchkin 25-3-2020 01:45 PM
Ksiannya.

.....
Quote djzara81 25-3-2020 01:49 PM
Simpati utk golongan b40 yg ramai anak. Kita x berada kat tmpt mrk.
Quote Covid19 25-3-2020 01:55 PM
Kesian

   
Quote Nurul8001 25-3-2020 01:55 PM
Maaf, tanggungjawab parents adalah sediakan tempat tinggal, kalau tak selesa pun, sesuai dgn anak.
Kenapa mengeluh pasal tempat tinggal ni. Habis, kalo tak diperintahkan begini, selama ni anak2 duduk mana?
Quote krustykrab 25-3-2020 01:57 PM
Kesian jgk, tp knp nk mengeluh mcm tu...takkn sblm mco ko beranak ramai lps tu ko expect anak2 ko semua kt luar setiap hari...parents jenih apa yg x fikir tgt keselesaan anak2...ke ko mengeluh sbb x de ruang utk korg berjimak
Quote sarah82 25-3-2020 02:01 PM
Depa beranak ramai.. Aku no komen.. Aku asal dari golongan PPRT ni.. Tapi golongan ni harus ingat.. Apa yg kerajaan buat ni utk kebaikan diri depa juga..kalau berjangkit.. Depa lagi susah.

Ada bantuan yg boleh minta dlm keadaan skrg ni.. Ubah dari masak nasi ke masak bubur.. Beras yg boleh bertahan 2 minggu boleh tahan 4 minggu dgn bubur.. Yg penting perut kenyang.
Quote bakingsoda 25-3-2020 02:06 PM
kesian kat anak je la sbb bukan dorang yg pilih lahir dlm keluarga serba kekurangan. yg makpak tak gheti2 nak kawal nafsu seks tu dah kenapa tau ko tak mampu sediakan ruang yg selesa untuk anak? dah la memudaratkan anak bersempit, memudaratkan masyarakat lagi berkeliaran masa org suruh duduk rumah. selama ni kau buat anak kat tengah jalan ke?
Quote dubuk 25-3-2020 02:07 PM
dont know what to say
Quote AverageJoe 25-3-2020 02:10 PM
sorry to say. ya saya mungkin bukan berada dalam kalangan golongan kurang bernasib baik ni.
tapi dah sampai masanya untuk ubah mentaliti berkeluarga ikut kapasiti kemampuan.
kalau mampu silakan.
kalau rasa masa akan datang duk mengeluh salahkan kerajaaan salahkan orang lain, tolong kawal populasi ahli keluarga anda.
Quote umbut 25-3-2020 02:11 PM
Anak2 lah kesian, diorang pun x mintak dok hidup sesak camtu wahai mak pak banyak anak...
Quote GigaMom 25-3-2020 02:19 PM
Kau x kesian ank ka mak oii
Aku heran thp mksimum dh ni
Quote GigaMom 25-3-2020 02:19 PM
Nurul8001: Maaf, tanggungjawab parents adalah sediakan tempat tinggal, kalau tak selesa pun, sesuai dgn anak.Kenapa mengeluh pasal tempat tinggal ni. Habis, kalo ...


Mungkin bgitulah
Giler x giler apa dlm otak dia
Quote diss69 25-3-2020 02:24 PM
Akk mampu simpati je.. Xtau nk komen apa..
Quote tipuware 25-3-2020 02:40 PM
Anak mmg  rezeki, tapi Allah kasi akal fikiran jua.. Malas nak ckp, kang kena bash kata golongan t20 x fhm..
Quote jue10 25-3-2020 02:40 PM
Hbs sblm PKP ni KO biar ank KO mwrata2 ke. PTT LA kebayakan ank2 Yg bermsaalh ni dri gol mcmni. Mak pak sndri suka ank lepas bebas di luar. Supaya sng KO nk main xhbs2 ke. Allah... Xfhm aku. Klu dh tau xmampi serba serbi stop producing.
Ni napsu kote KO pk kebajikan ank KO lepas je. Bodoh.
Quote fliphair8 25-3-2020 02:40 PM
Maan nak carik alamat hakak ni....dekat
gak ngan umah... nak hantar essential food cam beras sardin telor.....pakai delivery jek
Quote tagas 25-3-2020 02:58 PM
Nurul8001 replied at 25-3-2020 01:55 PM
Maaf, tanggungjawab parents adalah sediakan tempat tinggal, kalau tak selesa pun, sesuai dgn anak.
...

jenis2 marhaen ni lifestyle depa lain

mmg jenis tak melekap kat umah

kalo tak skolah main2 merayap merayau

kat luar nak dekat maghrib br balik

dats y sosial prob byk kat area pprt
Quote alieyrina 25-3-2020 03:02 PM
Kesian laa..mungkin anak ramai2 yg lain kat asrama ja selama ni..dah skolah tutup nak ke mana lagi ..dgn panas nya lani memg tak selesa
Quote ellez 25-3-2020 03:05 PM
Tak tahu nak cakap apa..
Sebab dari kecik sampai sekarang tak pernah duduk rumah sempit..
Dari kecik bilik masing2 satu sorg attached bathroom.
Tapi iols macam marhein lain je..makan pakai jenis xkisah..xbermewah pun.

Lihat semua komen(120)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
To Top