Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
CARI Infonet Portal Fokus@CARI Lihat artikel

Buang Tuala Wanita, Pakaian Dalam Kemudian Pam Di Lubang Tandas. Ini Akibatnya!

intan|6-11-2019 12:30 PM Komen: 44
Menjijikkan! Walaupun banyak kali dinasihatkan supaya tidak membuang pad ataupun tuala wanita dalam lubang tandas, namun masih ada yang berdegil dan masih melakukan perbuatan tersebut.

Dengan alasan, tandas rumah tidak pula tersumbat walaupun di pam ke dalam lubang najis tersebut. Perkara ini ternyata masih berlaku kerana kurangnya kesedaran sivik dalam jiwa masyarakat kini.

Hal ini telah dibangkitkan oleh seorang 'media influencer' iaitu Siti Hawa Mohd Nor ataupun lebih dikenali sebagai Siti Awe di laman media sosialnya, Twitter.


Dalam jamban rumah tak tersumbat tetapi menyusahkan di peringkat kumbahan

Menurut Siti, beliau terkejut kerana masih ada yang membuang tuala wanita yang telah digunakan ke dalam mangkuk jamban dengan alasan ianya najis dan tidak menyebabkan tandas tersumbat.

Namun, anggapan itu salah kerana syarikat yang menguruskan sistem kumbahan di Malaysia ternyata mengumpul banyak tuala wanita malah pakaian dalam dalam sistem kumbahan saban hari.

Ciapan tersebut telah mendedahkan bahawa masih ramai yang tidak cakna tentang kesan membuang barang-barang terbabit dalam masyarakat kita. Netizen rata - rata memberi respon mengenai isu tersebut.



Walaupun gel, tetap tidak larut dalam air

Malah, ada yang mencadangkan supaya memakai tuala wanita yang boleh dibasuh dan dipakai semula kerana lebih jimat dan 'environmental friendly'.


Dalam pada yang sama, diingatkan kepada semua bahawa adalah tidak bertanggungjawab untuk membuang benda - benda seperti tuala wanita, pakaian dalam malah puntung rokok sekalipun ke dalam lubang tandas. - CARI 

Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
1
Terkejut
1
Sedih
1
Lawak
1
Bosan
1
Komen: 44
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote mizzmimi 10-11-2019 05:04 PM
pempuan ne kalau tak dok asrama mostly aku tengok memang jenis tak basuh pad. kalau reti malu bungkus pastu buang ok lagi. ni ade yang tak basuh, tak bungkus pastu letak atas sinki, atas pam toilet tunggu dan nak buang. eh babi, ko ingat orang suke tengok pad berdarah engko? spoil mood sehari tau tak..

and pasal urusan kebersihan diri sendiri ni takkan nak tunggu dalil kot? kalo ko tak nak basuh, lantak ko le. tapi buang elok2 bungkus jangan bagi nampak darah tu ke orang. jijik tau tak.. and jangan buang dalam lubang jamban. kang nak berak tersumbat timbul balik tahik engko tu.. suka ke tengok?

Lain-lain Komen

Quote Artemesiaa 6-11-2019 12:35 PM
Buanglah dalam tong sampah kalau pam melalui tandas dan tersumbat lagi banyak kerja dan belanja yang terpaksa kekeluarkan.  Tak perlu jadi malas untuk itu.
Quote shernazz 6-11-2019 01:50 PM
Opis iols penah tersumbat tandasnya .
Admin panggil indah water
Rupanya tisu jamban yang tebal tu depa buang dalam lubang jamban..
Bodoh btol..
Selet pakai tisu cutie jelah
Tisu kimberly n clark tu buang dalam tong sampai

Tisu cutie - tisu lap bontot..tisu ni nipis..
Tisu kimberly - tisu tebal..lap bontot sure x koyak..tp ni utk laptangan punya
Quote Kurex 6-11-2019 01:50 PM
malas basuh ke...
Quote tuberoses 6-11-2019 01:54 PM
patut anta duduk dlm hutan org mcm ni, buang pad pun nk kena ajar
Quote Melorqe 6-11-2019 02:03 PM

ni kes malas nak buang ke tempat yg sepatutnya.
basuh ke tidak, kena dispose ke tong sampah saja bukan dlm lubang jamban.
Quote Kurex 6-11-2019 02:40 PM
Melorqe replied at 6-11-2019 02:03 PM
ni kes malas nak buang ke tempat yg sepatutnya.
basuh ke tidak, kena dispose ke tong sampah saja  ...

kena basuh la.. sebab tuala wanita ni la aku kena kacau dekat tandas pompuan (tandas cikgu)
Quote matchstick 6-11-2019 02:48 PM
Masih ramai yg dungu rupanya.. Cara nk buang lapik poen sendiri pun kena tanya influencer lagu mana nk buat
Quote Melorqe 6-11-2019 02:49 PM
Kurex replied at 6-11-2019 02:40 PM
kena basuh la.. sebab tuala wanita ni la aku kena kacau dekat tandas pompuan (tandas cikgu)

baca tajuk la kurek.
ni kisah buang sampah tak sepatutnya dlm lubang jamban.
hal lain tolak tepi.
fokus... fokus.. fokus..

duuhhh dia ni nak jd mcm gong eng pulak.

Quote RatuDunia94 6-11-2019 02:50 PM
Pakai lah daun pisang atau keladi.. lebih mesra alam.. atau daun pandan utk yg suka wangi2.
Quote Kurex 6-11-2019 03:17 PM
Melorqe replied at 6-11-2019 02:49 PM
baca tajuk la kurek.
ni kisah buang sampah tak sepatutnya dlm lubang jamban.
hal lain tolak tepi ...

tetap kena basuh lepas tu buang..
Quote Melorqe 6-11-2019 03:28 PM
Kurex replied at 6-11-2019 03:17 PM
tetap kena basuh lepas tu buang..

boleh tak basuh tapi bungkus dan dispose elok2.ada ustza & ustajah kata boleh, cari kt u-tube.

kat obersea ko nak basuk guane?
aku nak wuduk kat sinki pun diaorang tak bagi.

Quote miemiecha 6-11-2019 04:07 PM
Kurex replied at 6-11-2019 02:40 PM
kena basuh la.. sebab tuala wanita ni la aku kena kacau dekat tandas pompuan (tandas cikgu)
  1. sebab tuala wanita ni la aku kena kacau dekat tandas pompuan (tandas cikgu
Copy the Code
kurex gegel ke?
mek nak p terjun longkang lah gini...adekah mek tertipu ngan tangan kekar di dp ituew?
Quote Kurex 6-11-2019 04:16 PM
miemiecha replied at 6-11-2019 04:07 PM
kurex gegel ke?
mek nak p terjun longkang lah gini...adekah mek tertipu ngan tangan kekar di dp i ...

jantan la...... masa tu ada kem dekat sekolah (sekolah aku semua murid lelaki). kitaorang terpaksa guna tandas guru sebab tandas murid takde air. member masuk tandas guru pompuan, aku masuk tandas guru laki, sebelah menyebelah je. yg haru, tandas tu guru boleh intai sebelah menyebelah.. aku intai la member sebelah aku buat apa sebab asyik nyanyi je.. sekali......
Quote miemiecha 6-11-2019 04:25 PM
Kurex replied at 6-11-2019 04:16 PM
jantan la...... masa tu ada kem dekat sekolah (sekolah aku semua murid lelaki). kitaorang terpaksa ...

ok, mek percaya..
(lekat tangan kat dada)
peluh mek baca ngat mek dah terpikat kat sejenis, haru mak x kasi balik kg bawak pasangan nntik...

oh baidewai, ape kesudahan cite?
open thread kat misterik paranormal pulak kaihhh
Quote Kurex 6-11-2019 04:28 PM
miemiecha replied at 6-11-2019 04:25 PM
ok, mek percaya..
(lekat tangan kat dada)
peluh mek baca ngat mek dah terpikat kat sejenis, haru ...

lesbokah anda??
Quote miemiecha 6-11-2019 04:32 PM

belum kearah itu..
nnt mek kaji dulu..
kahkahkah
Quote Kurex 6-11-2019 04:37 PM
miemiecha replied at 6-11-2019 04:32 PM
belum kearah itu..
nnt mek kaji dulu..
kahkahkah

malas nak bukak benang seram,  sebab dah kelam dah bod tu
Quote chicozinn 6-11-2019 04:41 PM
RatuDunia94 replied at 6-11-2019 02:50 PM
Pakai lah daun pisang atau keladi.. lebih mesra alam.. atau daun pandan utk yg suka wangi2.

ko pompuan kan?ce ko time peot ko pakai dulu daun keladi n daun pandan tuh..lagi bagus ko cuba pakai daun sawit n daun mengkuang..da cuba baru kasi review n tag maya karin skali..
Quote Jorja 6-11-2019 05:37 PM
Good influencer

Lihat semua komen(44)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.131638s Gzip On
To Top