Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
CARI Infonet Portal Fokus@CARI Lihat artikel

Mati-mati Ingatkan Rusuhan, Rupa-rupanya...

Oleh: Amir Arsyad|11-1-2020 01:34 PM Komen: 7
Foto Kredit: Pixabay

Walaupun 2019 sudah melabuhkan tirai dan 2020 menjelma, namun beberapa isu masih hangat diperkatakan.

Antaranya, kisah seorang pelajar jurusan perubatan yang memohon sumbangan secara maya bagi melunaskan yuran pengajian di Universiti Al-Azhar.

Ramai yang bersimpati. Tak kurang yang mengeji. Habislah kisah si pelajar dikorek dan dihebah. Ada yang berkata, pelajar tersebut siap pergi melancong sedangkan duit perlu disimpan untuk perkara lebih berfaedah.

Ekoran itu, seorang warga Malaysia meluahkan rasa tidak puas hatinya kepada seorang teman yang juga merupakan penuntut di Mesir. Dia rasa sakit hati dengan tindakan kebudak-budakan pelajar itu.


Smber: Whataap

Temannya tidak melatah, malah menerangkan kesukaran pelajar-pelajar Malaysia di sana.

Sumber: Whataap

Tapi yang menariknya, isu ketidakpuasan hati berkaitan derma, bertukar ceria setelah melihat sebuah video yang berdurasi pendek yang telah dikongsi oleh temannya dari sana.

Video itu  seakan-akan memaparkan kekacauan yang sedang berlaku  di  Universiti Al-Azhar, Mesir.
Kalau dilihat, seolah pelajar-pelajar bertempiaran lari menyelamatkan diri, padahal mereka sebenarnya berlari untuk beratur di barisan paling hadapan pejabat  pendaftaran universiti. 

Jangan terkejut kalau seawal jam lima pagi mereka sudah berkejar ke sana. Walhal pejabat tidaklah dibuka seawal itu.



Menurut temannya, bilangan pelajar yang ramai untuk jurusan tertentu menjadi pencetus fenomena ini. Katanya, sistem di sana tidak seperti di Malaysia.


Sumber:Whataap

Diharap, video ini dapat mengurangkan sedikit kemarahan warganet. 

Nak salahkan pelajar sepenuhnya pun tak tergamak. Orang muda, bila lagi hendak menjelajah dunia. Namun, keseimbangan dalam berfikir perlulah ada bagi mengelak membebankan diri sendiri dan keluarga di kemudian hari. Tentukan dengan betul apakah matlamat dan sasaran ketika mahu melanjutkan pelajaran ke luar negara. 

Kalau setakat nak nampak gah dan bersuka-suka, baiklah belajar dalam negara sahaja. - CARI

Apa Reaksi Anda...

Bagus
1
Marah
3
Terkejut
2
Sedih
2
Lawak
2
Bosan
3
Komen: 7
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote Nt-ViruS 14-1-2020 12:14 PM
panjang sangat la nak baca.

Lain-lain Komen

Quote chinta89 12-1-2020 08:55 AM
x pyh pusing ceter psl lain la... kte cter psl yuran x cukup byr pahtu blh g melancong plk. ape ko inga aku yg susah pyh bekerja ni ada mas ake nk travel sana sini? duit yg ada byk lg komitmen wey. ko yg study senang2 pegi jalan2 sana sini..

dh acap sgt baca kes pljr luar negara mtx duit utk byr pengajian. kenapa kita nk tlg yg luar negara je? ape ingat student IPT malaysia ni xde y kena tlg ke??? ke sb duk malaysia so x semenggah nk ditolong?
Quote aarsyad93 12-1-2020 01:32 PM
chinta89 replied at 12-1-2020 08:55 AM
x pyh pusing ceter psl lain la... kte cter psl yuran x cukup byr pahtu blh g melancong plk. ape ko i ...

Betul tu Chinta89. Semoga mereka lebih berfikir selepas ini.
Quote hasniey 12-1-2020 08:38 PM
Yup.org cerita psl lain.dia pusing kot lain
Kalau ko mampu g melancong sepatutnye ko mampu byr yuran.ramaiiii lg yg dok dlm malaysia xprnah naik pon kpl terbang.mkn pon brcatu sbb nk teruskan bljr.
Org2 ni xmntak pon derma/sedekah

Jenis yg pndai2 spin cerita ni ada harapan jd menteri.
Quote dekmieDandy 13-1-2020 09:49 AM
itu je kesusahan dia

dia tak tau kot, kat sini orang beratur nak amek ptptn dulu pon dari 4 pagi beratur
Quote haryatie 13-1-2020 11:32 AM
sedara mara aku pun ramai lg yg hidup susah
tu pun nk balajar dlm malaysia jerk
minta maaf la x dapek la menderma kt ko org yg pegi blajar jauh2 tu
bca pulak ko org bleh lg g melancong serata alam... lagi la aku x nak tolong
dlam malaysia pun aku x abis lg jalan2 nya
Quote justchu 13-1-2020 04:56 PM
aku igtkan kesusahan dia pada exam dia tu, mana tau susah tahap langit ke 7 dari pada uni2 lain yg ada kat planet bumi ni.


sekali kesusahan yg lebih kepada perangai manusia yg mcm sakai, hidup mcm takde system
Quote Nt-ViruS 14-1-2020 12:14 PM
panjang sangat la nak baca.

Lihat semua komen(7)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.147357s Gzip On
To Top