Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
CARI Infonet Portal Semasa Lihat artikel

Budak 10 Tahun Jana RM100 Sehari Kutip Sampah

29-11-2019 06:38 PM Komen: 47
Meskipun baru sahaja berusia 10 tahun, namun usaha keras kanak-kanak ini mencari wang nyata telah menyentuh hati seorang pemuda. 

Dia yang memuat naik kisah kanak-kanak yang dikenali sebagai Dafi itu berkata, usaha yang dilakukan kanak-kanak itu sahak berusia tujuh tahun banyak membantu penduduk di sekitar Gong Badak di Kuala Terengganu. 

Tatkala ramai kanak-kanak kecil yang lain menghabiskan masa cuti sekolah dengan bermain gajet, melancong dan melepak, tetapi tidak bagi Dafi.

Kredit foto: Twitter

Sebaliknya adik Dafi memilih untuk menjalankan perniagaan untuk mencari duit poket, kata pemuda yang dikenali sebagai Ziyad Yazid. 

Menurutnya lagi, Dafi melakukan kerja memungut sampah dari rumah ke rumah dengan bayaran RM5 selama empat jam di sekitar Taman Teratai dan Taman Bestari. 

Kos yang terlibat hanyalah dirinya, sebuah basikal dan semestinya dengan keyakinan diri dan muka yang tebal. Perkhidmatan sebegini sangatlah diperlukan. Apatah lagi pickup terus rumah ke rumah dan boleh schedule pick up.


Sekaligus telah menyelesaikan masalah penduduk yang tiada masa untuk keluar buang sampah. Bijakkan? ujarnya. 

Malah, pendapatannya mampu menjana sehingga RM100 sehari, iaitu satu pencapaian yang sangat membanggakan. - CARI 

Apa Reaksi Anda...

Bagus
3
Marah
0
Terkejut
1
Sedih
0
Lawak
0
Bosan
1
Komen: 47
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote LadyCarefree 2-12-2019 08:31 AM
Hasanahnya dia kerja 20jam sehari tanpa henti?

Lain-lain Komen

Quote missycutie 29-11-2019 06:49 PM
Wah...tahniah dik. Ada ciri2 usahawan dah ni. Semoga terus sukses ye dik
Quote Ina8895 29-11-2019 06:54 PM
Sampah tu dia buang kat mana?
Quote thetimes 29-11-2019 06:58 PM
Bagus adik ni...salute
Quote Kurex 29-11-2019 07:04 PM
ohhhh twitter lagi..
nak tanya la kan? kenapa kena semua cerita kena dicedok dari twitter eh??????
Quote Supersirap 29-11-2019 07:06 PM
Tahniah kepada anak muda yang berfikiran kreatif
Quote noraidil_06 29-11-2019 07:19 PM
Kurex: ohhhh twitter lagi.. nak tanya la kan? kenapa kena semua cerita kena dicedok dari twitter eh??????

Ramai dh complaint kurex. Gitu jugaklah.x berubah
Quote epuepy 29-11-2019 07:24 PM
Sohai ptot blaja dri bdk kecik ni. Kecik2 dh pandai crik duit. Bkn jd bewak dri kecik smpi tua {:laugh
Quote sonatalady 29-11-2019 07:27 PM
Bahaya bila dh viral ni.
Jgn adik ni kena culik ke rompak ke apa sudah.
Quote armin 29-11-2019 07:31 PM
sonatalady: Bahaya bila dh viral ni.Jgn adik ni kena culik ke rompak ke apa sudah.

Baru nk cakap. Dah la pergi sorang2. Comel pulak tu
Quote azwanaliori 29-11-2019 07:31 PM
Comel nyee adik ni
Quote Rainrein 29-11-2019 07:38 PM
Bahaya la, dahla dia sorang sorang. Tapi hats off to this little kid. Kecik kecik dah pandai berfikir. Sohai bumi rata patut malu.
Quote Lengkong 29-11-2019 07:54 PM
Bagusnya adik ni..rajin dan bijak


Quote KIM.K 29-11-2019 07:55 PM
So sweet tapi bahaya senang kena target mat gian lepas ni
Kutip kat lorong rumah teres takpe lagi bnyak mata tengok
Quote sfrnna 29-11-2019 09:10 PM
Edited by sfrnna at 29-11-2019 09:12 PM

Bagusnya adik ni. Ada org tu harap hasil binik je kat rumah. Tp bahaya la zaman sekarang banyak pedo. Igtkan pg sama2 kutip sampah dgn mak ke abang ke. Skrg puji melambung. Nanti hilang makapak yg kena kecam jugak
Quote diss69 29-11-2019 09:37 PM
Dh laa comel, rajin pulak tu...
Quote Miss_LoveLeen 29-11-2019 09:56 PM
Menurutnya lagi, Dafi melakukan kerja memungut sampah dari rumah ke rumah dengan bayaran RM5 selama empat jam di sekitar Taman Teratai dan Taman Bestari.

Malah, pendapatannya mampu menjana sehingga RM100 sehari, iaitu satu pencapaian yang sangat membanggakan. - CARI

** RM 5 selama empat jam, mcm mana blh jd sehingga RM 100 sehari. Mcm pelik pulak kiraan dia
Quote bakingsoda 29-11-2019 10:37 PM
Miss_LoveLeen replied at 29-11-2019 09:56 PM
Menurutnya lagi, Dafi melakukan kerja memungut sampah dari rumah ke rumah dengan bayaran RM5 selama  ...

rm5 satu rumah, maknanya dlm masa 4 jam tu dia boleh kutip sampai 20 rumah
Quote Tinot7 29-11-2019 10:40 PM
Quote krustykrab 29-11-2019 10:41 PM
Miss_LoveLeen replied at 29-11-2019 09:56 PM
Menurutnya lagi, Dafi melakukan kerja memungut sampah dari rumah ke rumah dengan bayaran RM5 selama  ...

Maksudnya camni kot, dlm masa 4 jam tu dia kutip sampah utk 20 buah rumah..1 rumah rm5 jd 20 rumah rm 100 la...

Lihat semua komen(47)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.092092s Gzip On
To Top