Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
CARI Infonet Portal Semasa Lihat artikel

"Jangan Perguna Islam, Berhenti Debat Isu Zakat" - Sultan Selangor

4-11-2019 05:57 PM Komen: 34
Walaupun Islam adalah agama yang menekankan sifat perikemanusiaan, tetapi agihan zakat yang diperolehi daripada umat Islam hendaklah diberi kepada lapan golongan asnaf dalam kalangan umat Islam, terutama yang miskin dan memerlukan bantuan terlebih dahulu."

Perkara ini ditegaskan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah dalam satu kenyataan rasmi.


Kredit foto: IG Selangor Royal Official

Menurut Setiausaha Sulit Sultan Selangor, Mohamad Munir Bani, penegasan itu dibuat selepas mendapatkan nasihat mufti Selangor bahawa agihan zakat kepada bukan Islam hanya dibolehkan sekiranya ia menjadi panyebab individu terbabit memeluk Islam di bawah asnaf muallafati qulubuhum.

Tambahnya, ia menjadi tanggungjawab kerajaan untuk membantu golongan miskin yang bukan beragama Islam.




Dalam masa sama, beliau berkata baginda mengingatkan fungsi zakat dan cukai pendapatan adalah dua perkara berbeza dan berharap agar masyarakat jelas mengenai tujuan setiap badan tersebut ditubuhkan.


Kredit foto: IG Selangor Royal Official

Kredit foto: IG Selangor Royal Official

Sultan Selangor meminta supaya isu berkaitan pengagihan zakat ini tidak lagi diperdebatkan secara terbuka di media massa. Baginda menyeru agar tiada pihak yang mengambil kesempatan menggunakan isu berkaitan agama Islam untuk meraih populanti atau untuk mengambil hati mana-mana pihak tenantu.

Sultan Selangor sekali lagi menegaskan bahawa hasil kutipan zakat di negeri Selangor akan kekal diagihkan kepada lapan golongan asnaf dalam kalangan umat Islam, katanya.


Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
0
Bosan
0
Komen: 34
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote ally9970 6-11-2019 12:38 PM
Harap anwart terasa...

Lain-lain Komen

Quote tungkai 4-11-2019 06:40 PM
Setepek ke muka bang non...
Quote pyropura 4-11-2019 07:19 PM
Salah kita jugak gagal terangkan islam secara jelas pada kapir, sebab tu depa ingat zakat tu sama macam tax saja konsep nya.
Quote slavehunter 4-11-2019 07:22 PM
Duit orang Islam kau nak....tapi kutuk2 Islam kat belakang. Nak zakat masuk la Islam belajar cara hidup Islam.
Quote kemaruk 4-11-2019 07:29 PM
pyropura replied at 4-11-2019 07:19 PM
Salah kita jugak gagal terangkan islam secara jelas pada kapir, sebab tu depa ingat zakat tu sama ma ...

Anwat tu kapir ke?
Quote matbad 4-11-2019 07:35 PM
kemaruk: Anwat tu kapir ke?

Dia try hard nak jd piyemmm
Quote AbukRokok 4-11-2019 07:39 PM
dari zaman tok garu duk petik2 surah aula... xmasuk2 juga islam
Quote orgsepang 4-11-2019 08:25 PM
Terubat sakit hati akak.
Quote aHoi83 4-11-2019 09:08 PM
Bagus sultan bersuara. Semua bende nk politik skrg ni.
Quote fealefea 4-11-2019 09:10 PM
Takot betul la kalau si Anwar ni jadi PM. Semua boleh. Kawin sesama jenis pon bole kah nanti?
Quote HannahMontana 4-11-2019 10:28 PM
Anwar tu akan sign ICERD. Dia kata dia akan buat(sign ICERD).

Aku pernah dengar org kata Anwar ni bahaya .

Aku percaya .
Quote HannahMontana 4-11-2019 10:30 PM
Duit zakat utk orang2 Islam sahaja.

Aku rasa mcm nak lempar Anwar ni masuk neraka . Setiap kali dia buka mulut mesti dia nak liwat hak-hak org Islam.
Quote faint_heart 4-11-2019 10:31 PM
fealefea replied at 4-11-2019 09:10 PM
Takot betul la kalau si Anwar ni jadi PM. Semua boleh. Kawin sesama jenis pon bole kah nanti?

Ya .. mmg takut la dia ni naik
Quote mamarock 4-11-2019 10:42 PM
Terbaik.
Daulat Tuanku.
Quote jazaa100 5-11-2019 12:12 AM
Aku dari dulu memang tau anwart ni membahayakn negara.
Quote dusunmind 5-11-2019 12:15 AM
Ketua hal ehwal agama Islam da bersuara.
Quote DARSITA 5-11-2019 12:52 AM

Tak kan lah Sultan sindiri Nuar .. Nuar dgn Sultan Slgor kan kawan baik.
Quote Sangkar_Emas7 5-11-2019 09:40 AM
Habis laa....DSAI.
Quote kakaro940 5-11-2019 10:01 AM
aku mmg x harap dia naik..aku takut hal berkaitan hak org melayu dan agama islam dia kacau..
Quote Ah_Kwan 5-11-2019 10:41 AM
HannahMontana replied at 4-11-2019 10:30 PM
Duit zakat utk orang2 Islam sahaja.

Aku rasa mcm nak lempar Anwar ni masuk neraka . Setiap kali d ...

keh keh keh

wa setuju duit zakat untuk orang islam sahaja..
yang wa tak setuju, bila lu zakat lu dapat pengecualian cukai...
itu yang orang bukan islam pandang tidak adil...

bila mereka bayar cukai, duit cukai guna untuk semua kaum...
bila lu orang bayar separuh cukai separuh zakat..
duit zakat tak boleh mereka guna kerana tertakluk pada undang undang agama islam...
itu menimbulkan jeles dan perasaan tiada puas hati mereka..

kecuali, mereka boleh pula membayar separuh cukai, dan separuh zakat kafirun..
di mana zakat kafirun itu untuk mereka yang tiada beragama Islam sahaja..

so, cara yang lebih baik, adalah hapus kan pengecualian cukai kepada zakat..
mari kita tengok berapa ramai umat islam berzakat hanya semata kerana Allah...bukan kerana potongan cukai..

keh keh keh

Lihat semua komen(34)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.173515s Gzip On
To Top