Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
CARI Infonet Portal Fokus@CARI Lihat artikel

Bintang Tak Cukup Pada Bendera Malaysia,Permohonan Maaf MABA Dikecam Warganet

26-11-2019 10:52 AM Komen: 36
Kredit foto: FB MABA

Bendera merupakan lambang kepimpinan, simbol penghormatan, martabat dan kedaulatan bagi sesebuah negara. Memasangnya secara terbalik atau digunakan bagi maksud yang tidak sewajarnya adalah suatu penghinaan.

Jalur Gemilang mempunyai makna yang mendalam. Mari kita refresh kembali fakta Jalur Gemilang. Lihat gambar.


Kredit foto: mysumber.com

Setelah 62 tahun merdeka, masih ada pihak yang belum 'kenal' bendera Malaysia. Persatuan Bola Keranjang Malaysia baru-baru ini, membuat permohonan maaf di atas kesilapan jumlah 'bintang' pada bendera Malaysia.

Insiden ini berlaku ketika Upacara Pembukaan Piala Persatuan Bola Keranjang Malaysia (MABA) Milo Lum Mun Chak 2019 yang ke-28 di mana  bendera yang salah telah disiarkan menerusi skrin gergasi stadium upacara tersebut berlangsung.



Walaupun permohonan maaf telah dibuat pihak MABA, warganet tidak berpuas hati kerana beranggapan selaku rakyat Malaysia, kesilapan seperti ini adalah mustahil berlaku dan seolah-olah disengajakan. 




Selaku warganegara, umum mesti sudah tahu ciri-ciri atau gambaran yang ada pada bendera negara masing-masing. Lebih memburukkan keadaan, kenyataan maaf yang dibuat tidak menggunakan bahasa kebangsaan iaitu Bahasa Melayu, sebaliknya menggunakan Bahasa Ingggeris dan Bahasa Cina.



Perkara seperti seharusnya tidak boleh dipandang ringan. Setiap negara mempunyai bendera yang tersendiri untuk mewujudkan perasaan bangga terhadap tanah air- sebidang kain yang diperagakan bagi menunjukkan tanda dan lambang kewujudan yang juga dikenali sebagai panji dan obor. 

Bendera kita identiti kita, maruah kita! - CARI

Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
7
Terkejut
1
Sedih
1
Lawak
1
Bosan
2
Komen: 36
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote twilightpinky 7-12-2019 06:23 AM
Benda basicpun leh silap?{:question

Lain-lain Komen

Quote mdhelmi 26-11-2019 11:02 AM
fuh ingatkan bintang tu dari 14 cuma kurang 2 3 bucu je
rupanya mmg kurang sgt
nk kondem xsampai hati
korg setelkan
Quote natrahn 26-11-2019 11:04 AM
mdhelmi replied at 26-11-2019 11:02 AM
fuh ingatkan bintang tu dari 14 cuma kurang 2 3 bucu je
rupanya mmg kurang sgt
nk kondem xsampai  ...

tu lah..sambil lewa je MABA pun.. hmmm
Quote Kurex 26-11-2019 11:08 AM
macam bintang komunis
Quote joyahglam 26-11-2019 11:32 AM
even jalur merah putih pun tak cukup 14 baris. hmm
Quote natrahn 26-11-2019 11:33 AM

kan..maba kata dorang subcon kat company lain... n sudah report polis...erm.takkan lah takde rehearsal kan... montaj masa upacara pembukaan kot..
Quote CKhalid 26-11-2019 11:41 AM
Edited by CKhalid at 26-11-2019 11:43 AM

I truly believe this is NOT a mistake...

If mistake, the WHOLE FLAG was WRONG.

This one is made on PURPOSE.. ONLY CHANGE THE STAR... which can directly means differently.

MABA MUST find the culprit who approve the video or controller of video to get to know who did that.
Otherwise MABA is indirectly guilty of conspiracy.

Apologize is NOT ENOUGH! Any action MUST be communicated in main channels to ensure ALL MALAYSIAN understand and can apologies for THAT mistake .

All MALAYSIANS... please stand together on this.. if you are TRULY MALAYSIAN!
Quote Sangkar_Emas7 26-11-2019 11:41 AM
Ini bende basic, ...time sekolah smpai rasa nk muntah asek2 repeat psl bendera, especially time hrmerdeka, hr Malaysia..skli skrg dgn ade uncle google lg.

Mcm unacceptable btol boleh salah mcm ni. Sedih...
Quote Meiizu 26-11-2019 11:56 AM
cainis mana buat kerojerr ni haaaa ok hashtag donepitnah, donemaintuduhjaaa
Quote MisXoXo 26-11-2019 12:05 PM
Sorry guys.suruh hentikan sjkc dn sjkt baru all these things dot dihentikan.ada student smpai f3 yg i jmpa xreti ckp melayu.they speak eng n chinese ja.alasan sebb dtg dari sjkc dan peralihan kelas dulu.so tell me..apa guna sjkc n sjkt eh..tu sbb bhs kebangsaan on dh xreti.pls lah tutup ja sek2 aliran tu
Quote ezacbee 26-11-2019 12:05 PM
Sengaja cari pasal ni
Quote saviour_09 26-11-2019 12:16 PM
jangan la menjual sangaattt
nanti ada yg membeli
tak terlayan

pastu mula la play victim macam biasa kheennnn
Quote Chairman 26-11-2019 12:16 PM
mcm kimaks...
Quote nononcrux 26-11-2019 12:18 PM
dah mcm bintang bendera bintang 3 plak
Quote natrahn 26-11-2019 12:21 PM
MisXoXo replied at 26-11-2019 12:05 PM
Sorry guys.suruh hentikan sjkc dn sjkt baru all these things dot dihentikan.ada student smpai f3 yg  ...

ni betul..ramai bukan melayu tak pandai cakap melayu.. jenuh tau nak cakap dengan dorang..english tak pandai, melayu tak pandai...
Quote cashewnut 26-11-2019 12:41 PM
Nun kat negeri Selatan, ramai je puak ni yang tak mau cakap bahasa kebangsaan, ignorant punya pala, entah depa ni ambik pkln ke idok sampai gitu sekali.
Quote zuuu 26-11-2019 12:46 PM
Kesilapan yg x sepatutnya terjadi...BTW new season for abl dh start ke???
Quote CatMiow 26-11-2019 12:51 PM
Pakai smart phone,  tapi otak tak smart..

Apa la guna internet kalau tak reti nak mengugel...  Buat montaj tu guna komputer kot,  bukan guna kertas mahjong,  sambil2 buat montaj tu,  gugel la..

Sengaja je,  mohon hantar ke hong kong

Done hencap
Quote Prickford 26-11-2019 12:59 PM
Macam LANCAU!

Dah saja2 buat gitu, bila kena kecam, minta maaf la konon. Tak perasan la. Tak sengaja la. Teknikal error la. Berani buat berani ngaku la lancau punya cina.
Ko igt buat gini Malaysian nak diam2 je? Nak tepuk2 tangan suka?

Lagi orang menyampah dgn ko ade la.  Tolonglah cina2 babi sekalian, cukup la ko je yg bingai. Jgn nak heret cina2 lain yg bagus & cintakan Malaysia.
Quote tokchik 26-11-2019 01:12 PM
Tak kn tak ada rehearsal sebelom acara

Dh sah2
Kes sabotaj

Lihat semua komen(36)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.218455s Gzip On
To Top